X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Tips hoe je jouw vermogen voor tempowisselingen groter kunt maken

Door
Marc Gerlings
3 december 2018 00:00
Tips hoe je jouw vermogen voor tempowisselingen groter kunt maken
In trainingen of wedstrijden is het kiezen van het perfecte tempo een hele kunst. Met veel ervaring leer je steeds beter luisteren naar wat bij je past. Het grote nadeel bij hardlopen: je bandbreedte in tempowisseling is erg smal. Het gaat om maar enkele procenten. Je kunt er wel op trainen om dat te verbeteren.

Uit wetenschappelijk onderzoek werd het  duidelijk hoe het met die bandbreedte zit van de hardloper. Je voelt zelf al dat als je te hard start, je later daar de prijs voor moet betalen. Wie in een training meerdere keren fors versnelt merkt in de latere kilometers dat het lastig is om het gemiddelde doeltempo vast te houden.

Onderzoek naar de versnelling

Bij Amerikaans onderzoek naar getrainde atletes voor een 5 kilometer kwam de volgende waarde naar voren. De eerste mijl van die 5 kilometer werd sneller gelopen dan normaal. Hieruit bleek dat de atleten die 3% tot 6% harder liepen over de eerste mijl (1,63 kilometer) dan het beoogde gemiddelde tempo dit het negatief uitpakte op de eindtijd.

De cultuur van de 5 kilometer

De kanttekening die daarbij past; de vijf kilometer is een wedstrijd waarin hardlopers vol ingaan. Door die houding is er weinig rek voor een tempoversnelling. De realiteit is dat veel andere wegwedstrijden ook die kant op neigen. Zelfs de marathon kent bij de toplopers ongekend hoge kilometersnelheden. Er is simpelweg niet zo veel ruimte meer om vele procenten boven de gemiddelde snelheid uit te komen. Maar geen wedstrijd is dezelfde. Overal doen zich kansen voor de concurrenten te slim af te zijn. Timing van ontsnappen wordt nog belangrijker in het moderne hardlopen.

Ben jij in staat tot 6% hogere snelheid

Hardlopers trainen graag op een gemiddelde snelheid. Als je dat lukt, dan loop je meestal ook een training of een wedstrijd goed uit. Als je op dit vlak lopen van afstanden traint, word je daar beter in. Het is dan ook een beproefd recept voor mensen die hun pr op een bepaalde afstand willen verbeteren. Dan loop je wel de kans dat iemand die wel 6% hogere snelheid kan vasthouden over de eerste mijl misschien wel een onoverbrugbaar gat opbouwt. Of als er later in de wedstrijd een versnelling komt, je daar met je mooie gemiddelde tempo geen antwoord op hebt. Hoe kun je dat oplossen?

Training aanpassen voor extra sterke sprongen

Je kunt natuurlijk trainen volgens het intervalprincipe. Korte stukken loop je op een hogere snelheid dan je gewenste gemiddelde snelheid. Dat werkt prima. Toch ook weer niet zo goed want je bouwt ook hersteltijd in. Meestal in de vorm van een wandel- of dribbelpauze.?Probeer vaker te trainen op paden waar normaliter een cross of een trail verlopen wordt. Als je een versnelling ziet als een serie extra sterke sprongen dan sluit deze vorm van trainen nog beter aan.

Je rent op een goed basistempo en tegelijkertijd moet je voortdurend extra sprongkracht gebruiken. Je springt over een plas heen, in drie passen loop je een korte verhoging op. Je gebruikt op ieder moment de veerkracht in je hele lijf. Dat zijn waardevolle trainingen die je op de vlakke weg kunnen helpen aan langere versnellingen.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december