Training

Hoe kom je goed in de flow?

Door
Yvonne Janssen
28 juli 2019 00:00

6. Stap weer uit de ‘bol’.

7. Zet de "flow-state” weer aan door de denkbeeldige ‘bol’ in te stappen en versterk de staat door jezelf de volgende vragen te stellen:


  -Waarom wil ik deze staat hebben? Wat maakt het belangrijk voor mij?
  -Welke betekenis geef ik aan deze staat?
  -Waar wil ik deze staat hebben? In welke contexten?
  -Wanneer wil ik deze staat hebben?
  -Door wie of wat laat ik deze staat doorbreken?
  -Kies ik ervoor om deze staat bewust ‘aan’ en ‘uit’ te zetten?
  -Als ik me voorstel dat ik deze staat de komende tijd bij me heb en kan gebruiken op de momenten die voor mij belangrijk zijn, wil ik dat dan of zijn er nog bezwaren?
  -Gebruik je signaal om de "flow-state” uit te zetten en stap weer volledig uit de denkbeeldige ‘bol’.

En nu?
Deze oefening heb ik geleerd tijdens de cursus die ik gevolgd heb om coach te worden in de neurosemantiek, een opvolger van het welbekende NeuroLinguïstisch Programmeren (NLP). Deze cursus volgde ik in de periode dat ik mij aan het voorbereiden was op de Rotterdam Marathon. Tijdens deze marathon heb ik deze oefening gebruikt om in de "flow-state” te komen, met als resultaat dat ik deze marathon met enorm veel plezier en trots heb gelopen. Ik had mijn doel gehaald: ik wilde tijdens deze marathon alles geven wat ik in me had, lekker lopen en ervan genieten. En dat heb ik gedaan!

De "flow-state” van de Marathon Rotterdam heeft me zoveel zelfvertrouwen gegeven, dat ik sindsdien deze "flow-state” aanzet tijdens iedere wedstrijd. Bij het startschot stap ik dan in mijn denkbeeldige ‘bol’; ik verbeeld me hoe ik me toen voelde, wat ik toen hoorde en zag, hoe ik ademde, hoe mijn spieren voelden, hoe lekker ik liep, hoe vrolijk ik was, welke belangrijke mensen er in het publiek stonden voor me, hoe perfect die dag was, hoe de zon scheen, wat voor lekkere muziek er langs de kant gespeeld werd, de leuke mensen die ik heb gesproken tijdens het lopen, de grappige opmerkingen uit het publiek, hoe gezellig de reis naar Rotterdam was, en ook het biertje met familie en vrienden erna, en hoe ik genoot. Bij het passeren van de finish zet ik deze "flow-state” weer uit.

Hierdoor verbeter ik sinds de Rotterdam Marathon bij iedere wedstrijd mijn PR. Hopelijk blijft dat lukken!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Ap Happé
    Ik bedoel, de meeste artikelen hier hebben een goede wetenschappelijke benadering maar dit is wel heel erg zweverig.
    Reactie geplaatst op 31/07/19 om 09:01 uur
  • Ap Happé
    Zelden zo'n onzin hier gelezen...
    Reactie geplaatst op 31/07/19 om 07:58 uur
  • Maarten
    zie "Running flow - Mental immersion techniques for better running"
    Reactie geplaatst op 02/08/17 om 09:38 uur

Loopkalender

21
augustus