X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Hardlopen met topresultaat!

Door
Marc Gerlings
13 september 2018 06:00
Hardlopen met topresultaat!
Maak je hoofd leeg en stel je trainingsschema opnieuw op. Je hebt een doel in gedachten en je plakt daar het aantal trainingskilometers aan vast. Voilà, je hardloopcarrière krijgt weer een boost. Nee, zo werkt het niet. Een doel op zich is nog niks.

Zelfs een atleet met de beste genen zal door deze opstelling geen winnaar worden. De eerste de beste slimme recreatieve hardloper snelt hem voorbij. Denk aan de kruising van training en mogelijkheden en je komt al heel ver.

1. Denk locatie

Hardlopen heeft ook alles te maken met locatie. Hoe hoger de veelvoud aan verschillende trainingsrondes, hoe beter. Idealiter heb je een 400 meter atletiekbaan om de hoek, een paar heuvels in de buurt. Daarbij nog een schaduwrijk bos met vlakke paden en een paar autoluwe asfaltwegen. Oh, het liefst aangevuld met een paar kilometer strand. Wie goed in zijn of haar buurt rondkijkt komt niet op al deze mogelijkheden maar wel op een paar. Gebruik al die kansen. Je trainingen worden leuker. Plus het is uit de trainingsleer bekend dat hardlopers progressie maken als ze verschillende trainingen in de week combineren.

2. Denk tijd

Dit is de grootste worsteling voor de hardloper. Je wilt het liefste iedere dag lopen maar dat lukt niet. Ervaring leert dat het inplannen van trainingen het beste werkt. Direct na je werk, of vlak na het ontbijt. Benut de gaten in je agenda. In het weekend heb je meer tijd en zijn de langere trainingen aan de beurt. Veel korte sessies zijn uitstekend voor je conditie. Kijk dan ook naar die korte momenten voor, tijdens en na je werkuren.

3. Geluk

Je hebt een doel, bijvoorbeeld een halve marathon. Zet daar nog een doel bij: hardlopen maakt je blij. De hardlopers die blijven hardlopen zijn de sporters die zich gelukkig voelen tijdens en na de trainingen. Dan heb je de motivatie te pakken om goed te blijven trainen. Zoek naar de weg waarop je met trainen altijd een beter mens wordt. Een kil doel van 21 kilometer doet weinig met je. Plezier in je sport levert je alles. Je gaat er ook beter van leven en werken.

4.Systeem

Je wordt geen betere hardloper met doelen. Je hebt ze nodig maar ze doen op zichzelf niets voor je. Ontwikkel uit tijd, geluk en locatie jouw systeem om perfect te trainen. Doorbreek de regels als dat nodig is. Heb je geen atletiekbaan in de buurt? Zet een ronde uit van 400 meter in het bos. Geen echte heuvels om de hoek? Zoek een paar viaducten op en neem die op in je training.

Tip: Speciale plek

De topatleten kiezen voor een grote wedstrijd vaak een paar trainingen uit die ze heel belangrijk vinden. Bepaal welke trainingen voor jou echt speciaal zijn. Omcirkel ze met rood in je agenda en zet er drie uitroeptekens bij. Loop die ook op een parcours dat je hiervoor speciaal bewaart. Het zijn kleine punten maar die kunnen je systeem de touch geven dat je helemaal klaar bent voor je volgende wedstrijd.

Een doel op zich doet weinig. Hang je er extra waarde aan en ervaar je die aanpak als bijzonder dan kan dat vonkje dat je al in je hebt als hardloper tot olympisch vuur ontbranden. Go for it!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Rob Geurtsen
    Het spelen met de mogelijkheden in de buurt van wonen of werken om te trainen is zoooo belangrijk en leuk. Binnen een heel klein gebied kun je zo vaak alle soorten trainingen doen. . Wat Marc vergeten is: leer te sterven, gebruik schaarse tijd om te trainen... en gebruik die korte trainingen om hoog intensieve trainingen te doen, zo train je efficiënt en leer je meer dan bij langere trainingen dat ook al voel je dat je niets meer kunt, je toch nog vooruit komt. .
    Reactie geplaatst op 19/02/17 om 12:17 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november