X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Hoe kom je goed in de flow?

Door
Yvonne Janssen
8 juli 2018 05:00
Hoe kom je goed in de flow?
in de flow - shutter stock

Lopen is het fijnst als je in de "flow” zit; als je je er helemaal in verliest, zonder besef van tijd, als je volledig geconcentreerd bent, je er helemaal in opgaat, je geen oog meer hebt voor je omgeving of voor anderen, als je niet wordt afgeleid door geluid, dit zelfs niet hoort, als het lopen als vanzelf lijkt te gaan, je ademhaling rustig en gecontroleerd is, je spieren soepel bewegen, etc. De ene keer zit je in die "flow” en gaat het lopen heerlijk, de andere keer gaat het helemaal niet en ben je er overduidelijk "uit”. De vraag is dus: hoe kom je in de "flow”?  

Volgens de neurosemantiek  is de "genius- state” of "flow-state” een staat waarin je volledig opgaat in datgene wat je doet, zodanig dat je geen notie meer hebt van tijd, van je omgeving, of van jezelf. Vaak vinden we het moeilijk om in deze "flow” te komen, of, als we er eenmaal inzitten, om er weer uit te komen. In de "flow” zijn voelt heerlijk, maar het is niet altijd wenselijk om geen besef te hebben van tijd.

Het goede nieuws is dat je deze "flow-state” ‘aan’ en ‘uit’ kunt zetten. Het kunnen "controleren” van deze staat, het bewust onderbreken en desgewenst weer oppakken, geeft zelfvertrouwen. Dit kun je oefenen, zodat je effectief gebruik kunt maken van de "flow-state”.  

De oefening
1. Eerst gaan we kijken naar activiteiten waar je jezelf al helemaal in kunt verliezen. Stel jezelf de vraag: in welke activiteit verlies ik me helemaal, verlies ik het besef van tijd, van mijn omgeving, van mezelf? Denk aan een moment waarop je dat had. Schrijf er misschien een paar op.

2. Denk aan een keer dat je dat had, sluit je ogen en beeld je dat moment en gevoel helemaal in. Stel jezelf daarbij vragen als: wat zie ik, hoor ik, voel ik?

3.Houd deze "flow-state” vast door er een denkbeeldige ‘bol’ omheen te fantaseren, waar je in en uit kunt stappen.

4.Stap uit je ‘bol’ met de "flow-state” en laat de "flow-state” daar, je neemt niets mee naar buiten.

5. Stap weer in de ‘bol’ met de "flow-state” en ervaar, voel en geniet van deze staat. Stel jezelf de volgende vragen:
  -Waarom is deze staat belangrijk voor me? -Hoe kom ik in deze staat?
  -Waar wil ik deze staat inzetten?
  -Wanneer wil ik deze staat inzetten?
  -Welke onderbrekingen zijn belangrijk? Wanneer wil ik er weer uitstappen?
  -Welk gedeelte van mijn geest, welk "stemmetje”, kan beslissen wanneer ik deze staat inzet? Geef dit gedeelte toestemming om de staat ‘aan’ en ‘uit’ te zetten. -Bedenk een signaal, een gebaar, voor jezelf om weer uit de staat te komen.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Maarten
    zie "Running flow - Mental immersion techniques for better running"
    Reactie geplaatst op 02/08/17 om 09:38 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei