Beginnen met hardlopen: een beetje hulp bij het opstarten

Beginnen met hardlopen: een beetje hulp bij het opstarten

Ken jij iemand die best wil beginnen met hardlopen, maar die toch maar niet aan het lopen komt? Of ben jij zelf uit de running? Dan geven we je in dit stuk een paar aanknopingspunten die het begin iets makkelijker maken.

Alle begin is moeilijk luidt het gezegde. Nu vind ik dat nogal een bewering en geloof ik dat het soms best meevalt met dat moeilijke van beginnen – beginnen aan een peanut butter brownie kost me bijvoorbeeld totaal geen moeite – maar soit, ik weet dat het soms best lastig is, beginnen. Om een einde te maken aan die kwelling zijn hier een paar tips om in ieder geval beginnen met hardlopen makkelijker te maken.

Lekkere sloffen en een fijne outfit

Schoenen! Koop goede schoenen. Hardlopen is geen dure sport, dus doe jezelf een lol en investeer in een paar lekkere stappers. Ga daarvoor naar een winkel waar ze verstand hebben van hardlopen (All4Running, Run2Day, Runnersworld) en laat je adviseren. Die schoenen moeten zo lekker zitten dat je bij het aantrekken van je aankoop onmiddellijk zin krijgt om een eind te gaan hollen. Oh ja, goed schoeisel is ook beter voor je voeten en de rest van je lijf.

In het verlengde hiervan: koop een goed setje hardloopkledij. Mooi ook. Dat je het aantrekt en denkt: ‘Zo, kijk mij!’ Dat blije gevoel zorgt er namelijk voor dat je al zin krijgt in lopen puur omdat je dan je lekker kunt shinen in je verse outfit.

Rondje uit de deur

Zorg dat je een ‘rondje uit de deur’ hebt. Een route van twee of maximaal drie kilometer. Of zoek uit wat de lengte van dat rondje door het park bij je in de buurt is. Het achterliggende idee van zo’n vast rondje dichtbij huis is dat het behapbaar is. Tegenzin is makkelijker te overwinnen als je weet dat je binnen 25 minuten weer thuis bent. Vergeet al die onzin over ‘uit je comfort zone’. Als jij lekker in je comfort zone wil blijven tijdens die eerste schreden op het hardlooppad moet je dat lekker doen. Tegen de tijd dat je eraan toe bent om te trainen voor een 10 km, een halve of hele marathon kun je het jezelf nog ongemakkelijk genoeg maken. First things first.

Zet op zondag in je agenda op welke dag, hoe laat en hoe lang je gaat lopen. De ervaring leert dat het makkelijker is als je huidige ik dat alvast voor je toekomstige ik heeft vastgezet. Je toekomstige ik heeft het namelijk nogal eens druk, is vaak moe of kampt met motivatieproblemen. Help Future You een handje. Het afwerken van zo’n minischema scheelt je een hoop gedebatteer met jezelf.

Kalm aan

Doe rustig aan. De meest gemaakte fout door hardlopers van alle niveaus is overdaad. Te snel te hard en te ver willen. Dat leidt onverminderd tot blessures. Begin op een heel rustig tempo en bouw langzaam je afstanden op. Koop een simpel hardloophorloge (met gps dus) of gebruik een app, zodat je weet hoeveel kilometers je hebt gemaakt. Zo zie je dus ook hoeveel je in een week of maand hebt gelopen. Het bijhouden en zien groeien van de aantallen werkt ook heel motiverend.

Je kunt elke dag opnieuw beginnen. Het is niet ondenkbaar dat na een paar weken braaf hardlopen een dip optreedt. Je slaat een keer over, de week erna loop je helemaal niet. Dat is jammer, maar niet het einde van de wereld. Je kunt dan lekker dramatisch denken ‘fuck it, laat ook maar!’, maar je kunt ook gewoon je schoenen aantrekken en gewoon weer eens een keer dat lekkere korte, overzichtelijke rondje lopen. De deur uit, binnen twintig minuten terug én weten dat je weer onderweg bent.

Wacht niet tot 1 januari om goede voornemens in de praktijk te brengen, maar begin nu.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  • J verhorst

    Ik raad “hardlopen met Evy” aan. Die. Neemt je aan de hand mee om te beginnen met hardlopen. Je eerste schoenen kan je ook op veel andere plekken kopen en goedkoper dan bovenstaande winkels, wil je adviess? let goed op de demping. Die duurdere schoenen koop je maar wanneer na verloop van tijd echt verder wil

  • Egon

    Beginners kunnen starten met rustig wandelen en na 10 min. het wandeltempo opvoeren naar stevig wandelen met goed mee bewegende armen en uitgestrekt lichaam (maak je “lang”).
    Als je lekker opgewarmd bent dan kun je overgaan naar een rustige hardlooppas met de nadruk op rustig!
    Raak je buiten adem ga dan weer wandelen, dit kun je afwisselen zo vaak je wilt.
    Na een aantal weken kun je een rondje van 3 a 4 km. helemaal hardlopen. Wandelend inlopen kun je altijd blijven doen.
    Zet de trainingen in de agenda of kalender en probeer de hardloopafspraken met jezelf na te komen.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training