De do's en dont’s van krachttraining voor hardlopers

Door
Eleanor Crick
16 februari 2017 15:15
De do's en dont’s van krachttraining voor hardlopers
Krachttraining kan je als hardloper heel goed helpen. Maar wanneer je jezelf als loper wilt ontwikkelen, zal je moeten trainen. Dat klinkt misschien vrij logisch, maar minder logisch is dat je dat trainen niet alleen moet beperken tot je standaard rondjes hardlopen. Krachtoefeningen zijn minstens zo belangrijk wanneer je (flinke) progressie wilt boeken. Maar hoe pak je dat aan en wat moet je wel en niet het beste doen als het komt op krachttraining? welke oefeningen zijn nou écht goed voor een hardloper? Wij zetten de do’s en dont’s even voor je op een rijtje. 

Do:

- Wees consistent.

- Probeer minstens twee keer per week te gaan.

- Gebruik gewichten die zwaar genoeg zijn waardoor je spieren vermoeid raken.

- Werk met een personal trainer of fysiotherapeut die je kan helpen om spieronevenwichtigheid en letsel te verminderen.

- Wees je bewust van je houding tijdens de oefeningen. Zo hebben de oefeningen meer effect.

- Houd je doelen en vooruitgang bij.

- Omvat oefeningen die dezelfde bewegingen als hardlopen nabootsen.

Dont’s:

- Wordt niet geïntimideerd door het krachthonk in de sportschool

- Gewichten liften die te licht zijn.

- De oefeningen te snel achterelkaar uitvoeren.

- Je hoeft niet uren in de sportschool door te brengen. 30 tot 60 minuten is meer dan voldoende om je hele lichaam te trainen. 

- Je kilometers eerst verhogen zonder eerst meer kracht te ontwikkelen.

- Door de pijn heen duwen. Er is een verschil tussen spierspanning en pijn. Als je pijn voelt, moet je stoppen. 

- Je bovenlichaam niet trainen.

- Denken dat krachttraining gelijk zorgt voor meer spiermassa.

- Iemand anders zijn krachttrainingsprogramma volgen. Waar iemand anders meer aan moet werken, betekent niet dat jij daar ook voor moet trainen. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    En de meest voor de hand liggende maar helaas vergeten don't: Denk niet dat je voor je krachttraining als hardloper aan de toestellen in de sportschool bezig moet gaan.
    Reactie geplaatst op 19/02/17 om 13:29 uur

Loopkalender

23
november