Training

Versla het saaie loopmonster

Door
Marc Gerlings
28 april 2019 00:00
Versla het saaie loopmonster
Beeld: Shutterstock
Hardlopen is voor de ProRun-lezer meer dan zijn of haar favoriete sport. Het is een levensstijl. Soms slaat die balans naar de verkeerde kant door. De sport wordt een sleurpartij. Waar moet je op letten om het saaie loopmonster voor te zijn. Dan blijft hardlopen altijd aantrekkelijk.

1) Alweer dat rondje

Sommige hardlopers komen terecht in het hamster syndroom. Die knuffelzachte beestjes duiken regelmatig hun loopwiel in en rennen maar door. Als je als hardloper op de automatische piloot traint, ontdek je te laat dat jouw trainingsronde je helemaal niets meer oplevert. Het is saai geworden. Pak de kaart erbij. Kijk wat de omgeving nog meer te bieden heeft en maak je routes spannender.

2) Totaal uitgeput

Als je je wilt kwalificeren voor de Olympische Spelen moet je tot het uiterste gaan. Loop je een paar keer per jaar een wedstrijd dan is het streven naar jouw beste vorm mooi. Overdrijf het niet. Loop je niet iedere training helemaal kapot. Soms heb je die uitdaging van het stukgaan nodig. Meestal werkt de gouden regel over een licht overschot aan energie beter. Zorg dat je na een training het gevoel hebt dat je makkelijk nog een stuk aan je training kan plakken. Je herstel gaat dan makkelijker en je ziet ook niet op tegen je volgende training.

3) Saai op de bank

Je hebt een stevige duurloop gedaan en op je schema voor vandaag staat nu een rustdag. Je wordt al gek bij het idee aan een hele dag saai niets. Goed nieuws, dat hoeft niet. Een rustdag betekent je spieren en cardiovasculaire systeem rust geven. Je kan gerust naar buiten toe om een korte wandeling te maken. Of om in de ochtend en in de middag een stretchsessie te doen van een twintigtal minuten. Dat zijn leuke onderbrekingen die weinig tijd in beslag nemen en je herstel ook versnellen.
 
4) Duurloop opbreken

Vind je het maar saai om kilometers achter elkaar te lopen. Werk dan met actieve pauzes in je training. Verdeel je training bijvoorbeeld in 3 blokken. Na ieder blok kom je bijvoorbeeld bij een favoriet uitzichtpunt waar je even een paar minuten rust houdt.Of plan na iedere 5 kilometer een korte piramidetraining in van 500 meter snel, pauze 30 seconden, 400, 300, 200. Dat verandert je perspectief op je training.

5) 500 meter bewust ademhalen

Soms hoef je niet de duurkilometers te onderbreken maar richt je je aandacht op iets anders. Een echte bliksemafleider voor gedachten over saai hardlopen is door bewust adem te halen. Om dat te doen moet je door de combinatie van bewegen en ademhalen zeker je focus goed kunnen vasthouden. Probeer je cadans af te stemmen op het in- en uitademen. Als dat goed gaat probeer dan wat dieper dan normaal adem te halen. Dat kan er ook voor zorgen dat je de efficiency verbetert. Oftewel je kunt makkelijker je tempo vasthouden.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

18
juli