Training

De halve van Limburgs Mooiste op vermogen

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
21 juni 2019
De halve van Limburgs Mooiste op vermogen
Limburgs Mooiste staat met toertochten over verschillende afstanden door het Zuid-Limburgse heuvellandschap bekend als een schitterend en goed georganiseerd wielerevenement. In 2018 is hier een 5 km en 10 km hardlopen aan toegevoegd. Dit jaar was er voor het eerst ook een halve marathon. Eveneens met start en finish in het centrum van Heerlen. Top georganiseerd en met een parcours dat de naam Limburgs Mooiste eer aan doet.

Het parcours van de halve kent op korte stukjes na geen heel steile hellingen, maar is ook nergens vlak. Het gaat over asfalt, klinkers, en is deels onverhard. Dus niet bepaald een snel parcours. De afstand bleek wel iets te kort voor een halve. Met 189 deelnemers aan de finish niet heel druk. De omstandigheden waren met 20?C en windkracht 3 aangenaam tot wat te warm. Kortom perfect voor een lekker loopje zonder al te veel ambities.


De strategie
De vraag is hoe je op zo’n parcours vol hoogteverschillen het best een nette tijd kunt neerzetten. We weten dat je onder deze omstandigheden niet kunt koersen op je hartslag of tempo. Lopen met een constant vermogen is de beste aanpak. Voor Ron een mooie gelegenheid om de theorie uit onze recente ProRun artikelen Hoe neem je heuvels in een wedstrijd? en Voluit heuvelaf is de beste strategie  eens in praktijk te brengen.

In mei 2019 liep Ron naar tevredenheid de vlakke 10 km van de Hooglandse Dorpsloop met een gemiddelde 279,6 Watt. Uit de tabel in het ProRun artikel Hoe loop je eenvoudig een ideale wedstrijd? weten we dat een halve marathon dan met 95% van dat wattage moet kunnen, dus 265 Watt. Zo gezegd, zo gedaan. Heuvelop hield Ron het tempo wat in en heuvelaf werd versneld. Zo steeds het wattage rond de 265 houdend. 

De resultaten
Het lukte heel aardig om binnen een bandbreedte op die 265 Watt te koersen. Gemiddeld kwam het op 264,9 Watt uit. Onderweg varieerde het wel wat. Het is niet eenvoudig om het op al die verschillende hellingen en hellinkjes precies aan te houden, zoals in de afbeelding te zien is aan de groene stippen van de gemiddelde wattages in de 500 meter splits.

In de grafiek zijn met groen de wattages volgens Stryd en met rood die van Garmin Running Power weergegeven. Garmin gaat uit van wat je een bruto wattage zou kunnen noemen, Stryd van een netto wattage. Het netto wattage sluit aan bij ons fysische en fysiologische rekenmodel om duursportprestaties voor hardlopen, wielrennen en schaatsen te analyseren en te voorspellen. Daar kun je alles over lezen in ons boek Hardlopen met Power!. Het bruto netto verschil hebben we al eens samen met Polar uitgezocht en op ProRun uiteengezet.

Het hoogteprofiel is te zien in het bovenste gedeelte van de afbeelding. Daaronder staan grafieken met het verloop van het vermogen, de ECOR (de Energy Cost of Running, het specifiek energieverbruik) en het tempo. Steeds volgens Stryd en volgens Garmin.
Terwijl het wattage volgens Stryd tamelijk constant is, zie je het tempo sterk variëren met de hoogteverschillen. Precies zoals was bedoeld. De ECOR laat een paar keer een uitschieter zien. Op die momenten liep Ron te hard en verbruikte wat meer van zijn glycogeenvoorraad dan verstandig. Het was ook niet weer zo veel te veel dat de man met de hamer voortijdig z’n opwachting deed.


Helaas bevestigen de resultaten opnieuw dat Garmin Running Power nog te veel in de kinderschoenen staat. Voor de vermogensberekeningen moet Garmin het van GPS en barometrisch bepaalde hoogteverschillen hebben. Garmin is hier helaas nog niet nauwkeurig genoeg in. De GPS van de Garmin 935XT is niet slecht, weten we. Vermoedelijk kan de barometer de hoogteverschillen niet goed genoeg aan voor de vermogensberekeningen.





Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek 
Hardlopen met Power!

Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage!

Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen en Het Geheim van Wielrennen.
(deze boeken zijn in het Nederlands als ebook beschikbaar.
In het Engels, Duits, Spaans en Italiaans ook als print)

De ISBN nummers van Hardlopen met Power! zijn:
paperback 978-90-821069-7-8
e-book (ePub3) 978-90-821069-8-5
e-book (Adobe DRM pdf) 978-90-821069-9-2
Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

21
september