X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Ben je nu wel of geen haklander

Door
.. Advertorial
15 maart 2019 00:00
Ben je nu wel of geen haklander
Heel Toch versus Heel Loud door Dr. Steve Suydam

De voetlanding is al decennia een hot topic onder hardlopers. Voor veel lopers staat het begrip haklanding gelijk aan gevaar voor blessures. Maar als je naar jouw idee op je hakken land is het nog maar de vraag of je een echte ‘haklander’ bent. 

De voetlanding nader bekeken

Hoe bepaal je nu of je op je wel of niet op je hak landt. De voetlanding wordt bepaald door het gedeelte van de voet die het initiële (bepalende) contact met de grond maakt. Dit eerste contact staat niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de impact van je lichaamsgewicht tijdens de landing. Een beter woord voor "haklanding" zou eigenlijk "landingsmoment " moeten zijn. Het is heel goed mogelijk dat je jezelf als een "haklander" beschouwt, maar omdat de impact van je lichaamsgewicht pas merkbaar wordt op het moment dat je op middenvoet staat, ben je dus geen echte haklander.

Op je hak landen is in feite het gevolg van te lange pas (‘overstriding’). Het gevolg van ‘overstriding’ is dat elke stap een "mini-remwerking" oplevert. Hierdoor loop je langzamer en minder efficiënt . Het verhoogt ook de landingsimpact op je lichaam met als gevolg een hoger blessure risico

Laten we eens kijken naar twee real-life voorbeelden. In beide voorbeelden wijst het blauwe puntje op de beelden op het centrum van het lichaamszwaartepunt van de hardloper. De rode lijn, die hier in dit voorbeeld perfect horizontaal is, geeft het lichaamszwaartepunt bij hielcontact aan. De gestippelde witte lijn geeft de verticale uitlijning van de knie op de grond (waar de voet ten opzichte van de knie) staat.

Voorbeeld A: Landingsmoment en middenvoet belasting. 



In afbeelding 1 zie je de hiel de grond raken terwijl de knie licht gebogen is. Het gewicht komt op dat moment nog niet volledig op het been te staan. Het "Peak effect” treedt meestal op als het lichaamszwaartepunt op het laagste punt ligt. Let op in afbeelding 2, het centrum van het lichaamszwaartepunt van de loper gaat richting de grond. De feitelijke landing van de voet begint pas als de voet bijna onder heupen komt. En eindigt als de voet bijna onder heupen komt. (afbeelding 3) Deze loper loopt minder kans op blessures door overstriding. 

Voorbeeld B: Landingsmoment en hiel belasting. 



In de eerste afbeelding zie je dat het been bijna recht is en de voet ver voor de knie komt. In afbeelding 2 en 3, zie je ook de impact op de hak van de schoen (samendrukken van het foam), de knie stijf blijven en het lichaamszwaartepunt niet bewegen. Dit toont overstriding aan en dat de loper een haklander is.

Het gaat het niet zo zeer om waarneer en hoe je voet landt maar meer om de het feit waar je voet in relatie tot je lichaam is geplaatst. Focus op de landing over je voet en je zult het resultaat van een zachtere landing voelen. Denk eraan, haklanding is niet slecht, maar ‘hak belasting’ moet worden vermeden.

Met behulp van de Zwiftrunpod kun je via de bijgeleverde app o.a. je voet landing analyseren. De Pod kost slechts €39,50 en kun je aanschaffen in de ProRunshop.nl 

Auteur Dr. Steve Suydam 






  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
.. Advertorial

.. Advertorial



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    @ Baak, ook de verdere uitleg rammelt met de uitleg en momenten om de haklander te herkennen. Ben het eens met Leo en Peter en ProRun zou dit soort reclame niet tussen hun artikelen moeten proppen (hoewel ze net zo de reclame door hun schrijvers laten maken).
    Reactie geplaatst op 17/03/19 om 23:11 uur
  • Baak
    Peter inderdaad reclame maar staat ook boven aan het artikel(advertorial). Verder wel een goed uitleg over wel of niet haklander. Pod werkt ook niet zoals het hoort dat klopt maar m.n de afstanden die deze aangeeft. Heb 2 pods aan elke voet 1 maar mijn ene voet is langere tijd onderweg met lopen en verder dan de andere voet. Ene helft van mijn lichaam is nog onderweg terwijl de andere al aan de koffie zit.
    Reactie geplaatst op 17/03/19 om 11:42 uur
  • Gerwin
    Duidelijk verhaal. Milestonepod werkt helemaal niet. heb er twee maar herkent eigen code niet.
    Reactie geplaatst op 14/03/18 om 15:55 uur
  • Peter
    En alweer sluikreclame om die milestonepod aan de man te brengen. Hou er eens mee op, dit apparaat is niet geschikt hiervoor.
    Reactie geplaatst op 14/03/18 om 08:55 uur
  • Leo
    Laatste keer dat ik op die onzin reageer. De MilestonePod geeft dit niet juist aan. Bewezen tijdens een video analyse die ik heb laten maken. Als je het echt wil weten dan geeft een video analyse de enige juiste uitkomst. Tijdens de meerdere maanden dat ik deze "gadget" heb gebruikt is de enige zinvolle meting de pasfrequentie.
    Reactie geplaatst op 11/03/18 om 17:45 uur
  • Jim
    Ik gebruik de Pod nu enkele weken. Ik heb twijfels over de gegevens over Foot strike. Gisteren 85% hak- en 15% teenlanding (met zero drop schoenen). Afgelopen woensdag 1% hak-; 9% middenvoet- en 89% teenlanding (met 12 mm drop schoenen). En zo wisselt het vaker zeer extreem; ook met dezelfde schoenen. Ik ben zeker weten geen haklander. Dat maakt nieuwsgierig naar het algoritme dat Milestone Sports hiervoor gebruikt. Ik ga het ze vragen.
    Reactie geplaatst op 05/03/17 om 19:05 uur
  • Eline
    Leuk artikel, wel wat vreemde spelling. Bijvoorbeeld: waarneer?!! Haalt de geloofwaardigheid eraf..
    Reactie geplaatst op 05/03/17 om 11:46 uur
  • Jos
    Zo'n POD meet alleen grondcontacttijd, verticale oscillatie, pasfrequentie en beenuitslag. Onmogelijk om hiermee de voetlanding te analyseren. Daarvoor moet je toch echt een video maken met een camera die 100fps ondersteunt.
    Reactie geplaatst op 01/03/17 om 17:27 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

20
mei