X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Loop je eigen wedstrijd

Door
Yvonne Janssen
7 juni 2018 00:00
Loop je eigen wedstrijd
Beeld Shutterstock
Van veel atleten hoor ik dat ze zich tijdens een wedstrijd, maar vaak ook tijdens een training, focussen op andere atleten. Zij zijn dan vooral bezig met het letten op hoe ver bepaalde atleten voor dan wel achter hen lopen en laten hun motivatie in de wedstrijd bepalen door hun inschatting of het wel of niet meer haalbaar is om die atleten in te halen of af te kloppen. Als ze dan door deze atleten worden ingehaald, of deze atleten hen al tijdens het begin van een wedstrijd ver vooruit zijn, laten ze zich ontmoedigen om het uiterste van zichzelf te geven of stoppen ze zelfs met de wedstrijd, omdat het, volgens hun overtuiging, geen zin meer heeft en hun wedstrijd toch al bekeken of gestreden is. 

Hier gaat in mentale zin iets fundamenteels mis. Hardlopen is niet voor niets een individuele sport; je doet het zeker niet alleen, maar hardlopen stelt je bij uitstek in staat om je eigen race te rennen. En daarmee bedoel ik dat het bij hardlopen niet gaat om hoe andere atleten hun wedstrijd lopen, of je hen wel of niet voor kunt blijven, want daarmee bezig zijn in een wedstrijd leidt alleen maar af. Waar het bij een hardloopwedstrijd om gaat, is dat je de strijd met (en niet tegen) jezelf wint, dat je jezelf steeds weer verbetert, dat je bij iedere wedstrijd weer een beetje verder, sneller, makkelijker of lekkerder loopt dan de keer ervoor, of dat je de wedstrijd uitloopt, ook als alles (zowel mentaal als fysiek) lijkt tegen te zitten. Die wedstrijd met jezelf kun je namelijk beïnvloeden, de hardloopprestaties van andere atleten daarentegen niet, en de race met jezelf kun je, als je je uiterste best hebt gedaan en alles hebt gegeven, onmogelijk verliezen. Als je je laat ontmoedigen of zelfs opgeeft, omdat je meer let op de hardloopprestaties van andere atleten dan op je eigen wedstrijd, dan is het grootste verlies niet dat je hebt verloren van die andere atleten, maar dat je de race met jezelf hebt opgegeven. En die pijn is vele malen groter. Nike Running quote niet voor niets: "Pain is temporary. Victory is eternal” - pijn is tijdelijk, maar jouw (persoonlijke) overwinning en jouw gevoel van trots zijn tijdloos. Dáár gaat het dus om!

Hoe voorkom je nu dat je je tijdens een hardloopwedstrijd laat afleiden en ontmoedigen door de hardloopprestaties van andere atleten? Het antwoord daarop is eenvoudig: door je doelstelling voor een wedstrijd bij jezelf te houden en je tijdens de wedstrijd niet bezig te houden met anderen, maar je aandacht te richten op jezelf; je ademhaling, je loophouding, je pasfrequentie, of je tempo goed is gegeven een goede wedstrijdopbouw, of dat je sneller kunt of juist even gas terug moet nemen -  kortom of je lekker loopt. Al deze factoren bevinden zich in jouw "circle of influence”, ofwel jouw persoonlijke invloedssfeer, en daar heb je dus invloed op. Het is zinloos om je kostbare energie tijdens een hardloopwedstrijd (of training) te verspillen aan factoren waar je toch geen invloed op hebt, namelijk hoe andere atleten hun wedstrijd lopen, of zij een goede dag hebben of niet. 

Dikke kans, dat, als je je doelstelling bij een hardloopwedstrijd zo formuleert, dat je de factoren die zorgdragen voor het behalen van die doelstelling kunt sturen, en je je aandacht tijdens de hardloopwedstrijd richt op jezelf, zonder je te laten afleiden door anderen, je sneller, beter en fijner loopt dan ooit daarvoor, simpelweg omdat je in de "flow” zit. Dit zijn de momenten dat je met een heerlijk winnaarsgevoel over de finish komt, omdat je jouw perfecte wedstrijd hebt gelopen. Het kon niet beter en daarmee heb je de belangrijkste prijs in de wacht gesleept; je hebt naar jouw beste vermogen gepresteerd.   

Ik heb het al vaker gezegd, vanuit ontspanning presteert iedereen het best. Hiermee bedoel ik niet dat je je tijdens een hardloopwedstrijd niet maximaal moet inspannen. Nee, hiermee bedoel ik dat je zo efficiënt mogelijk moet lopen en alle factoren die onnodig veel energie kosten of je afleiden van de prestatie waar het werkelijk om gaat, moet uitschakelen. De stress, druk, twijfel of onzekerheid die het teweeg brengt als je jouw belangrijkste rivaal jou ziet inhalen, of ver voor je ziet, of als je op basis van je hardloophorloge concludeert dat je jouw beoogde tijd niet meer gaat halen, vormen onnodig veel ballast, die, als je het toelaat, jou helemaal uit de wedstrijd kunnen halen, tot het punt dat je opgeeft en zelfs uit de wedstrijd stapt. Dat is zonde en bovendien onnodig. Door je te concentreren op jezelf, op je eigen lichaam en je eigen wedstrijdbeleving, maak je jezelf onafhankelijk van mensen en factoren op wie en waarop je geen invloed hebt, die je enkel kunnen afleiden en die bovendien jouw hardloopprestaties en wedstrijdbeleving niet bevorderen. 

Door je te focussen op jezelf en jouw wedstrijd creëer je rust, overzicht en ontspanning en vergroot je de kans dat je jouw persoonlijke doelstelling bij een hardloopwedstrijd behaalt, zonder negatieve spanning, zonder negatieve gedachtes en met een heerlijk gevoel bij en na de finish. Dat is wat men verstaat onder met zo min mogelijk inspanning, een maximaal resultaat bereiken! 

Running, it’s all about YOU!?     
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    - Nike Running quote niet voor niets - je hebt duidelijk hun bedoeling met die quote niet begrepen.
    Reactie geplaatst op 23/05/18 om 19:47 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei