Training

Sterker worden door tegenwind

Door
Marc Gerlings
9 februari 2019 00:00
Sterker worden door tegenwind
Met je trainingen onderhoud je niet alleen je conditie maar uiteindelijk wil je ook sneller en verder kunnen lopen. Snelheid komt niet alleen vanuit een betere techniek en een hoger ritme maar vooral ook door de kracht in je benen. We hebben een paar trainingstips waarmee je sterker in je benen kunt worden. Die tips passen ook nog mooi bij het winderige weer wat we nu hebben en krijgen.

Heuvel op en/of tegen de wind in

Ideaal voor de ontwikkeling van kracht in je benen  zijn de heuveltrainingen. Heuvels heb je in het Oosten en Zuiden van land of wellicht ook op je vakantie bestemming.  Ook in de duingebieden aan de kust vind je prima hellingen voor dit type training. Idealiter is zo’n heuvel 200 tot 400 meter lang maar die vind je niet zo snel. Een mooi lange brug is een goed alternatief. 

Lopers denken vaak dat je een heuvel met een sterk hellingspercentage moet hebben. Dat biedt wel meer weerstand maar zelfs een lichte helling helpt je al enorm om extra kracht te ontwikkelen. Sterker nog als je het niet gewend bent is een licht heuvel in het begin zelf beter. Die 10% die je soms in de Limburgse heuvels tegen komt heb je dus zeker in de begin fase niet nodig. Je wilt tenslotte ook een goed beenritme lopen. Woon je of ben je niet in heuvelachtige omgeving op vakantie,hoe kun je dan sterker worden in je benen? 

Bergen wind

Een voordeel heb je zeker als je in deze Lage Landen woont. Je komt bergen wind tegen. Hoe vlakker hoe strakker de wind. Maak daar gebruik van. Het kost wat moed. Je kiest er voor bij deze trainingen om juist extra kracht te zetten zodra je tegenwind hebt.

Extra kracht bij tegenwind

Zoek een ronde, of een recht stuk uit waarin je een duidelijke wind mee en wind tegen deel hebt. Zorg voor een goede warming-up. Zit je goed in je vel en je komt op het deel met tegenwind, zet dan nog even extra aan. Gebruik de wind als extra weerstand. Het helpt echt!

Onderdruk de versnelling wind mee

Het is heel verleidelijk om juist te gaan versnellen als je wind mee hebt. Onderdruk die  natuurlijke drang. Op het stuk wind tegen, daar moet je gaan versnellen, daar moet je sterker van worden. Op het stuk wind mee pak je juist een heel rustig tempo want dat is het stuk waarop je herstelt. Laat je lekker vooruit duwen door de wind en loop losjes naar het punt waarop je weer wind tegen krijgt en weer opnieuw begint met je versnelling.

500 meter 
Pak een recht stuk of een kleine ronde van ongeveer een kilometer. Verdeel die in 2x 500 meter. De ene kant wind mee, de andere kant wind tegen. Je kunt natuurlijk dit ook meenemen als onderdeel in een langere duurloop. Ben je deze extra weerstand niet gewend, loop het wind tegen deel dan niet meer dan 5 keer. Als je sterker wordt en je kunt het conditioneel aan, kun je vaker deze trainingsronde maken.

Je wint met deze manier van trainen niet alleen in kracht in je benen. Door de tegendruk van de wind op je bovenlichmaam moeten je spieren rondom je middel en je romp dit ook sterker corrigeren dan anders. Je spreekt iets meer je ‘core stability’ aan dan bij een normale training. 

Leuke uitdaging

Tot slot. Dit is ook gewoon leuk om te doen. Aan de ene kant die extra tegendruk overwinnen door meer kracht te zetten en aan de andere kant lekker een beetje uitlopen om bij te komen van die inspanning. Die training ga je voelen maar na een paar keer ben je een sterkere loper. Leuk toch!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • PéPé
    Vanmorgen was het erg stormachtig weer met regen. Ik heb mijn sportieve grens niet extra uitgedaagd, en ben lekker thuis gebleven. Aldaar samen met mijn vrouw "core-stabiliteitsoefeningen" gedaan. Ik heb daar geen spijt van. Extra heerlijk dagje rust dus.
    Reactie geplaatst op 10/02/19 om 12:05 uur
  • Jan
    -Pak een recht stuk of een kleine ronde van ongeveer een kilometer. Verdeel die in 2x 500 meter. De ene kant wind mee, de andere kant wind tegen.- Soms goed een tekst nog eens na te lezen, want een rechts stuk van een kilometer verdelen in 2x500 meter met de ene kant wind mee en de andere wind tegen?
    Reactie geplaatst op 21/01/18 om 20:56 uur
  • Ellen Run
    In de polder gaan wonen. Altijd rechte stukken en altijd wind tegen ...
    Reactie geplaatst op 21/01/18 om 10:46 uur

Loopkalender

23
juli