Verbeterde wilskracht op weg naar betere prestaties

Door
Tim Moria
12 juni 2018 00:00
Verbeterde wilskracht op weg naar betere prestaties
Hardlopen is niet alleen een fysieke, maar zeker ook een geestelijke inspanning. Het is dus belangrijk om niet alleen je lichaam, maar ook je wilskracht te trainen. Zonder doorzettingsvermogen gaat het je tenslotte niet lukken om al die kilometers af te leggen. Goed nieuws: je wilskracht is te trainen (en dus te verbeteren) met een aantal simpele oefeningen!

Mediteren
Korte meditatiesessies geven hele snelle resultaten wanneer je het hebt over de verbetering van je wilskracht. Door te mediteren kun je jouw geest namelijk trainen om te focussen en storende, afleidende factoren uit te schakelen. En dat hoeft helemaal niet lang te duren. Onderzoek heeft aangetoond dat je geest zich beter kan focussen na slechts twee tot drie sessies van tien minuten mediteren. Online vind je meer dan voldoende tips die je kunnen helpen bij goede meditatie. 

Werk aan je houding
Je vraagt je misschien af waarom het - los van de lichamelijke voordelen - van belang is om op je houding te letten. Toch is de reden daarvoor voor de hand liggend. De meeste mensen hebben de neiging om, wanneer het maar even kan,  lekker te 'hangen'. Onderuit gezakt op de bank televisie kijken, leunend en steunend achter de computer, en ga zo nog maar even door. Probeer je wilskracht eens te versterken door de komende twee weken niet meer te hangen. Iedere keer dat je jezelf betrapt op dat 'hanggedrag', zorg je dat je direct weer rechtop gaat zitten.

Gebruik je 'verkeerde' hand
Vrijwel iedereen heeft een voorkeur voor 'links' of 'rechts'. Je hersenen zijn daar dan ook op ingesteld en houden er als vanzelf rekening mee. Het vergt een grote wilskracht om ervoor te kiezen juist je tegenovergestelde hand (of voet) te gebruiken. Wanneer je dit een uur per dag doet, sterkt dat je wilskracht al!

Verander je taalgebruik
Schrik niet: natuurlijk hoef je niet ineens scheldend door het leven te gaan. Wel is het zo dat iedereen zijn of haar eigen gewoonten heeft als het op taal aankomt. Zeg jij bijvoorbeeld √°ltijd 'hoi'? Probeer dan eens 'hallo' of 'hey'. En zo kun je natuurlijk nog een heleboel andere woorden bedenken. Het vergt een grote wilskracht om tegen je eerste ingeving in te gaan en eens te kiezen voor een alternatief. 

Neem iets 'verleidelijks' mee
En neem dat 'verleidelijke' niet alleen mee, maar zit er ook vooral niet aan! Want waar heb je een grotere wilskracht voor nodig dan om dat lekkere broodje niet meteen op te eten, die mars in zijn verpakking te laten zitten of dat blikje cola niet achterover te gieten. Maar, vergeet jezelf ook niet af en toe 'gewoon' eens even lekker te verwennen!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Peter
    Voor de marathon van Eindhoven, heb ik dit ook met stip op nr 1 gezet ! - KLIK
    Reactie geplaatst op 13/06/18 om 14:11 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

17
augustus