Training

Hoe loop je door als je eigenlijk wilt stoppen?

Door
Dennis Balen
16 januari 2019 00:00
Hoe loop je door als je eigenlijk wilt stoppen?
Foto Erik van Leeuwen

Iedere duurloper heeft er wel eens mee te maken: vermoeidheid én verveling. Op die momenten kan het lijken alsof er nooit een einde komt aan die lange training. Dat gevoel hoort er een beetje bij, in ieder geval af en toe, maar natuurlijk probeer je dat wel te voorkomen. En daar zijn best een aantal manieren voor!


Zo kan het bijvoorbeeld heel goed helpen om met muziek te gaan lopen. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat het luisteren naar muziek je loopprestaties met ongeveer vijftien procent kan verbeteren. Niet alleen ideaal wanneer je jouw persoonlijk record probeert te verbeteren, maar net zo handig wanneer je 'gewoon' de vermoeidheid en verveling probeert tegen te gaan. Een goede tip: loop de eerste helft van je training of wedstrijd zónder muziek en doe je koptelefoon pas op wanneer je het idee krijgt dat het saai begint te worden. Dan heb je er het meeste profijt van.


Ademhaling


Daarnaast kan het je heel erg helpen om tijdens het lopen goed op je ademhaling te letten. Wanneer je daar bewust mee bezig bent, zal je minder snel verveeld raken omdat je 'iets' te doen hebt. Tegelijkertijd is een rustige ademhaling natuurlijk cruciaal voor een betere prestatie. Een win-winsituatie dus.


Het kan je tegelijkertijd helpen om minder te letten op wáár en op hoe lang je al aan het lopen bent. Met andere woorden: probeer eens iets minder op je horloge te kijken en loop vooral op gevoel. Kijk om je heen, geniet van de omgeving en je ziet vanzelf wel waar je training eindigt. Tel de vogels die je tegenkomt, probeer in te schatten hoe hoog de bomen zijn die je passeert of ontdek zoveel mogelijk omgevingsgeluiden. Gegarandeerd (meer) plezier!


Pijn


Iedere loper zal een keer - of dat nu tijdens een training of een wedstrijd is - pijn ervaren. Probeer op dat moment zo snel mogelijk te achterhalen of het om lichamelijke of geestelijke pijn gaat. Bij lichamelijke pijn is het namelijk verstandig om te stoppen, voordat je eventuele blessures oploopt of ze misschien zelfs erger maakt. Gaat het om geestelijke 'pijn'? Probeer je gedachten dan eens te verzetten en te kijken hoe sterk jij mentaal bent. Lukt het om nog een kilometer door te lopen? Twee kilometer misschien zelfs? Probeer een mentale uitdaging te zoeken en doorbreek dat dode punt. Op een gegeven moment zal het bekende 'lopersstofje' Endorfine zijn werk gaan doen en kun je er weer tegenaan. 


Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, is het goed om alles in perspectief te blijven zien. In ieder geval wel tijdens een training. Laat je nooit ontmoedigen door gedachtes als 'hoe houd ik dit nog 10 kilometer vol'. Je bent tenslotte nog aan het trainen en hebt nog weken, zo niet maanden te gaan voor die belangrijke wedstrijd. Plan niet te ver vooruit en bekijk je progressie training voor training! 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Gerben
    Ik loop al een paar jaar zonder muziek. Lekker om je heen kijken naar de omgeving en zelfs ad en toe stoppen (dat mag best!) om een foto van de omgeving te maken. Als ik het zwaar krijg, let ik op mijn ademhaling. Zoveel stappen in, zoveel uit. Vrijwel altijd lost dat het probleem op. Bovendien betekent muziek, dat je je omgeving niet hoort =ander verkeer...
    Reactie geplaatst op 21/01/19 om 06:27 uur
  • Enric
    @Jan Snijders: Goed advies. Muziek voorkomt dat je op je lichaam kan focussen en dus wordt het onmogelijk in de "flow" te raken. Dus gaat je je elke keer vervelen, minder plezier aan het lopen hebben en langere tijd nodig hebben om je niveau te verhogen of de geestelijke voordelen van hardlopen.
    Reactie geplaatst op 20/01/19 om 22:09 uur
  • Jan Snijders
    Fijne adviezen. Zelf loop ik nooit met muziek maar geniet immer van de natuur. Ik kijk naar vogels, bomen en vooral paddenstoelen. De tijd vliegt dan voorbij. Ik zie veel want ik loop langzaam ....maar ik loop te genieten van de natuur. Ga nu voor het eerst na bijna dertig jaar weer voor een marathon training (Berlijn): samen met twee dochters. Wordt misschien mijn laatste ; ben nu 70. Maar geniet nog steeds. Dank voor jouw adviezen. Eén vraagje: Het duurt tegenwoordig zo lang eer ik lekker loop (50 min) . Is dat normaal op mijn leeftijd?
    Reactie geplaatst op 07/01/18 om 20:06 uur

Loopkalender

21
augustus