8 manieren hoe jij dit jaar je pr gaat halen

Door
Eleanor Crick
11 januari 2017 15:24
8 manieren hoe jij dit jaar je pr gaat halen
8 tips om dit jaar je pr te halen
Misschien lukte het niet in 2016 om een pr te halen. Misschien heb je meerdere keren je tijd verbeterd, maar ben je in een sleur gekomen. Wat er ook gebeurde, het is tijd om te evalueren en te kijken wat goed werkte en niet goed werkte zodat je weet wat je beter kan doen om sneller te worden in 2017. 

Er is helaas geen toverstok die je sneller over die finish laat komen, maar er zijn een aantal specifieke dingen die je wel meteen kunt doen om vooruitgang te boeken. Wij geven je wat tips. 

Stel een doel

Het eerste wat je moet doen in 2017 is een doel stellen. Het hoeft geen specifieke wedstrijd te zijn, maar het moet wel iets zijn waardoor je de deur uitkomt en je genoeg motivatie geeft om door te zetten. Altijd gedroomd van een marathon in 3:30? Of je tijd verbeteren op de 10 kilometer? Stel een doel en ga ervoor!  

Maak een plan

Wil je je doel halen, dan moet je een plan maken. Je kan je doel niet in een dag halen en het gaat ook niet overnacht gebeuren. Maar wat moet je er wel voor doen om daar te komen? Hoe kan je dagelijks of wekelijks kleine stappen zetten om beter te worden? Plan het in je agenda. Wil je dat je droom uitkomt, dan moet je er toch echt iets voor doen. Het boek ‘Dromen, durven, doen’ heet niet voor niks zo. Moet je vaker trainen, moet je meer intervaltrainingen doen? Helpt het om samen met iemand te trainen die hetzelfde doel heeft of om baantrainingen te doen bij een loopgroep? 

Ga kort en snel

Mensen doen niet voor niks aan interval, het zorgt voor een grotere trainingsprikkel met minder stress, vergeleken met continue intensieve belastingen. Maar hou je echt niet van intervallen (net zoals ik) dan kan je dit ook in kleinere stukjes opbreken. Ga een paar keer de straat doorsprinten.  Of voeg als je een paar kilometer gaat hardlopen een paar korte sprintjes toe. Zo daag je je lichaam uit en voelt het minder ‘erg’ als je maar een paar keer 10 seconde heel hard gaat. 

Doe eerst een warming-up

Een ding wat bijna iedere loper zou kunnen verbeteren is zijn warming-up. Loop niet om warm te worden, maar warm op om te gaan lopen. Dit is vooral belangrijk als je net uit bed bent gerold of als je al de hele dag achter je bureau hebt gezeten. Warming-up voorkomt blessures en wij lopers willen geen blessures. 

Maar wat betekent een goede warming-up? Lees hier een paar voorbeelden wat je kan doen om goed op te warmen.

Loop een dag extra 

Hoewel er een hoop manieren zijn om te verbeteren, wordt gewoon meer hardlopen vaak het meest over het hoofd gezien.  Het nadeel is natuurlijk dat je overbelasting wilt voorkomen en genoeg rust moet nemen, maar er is geen reden waarom ervaren lopers niet een dag extra in de week kunnen trainen. Loop je bijvoorbeeld drie keer per week, dan kan je doordeweeks prima nog een extra dag een halfuur erbij lopen. En kijk vanuit daar of je eventueel meer zou kunnen. 

Verander je schoenen

Iets wat ikzelf heb geleerd toen ik weer naar de hardloopschoenenwinkel ging, was dat mijn schoenen eigenlijk te zwaar waren voor mijn gewicht. Die paar 100 gram kan een wereld van verschil maken. Verder kan je ook variëren tussen de schoenen die je draagt. Een paar voor je korte snelle trainingen en een paar waar je je lange duurloop op doet. 

Dit kan helpen blessures te voorkomen doordat je je spieren op verschillende manieren prikkelt. Ook zijn verschillende schoenen geschikt voor verschillende soorten lopen. Trailschoenen zijn beter voor in het bos en lichte race schoenen voor de sprinters onder ons. Haal hier je voordeel uit. En je besteedt echt niet meer uit geld uit, want je kan uiteindelijk langer met je schoenen doen. 

Neem op tijd rust

Als we echt sneller willen worden, moeten we soms juist stoppen. Nu denk je: maar dit spreekt de vorige tip tegen. Maar vaker trainen, net als op tijd rust nemen is cruciaal. Als je bijvoorbeeld een halve marathon hebt gelopen, kan een weekje vrij nemen enorm helpen. Na een marathon zou je minimaal twee weken rust moeten nemen. Veel sporters zijn bang dat als ze een weekje vrij nemen ze uithoudingsvermogen verliezen, maar bijna alle blessures zijn het gevolg van niet genoeg herstel. Vrije tijd betekent dus niet lopen, maar wandelen, zwemmen of fietsen kan natuurlijk wel.

Slaap meer

Topatleten slapen niet voor niks 10 uur per nacht. Dat is namelijk de tijd wat je lichaam nodig heeft om je spieren te laten herstellen. Maar hoe ga je meer slapen? Probeer ’s avonds een halfuur eerder naar bed te gaan. Dit kan je doen door op een bepaald tijdstip een wekker te zetten wat je eraan herinnert om naar bed te gaan. En zie de tijd die je gebruikt om te slapen als trainingstijd voor je volgende marathon. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

23
juni