Training

Wat je moet weten over zweten

Door
Sebastiaan Timmermans
1 april 2019
Wat je moet weten over zweten

Het is vies, ziet er niet uit en stinkt nog ook. Nee, zweten is geen pretje. Tenzij je aan het rennen bent. Dan is zweten hartstikke belangrijk en nog lekker ook. Zweten hoort onlosmakelijk bij hardlopen. Je kunt rennen zonder schoenen of zonder de juiste arminzet, maar je kunt niet rennen zonder te zweten.

Functie


Door te zweten reguleert je lichaam de interne temperatuur. Met het afscheiden van vocht (en zout en wat andere mineralen) kan je lijf zichzelf afkoelen. Door inspanning als hardlopen, schiet je lichaamstemperatuur makkelijk omhoog. Je begint te zweten. Zou je dit niet doen, dan kan je lijf letterlijk overkoken en dat kan zelfs levensgevaarlijk zijn.


Er zijn nog meer redenen waarom zweten lekker is. Door dat bewegen gaat je hart sneller pompen en wordt het bloed sneller rondgepompt. Daardoor gaan je cellen harder werken en worden allerlei afvalstoffen afgescheiden. Dankzij je gezweet verlaat al dit afvalmateriaal je lichaam.

Hoeveel?


We zijn er dus over uit dat zweten bij rennen hoort. Maar hoeveel zweet verdwijnt er precies in dat kleddernatte shirt (of in de lucht uiteraard)? Daar is serieus onderzoek naar gedaan en op internet circuleren talloze zweet-calculatoren.


De beste manier om (bij benadering) te weten hoeveel jij zweet is door voor en na je training op de weegschaal te staan. Het verschil in gewicht heb je uitgezweet (hoewel er hopelijk ook een beetje vet is verbrand). Natuurlijk zijn er allerlei factoren als lichaamsgewicht, buitentemperatuur en leeftijd die invloed hebben op je zweetgedrag. Grofweg verlies je tussen de 500 en 2000 milliliter per uur hardlopen.


Mannen zweten gemiddeld ietsje meer dan vrouwen en getrainde sporters zweten iets sneller. Hun poriën zijn het gewend om vocht te verliezen. Het lijf is het gewend om te sporten. Nu verlies je natuurlijk niet enkel vocht. Iedereen die na het sporten doucht (en we mogen hopen dat dit iedereen betreft) weet dat je lijf zout is als na een duik in de zee. Moet je al die zouten aanvullen? Daar schreef ProRun eerder dit artikel over. 


Geur


Weet je wat trouwens het mooie is van zweten tijdens het rennen? Vers zweet stinkt niet. Of althans, amper. Dus ga lekker los tijdens het rennen, zweet je helemaal het ongans, zweet uit en spring daarna onder de douche. Anders wordt het een te zure bedoeling daar onder de oksels. Want oud zweet is zo’n beetje de allernaarste geur die er is. Helemaal de geur van oud zweet dat in kleding is getrokken. Je zweetgeur is ook weer afhankelijk van je eten en drinken. Knoflook en kruiden kunnen voor een extra scherpe zweetgeur zorgen. Alcohol ruikt ook niet per se heel erg prettig als je je kater ‘eruit zweet’.


Al met al is het duidelijk. Zweten is goed, lekker en gezond. Zolang je daarna maar onder de douche springt.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • CA van Doorn
    Wat als je niet/kunt zweten?
    Reactie geplaatst op 08/04/18 om 16:36 uur

Loopkalender

18
september