Training

Wat worden jouw leukste hardloopdoelen voor 2019?

Door
Marc Gerlings
24 december 2018 00:00
Wat worden jouw leukste hardloopdoelen voor 2019?
foto Ooievaarstrail
De schoonheid van de sport hardlopen zit niet alleen in het bereiken van een fraai persoonlijk record of het uitlopen van een marathon. Deze sport biedt zoveel meer. Ga eens een avond rustig onder de kerstboom zitten en bepaal je doelen voor volgend jaar. Hieronder wat ruggesteuntjes.

Loop tenminste één memorabel event

Dit is niet een wedstrijd om de perfecte tijd. Het is een wedstrijd of evenement waar je helemaal voor wilt gaan. Het zal de mooiste hardloopervaring van 2019 worden. Dat hangt helemaal af van je eigen wensen. Dat kan een 5 kilometer wedstrijd zijn tot een bijzondere trailrun. De verrassing: vaak kom je ook tot bijzondere tijden. Doordat je een evenement tot favoriet van het jaar maakt, train je daar ook goed voor. Dat betaalt zich uit in bijzondere prestaties.

Niet bang voor een afstand

Te vaak horen we het, hardlopers die met angst in de benen trainen voor een  nieuwe langere afstand. Vrees geen enkele afstand. Of het nu een 5 kilometer is, een marathon of een 60 kilometer, duizenden mensen voor jou liepen die afstanden. Vrees geen afstand maar benader ze met respect. Vaak breekt de afstand je niet op maar wel het tempo. En natuurlijk of je genoeg trainingstijd in de benen hebt.

Mijn grootste vriend / vriendin

Hardlopen is een solistische aangelegenheid. Doorbreek dat patroon volgend jaar. Ga met je beste hardloopvriend of –vriendin een hardloopavontuur aan. Dan merk je dat hardlopen net zo goed een teamsport is. Samen kom je verder en kun je meer. 

Waarom loop je in 2019

Nee, niet wat je hardloopvrienden vinden of wat je coach tegen je roept. Wat wil je graag zelf? Wat laat het hardloophart van je kloppen. Je ziet dat hardlopers over de jaren heen veranderen. Bekijk daarom per jaar wat idealiter bij jou past.

Op je gezondheid

Je vindt vaak adviezen op ProRun om sneller te worden. Veel hardlopers, jong en oud, vinden dat spel van het sneller worden altijd leuk. Vraag je echt door dan blijven mensen liever gezond. Dus ruil je aspiraties voor je volgende persoonlijke record in voor de vorming van je beste gezondheid. Santé.

Je snelste kilometer

Van sommige hardlopers hoor je vaak stoere verhalen over bijvoorbeeld hun beste 10 kilometer, of halve marathon. Maak van 2019 eens het jaar waarin de korte afstand je aandacht krijgt. Zet de snelste kilometer van de afgelopen vijf jaar op je eerste plaats in goede voornemens. Vlammen en inpakken die kilometer.

Niet perfect maar wel consequent

Niet alle trainingen hoeven perfect te gaan. Niet iedere interval kan zo scherp zijn als je beste wedstrijden. Relax, geef het perfectionistische even op. Als je consequent blijft trainen levert je dat de meeste winst op. Mocht je toch lange tijd niet lekker lopen en je tijden gaan achteruit. Vraag jezelf dan eens een paar keer rustig af wat er aan de hand is.


Oh, euh vergeten

Onderzoek onder Nederlanders laat zien dat heel veel landgenoten aan het eind van het jaar niet meer weten wat hun grote doel ook al weer was. Uit een onderzoek kwam naar voren dat zelfs 50% zijn doelen vergeet. Schrijf je hardloopdoelen op en deel ze met familie en vrienden. Die helpen je zeker herinneren en wordt 2019 een memorabel jaar.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Pieter-Jos Blokzijl
    Veel herkenbare dingen lees ik hierboven! Mijn ultieme wedstrijd voor 2019 is de Berlijn marathon dit ik ga lopen voor KiKa. Alleen al de sponsor werving geeft mij een bepaalde voldoening. Zie hiervoor www.runforkikamarathon.nl zoek onder deelnemers mijn naam. Iedere donatie is voor het beste Nederlandse goede doel dat ik ken! Ik probeer voor iedere kilometer die ik ga lopen €.100,00 op te halen.....ben er dus bijna nog circa €.600,00 te gaan. WIE HELPT MIJ MIJN ULTIEME WEDSTRIJD TE PERFECTIONERN!!
    Reactie geplaatst op 30/12/18 om 09:41 uur
  • bert
    goed plan ben vooral veel van rustig opbouwen, en lol in het lopen. en dat lukt de ene keer beter dan de andere. maar kan me goed vinden in je wijze woorden vond het al wat dat ik effe n stukkie verder liep dan gewoonlijk dat dus 15 km bleek te zijn, kortom je komt vanzelf steeds n stukje verder. mvrgr bert
    Reactie geplaatst op 26/12/18 om 16:54 uur
  • harry maring
    Ik ga een halve marathon lopen in Oeganda KLIK
    Reactie geplaatst op 24/12/16 om 15:56 uur


Loopkalender

17
juni