Het vreselijke gevoel dat misselijkheid heet

Door
Sebastiaan Timmermans
12 september 2017 07:00
Het vreselijke gevoel dat misselijkheid heet

Het wordt veroorzaakt door veel te veel snoepen, te diep in het glaasje kijken of urenlang rijden over een hobbelig zandpad. Misselijkheid is een vreselijk gevoel. Soms win je de strijd en gaat het weer over, de volgende keer verlies je en dat betekent een volle wc-pot of plastic tas.


Misselijkheid is echter ook een veel voorkomend loperseuvel. Er zijn zelfs atleten die iedere keer dat ze hardlopen een misselijk gevoel krijgen. Dat is natuurlijk enorm vervelend. We lopen juist om ons gezond en krachtig te voelen. Twee zaken die je allesbehalve associeert met misselijkheid.

Gelukkig zijn de oorzaken (en daarmee ook de oplossingen) hiervan veelal aanwijsbaar.


Oorzaken


Niet elke 'lopersmisselijkheid' heeft dezelfde oorzaak. Dit zijn echter de meest voorkomende. Allereerst is daar uitdroging. Wanneer je te weinig vocht in je lichaam hebt (en dat is niet zo raar als je zweet), doet dit je lichaam pijn. Misselijkheid is één van de signalen die je lijf je dan geeft.


Uitdroging hangt vaak samen met oververhitting. Wanneer de temperatuur stijgt en je in de brandende zon (iets waar we deze koude dagen alleen maar van kunnen dromen) je rondje loopt, verlies je extra veel vocht en loopt je lichaamstemperatuur pijlsnel op. Een andere veel voorkomende oorzaak is verkeerde voeding. Wanneer je te veel (of te weinig) voedsel in je maag hebt, kan je lichaam daar naar op reageren.

Je ziet het wel eens bij wedstrijden. Atleten die zo ontzettend diep gaan en veel van hun lijf vergen dat ze bij de finish alles 'eruit gooien'. Dat wordt natuurlijk veroorzaakt door je lichaam te veel uit te putten en te veel door je eigen pijngrens heen te rennen.


Oplossingen


Gelukkig worden in dit blog een aantal oplossingen aangedragen. Niet geheel toevallig hangen die nauw samen met de oorzaken van misselijkheid.


Eén a twee glazen


De allerbelangrijkste stap is dat je voldoende water drinkt voordat je gaat rennen (één a twee glazen), bij lange duurlopen geldt dit ook voor tijdens het rennen. Neem dan kleine slokjes. Overigens geldt bij dit wel dat overdaad schaadt. Als je twee liter water achterover slaat, krijg je een enorme klotsbuik (en word je wellicht daarvan misselijk).


Nog iets kleins


Eet twee uur voordat je gaat lopen een lichte maaltijd en neem nog iets kleins een minuut of dertig voor de start. Zorg vervolgens dat je op hete dagen niet midden op de dag loopt, maar in de ochtend- of avonduren. En push jezelf tijdens trainingen niet altijd tot het uiterste. Als je te lang te snel loopt, kan het lijf de lactaten niet meer kwijt, waardoor je misselijk wordt.


Al met al is luisteren naar je lichaam het allerbelangrijkste. Heb je structureel last van misselijkheid tijdens het lopen, bezoek dan je huisarts. Wellicht dat er iets anders aan de hand is.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september