X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
Training

Aandachtspunten voor je halve marathontraining

Door
Marc Gerlings
25 november 2018 00:10
Aandachtspunten voor je halve marathontraining
halve marathontraining
Ben je aan het trainen voor het lopen van een halve marathon? We hebben vijf tips die kunnen helpen om je trainingen goed vol te kunnen houden. 

1. In de flow

Zoek je flow ben probeer zo te gaan trainen op je gevoel. Je zal tientallen schema's vinden om  je conditie op te bouwen naar het niveau van een halve marathon. Er is maar een iemand die kan bepalen of dat schema past en dat ben jij. Schema's zijn er om aangepast te worden. Je moet zeker de opbouw aanhouden maar de ene week gaat het hardlopen makkelijker dan de andere. Houd vooral bij intensieve trainingen, de sessies gericht op snelheid of kracht, je gevoel in de gaten. Gaat alles goed, hou je fijn aan het schema. Gaat alles wat minder, ga dan ook minder ver in bijvoorbeeld het aantal herhalingen bij een interval.Als door je flow je basis goed ontwikkeld is, loop je prima je halve marathon uit. (Loopschema)

2. Volg je plan

Met punt 1 ontwikkel je jezelf goed. Kies wel een echt plan. Niet zomaar een beetje trainen iedere week en dan denken dat je 21 kilometer goed uitloopt. Flow mag maar blijf bij je goed gekozen plan. Daarom zijn de eerste weken van een schema cruciaal. Dan moet je al lekker voelen bij je schema en je trainingen. Het is net als bij een paar goede hardloopschoenen; je stapt er in en je loopt er meteen mee weg.

Alle hardlopers ervaren slechte momenten. Trainingen met papbenen. Of testwedstrijden waar je door het ijs zakt. Gelukkig heeft iedereen daar last van. Gewoon lekker blijven trainen. Volg je flow, misschien loop je die dag een paar kilometer minder maar het blijft nog steeds een volgende steen in het bouwwerk naar de halve marathon.

3. Maak je routine

Je hebt je flow te pakken en je plan. Hardlopers, het zijn net gewone mensen en die houden van regelmaat. Maak van trainen een routine. Plan het in je week, bij je andere activiteiten. Routine maakt het makkelijk dat je 2 tot 3 keer in de week je hardloopschoenen aantrekt. Dan twijfel je niet meer, je gaat gewoon lopen. In de piekweken loop je toch gauw ongeveer 4 uur in de week, inclusief warming-up en cooling-down. Probeer het niet ergens in je drukke weekschema te proppen. Maak er echt tijd voor vrij.

4. Samen of solo?

Echt een punt om aan het begin van je trainingsschema te ontdekken. Wil je graag samen met anderen trainen? Of frustreert dat alleen maar en ga je liever solo. Bijna alle hardlopers die een halve marathon in het vizier hebben, weten dat sommige trainingen echt cruciaal zijn. Vaak zijn dat de lange duurlopen en het tempowerk. Trainen met een maatje of in een groep kan je echt veel verder brengen in die trainingen die de hoeksteen vormen voor een succesvolle halve marathon.

Het een sluit het ander niet uit. Een training in de week met een groep kan ook genoeg motivatie geven om die andere twee of meer trainingen zelf te doen.

5. Stevige atletische rompspieren

Als je pas net hardloopt en je hebt al meteen een 21 kilometer als doel dan heb je waarschijnlijk nog niet veel gelezen over core stability oefeningen. Zeker doen. Je rompspieren zorgen er voor dat je een goede houding hebt en nog belangrijker, 21 kilometer lang kunt vasthouden. Als je de oefeningen niet doet en je loopt gebogen, of je schommelt teveel heen en weer met je lichaam, loop je tijdens al die uren voorbereiding toch een blessure op. Door je core te versterken maak je jezelf bewust van je houding. Door het mee te nemen als vast onderdeel van je trainingen, al is het maar 5 tot 10 minuten per training, maak je jezelf sterk genoeg om inderdaad 21 kilometer lang mooi rechtop te lopen. Met die goede houding verspil je geen overbodige energie aan al die kleine correcties. Dat zal je voelen in een halve marathon, je loopt veel makkelijker.

Veel plezier bij je komende halve marathon.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • paul markus
    Helemaal mee eens: en . . . beter iets te langzaam in de training dan te snel Het moet geen afzien worden want dan ligt overtraining op de loer.
    Reactie geplaatst op 28/11/18 om 18:54 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

15
december