Voetmodellen

Door
Sebastiaan Timmermans
18 mei 2017 00:00
Voetmodellen
Beeld Shutterstock

Een hele rode, opgezwollen en bovenal pijnlijk bloedbaar onder mijn teennagel. Ziedaar het grimmige resultaat van een duurloop van anderhalf uur op de zondagmiddag. Als er 1 lichaamsdeel is, of beter gezegd: twee lichaamsdelen zijn die veel te verduren krijgen tijdens het hardlopen, dan zijn het je voeten. Landing na landing beukt het lichaam op ze, klap na klap moeten ze opvangen. Het resultaat daarvan? Kloven, eelt, rauwheid, roodheid, schilfers bulten en die blaren dus. Nee, wie ooit de ambitie heeft om voetmodel te worden, moet zeker niet aan hardlopen doen.

Hoe vaak krijgen je voeten eigenlijk een landing te verduren en hoe kun je zorgen dat je voeten niet het slachtoffer zijn van je loopambities?


150 - 170 landingen per minuut


Elke keer dat je landt, vangen je voeten dus de klap op. En dat is vaak, heel vaak. Toplopers nemen zo’n 180 passen per minuut. Gewone hardlopers uiteraard een stukje minder, maar toch al snel tussen de 150 en 170 keer. Met 30 minuten joggen kom je dus al snel aan een pas of 5.000. Dat is ook 5.000 keer een landing. Kun je nagaan hoe dat bij een lange duurloop van twee uur is. Het is dus essentieel om je voeten goed te vertroetelen.


Sokken


Lekkere voeten zonder kwaaltjes beginnen (of eindigen) met sokken. Draag je de juiste sokken tijdens het hardlopen, dan voelen ze als een weldadige ondersteuning. Draag je verkeerde, dan is het ploeteren geblazen. Regel 1 is dan ook: draag altijd speciale loopsokken. Deze nemen zweet op, hebben geen nare naden en zijn speciaal gemaakt om die loopklappen op te vangen.

In gewone sokken ga je bovendien alleen maar zweten. Dat zweet wordt vervolgens niet goed opgenomen, wat betekent dat het gaat schuren en schaven. Zeg dan maar hallo tegen zere plekken en zweetvoeten.


Nagels


Wil je lekker en pijnvrij hardlopen, dan zul je mooie lange nagels moeten opgeven. Het devies is: kort houden die nagels. Want korte nagels zullen minder snel dubbel zitten, scheuren of loslaten. Allemaal zaken die je niet wilt hebben (of voelen) tijdens een wedstrijd of oefenrondje. Zorg dat je de nagels niet te scherp afknipt, want dan kunnen scherpe randjes in je nagelbed of in de andere tenen gaan prikken. Om vervolgens je witte sok rood te kleuren. 


Schoenen


Uiteraard is het schoeisel dat je draagt allesbepalend voor hetgeen je je voeten aandoet. Dat betekent niet automatisch dat meer demping beter is voor je voeten. Veel ‘barefoot-runners’ zweren bij zo dun mogelijke zolen. Dat benadert volgens hen juist de oorspronkelijke loopbeweging van de mens.
Anderen vinden juist een stevige schoen met een demp-blok het fijnst. Belangrijk is dat je je bij de aanschaf van schoenen goed laat voorlichten. Alleen jij voelt wat het beste voelt. Koop schoenen niet te groot, maar zeker niet te klein. Een half maatje kan namelijk al voor een flinke bloedblaar onder je nagel zorgen.


Smeersels


Hoe goed je schoenen, sokken en nagels ook in orde zijn. Hardlopen blijft een zware sport voor de voeten. Daarom kan het echt geen kwaad ze af en toe te verwennen. Zet ze in de voetencrème, verzorg die eeltige bulten, masseer die pijnlijke wreef. Want hoe beter de voeten, hoe fijner het hardlopen.



  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Henriette
    Goeie tips; breng ook eens vaker een bezoek aan een pedicure (zoek website via Google). Aandacht voor je voeten en goed advies!
    Reactie geplaatst op 29/04/15 om 23:15 uur

Loopkalender

29
mei