Waarom je harder gaat lopen als je afvalt

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
15 juli 2017 07:00
Waarom je harder gaat lopen als je afvalt
Hardlopers zijn over het algemeen mager en dat is geen wonder, want niet alleen val je af van het hardlopen zelf, maar als gevolg van een lager gewicht, ga je ook ook sneller lopen. Het mes van hardlooptraining snijdt daarmee aan twee kanten. Je wordt beter en sneller door training én sneller als je magerder bent. In feite ga je dus ‘vanzelf’ steeds harder lopen als je eenmaal begonnen bent met trainen. 

Hoe groot is het effect van je gewicht?

De wiskunde van de invloed van het gewicht is heel eenvoudig. Je menselijke motor heeft in principe een vast vermogen P in Watt. Bij het hardlopen op een vlak parcours gebruik je dat vermogen om de loopweerstand (Pr) en de luchtweerstand (Pl) te overwinnen. 

P = Pr+Pl = c*m*v+0,5*?*cdA*(v+vw)2*v

In de formule staat m voor je gewicht in kg, v voor de loopsnelheid en vw voor de windsnelheid.

Als je nu gaat afvallen verlies je normaal gesproken vet, maar je vermogen P blijft in principe constant (als je tenminste niet zo drastisch afvalt dat je spiermassa gaat verliezen). Omdat je gewicht m daalt, wordt je loopweerstand (c*m*v) evenredig minder. Het gevolg is dat je harder kunt lopen! Omdat de luchtweerstand maar een klein deel van het totaal is, kun je wel stellen dat iedere procent dat je lichter wordt, ook bijna een procent snelheidswinst oplevert. 

De snelheid die je op een bepaalde afstand kunt volhouden is dus omgekeerd evenredig met je gewicht. Dit is logisch, want je verbruikt minder energie door je lagere gewicht als je afgevallen bent, terwijl het vermogen van je spieren en je hart-longsysteem niet veranderd is. Het verband volgt ook meteen uit de ADV, die namelijk gedefinieerd is in Watt/kg lichaamsgewicht. Hoe lager je lichaamsgewicht is, hoe hoger je ADV en hoe beter je loopprestaties. Naast je aanleg en uithoudingsvermogen is gewicht de belangrijkste bepalende factor voor je hardloopprestaties op de lange afstand.

Wat is AVD?

ADV staat voor Anaeroob Drempel Vermogen. Het is het hoogste vermogen dat je kunt volhouden gedurende 1 uur. Lever je meer vermogen dan neemt de vermoeidheid sneller toe en hou je het geen uur vol. 

Dankzij de nieuwe ontwikkeling van hardloopvermogensmeters zoals de Stryd. Kunnen ook hardlopers hun voordeel doen met vermogensmeters, beter nog dan met de bekende VO2 max. 

In de tabel is uitgerekend wat het effect van het gewicht is op de loopprestaties van onze Marathon Man. Het is duidelijk te zien dat afvallen een zeer gunstig effect heeft. Op alle afstanden neemt zijn snelheid met bijna 10% toe als onze Marathon Man erin slaagt om 10% af te vallen. Omgekeerd daalt het tempo met 10% als hij zwaarder wordt. Dit is tevens één van de redenen voor het afnemen van de prestaties bij het ouder worden. De meeste mensen worden dan namelijk zwaarder. 



Afvallen is de meest veelbelovende strategie als je je prestaties wil verbeteren. Hoeveel je kunt afvallen hangt met name af van je vetpercentage. Dit hebben we behandeld in het boek Het Geheim van Hardlopen. Uiteraard zal het de nodige wilskracht vergen om een deel van het eten en drinken te laten staan en zal hij aandacht moeten besteden aan een gezonde voeding zodat geen deficiënties optreden. 

?Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons nieuwe boek 






Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage! Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen

Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Yannick Haemers
    waar ik het al over had, lees maar even, het boek heb ik al mocht je die even willen lezen maar ik heb hem natuurlijk al gelezen voor jullie......
    Reactie geplaatst op 16/07/17 om 14:07 uur
  • Ron van Megen
    Dag Wilfred, De uursnelheid is de snelheid die je een uur vol kunt houden. De ADV is ook bij een uur. De marathon duurt langer dan een uur en gaat dus langzamer.
    Reactie geplaatst op 16/07/17 om 09:16 uur
  • Wilfred
    Tabel klopt niet, de tijdwinst is nog dramatischer, De eindtijd bij 60kg en 15,05km = 2.48,22
    Reactie geplaatst op 25/09/16 om 21:17 uur
  • Robin
    Win win
    Reactie geplaatst op 25/09/16 om 12:49 uur

Loopkalender

22
oktober