X
Win de Milestonepod

Tot en met 31 juli geven we op onze website 5 Milestonepods weg. Vul hieronder je gegevens in en maak kans op de gratis Milestonepod!

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Heb je iets aan je hielen?

Door
Sebastiaan Timmermans
9 juli 2018 07:00
Heb je iets aan je hielen?
Beeld Shutterstock
Het is zo’n beetje het hipste wat je kunt doen als hardloper: rennen zonder hielen. En daarmee bedoelen we: hardlopen met een landing die zo min mogelijk gebruik maakt van de hiel. Het is de stijl die de meeste jonge lopers van nu prefereren. Want door enkel op de voorvoet de landen, ga je als een kangoeroe zo snel en kun je extra krachtig afzetten, zo leert het ‘hiel-geloof’. Afschaffen die hiellanding dus?

Of is het hiel-evangelie toch niet almachtig?

Volgens dit artikel landt zo’n 80 procent van de lopers nog altijd op de hak. Blijkbaar is dit voor veel mensen de automatische of instinctieve manier van hardlopen. Daarom is de beste manier van lopen, zeggen sommigen. Toch schakelen fanatieke renners en masse over naar een voorvoet-landing. Deze landing voelt veel sneller, omdat je in een voorwaartse beweging gedwongen lijkt te worden. Wat is dus al met al de meest effectieve manier van landen?

Het verschil

Het is dus tijd voor goed onderzoek naar het verschil tussen voorvoet- en hiellanding. Dat komt goed uit, want het ‘hardlooplab’ van Joe Hamill aan de universiteit van Massachusetts deed dit. Ze focusten op de instinctieve manier van lopen van mensen. Deelnemers aan het onderzoek werden dus niet gevraagd om een nieuwe manier van lopen aan te leren. De wetenschappers bekeken twee groepen van geoefende lopers: een groep die op de hak landt en een hiellanding-groep. Die lopers kregen vervolgens deze eerste opdracht: ren zoals je altijd doet.

Geen verschil

De groepen waren vergelijkbaar in leeftijd, gewicht, wekelijkse loopafstand en gemiddelde snelheid. Wat bleek: er waren geen significante verschillen in welke manier van lopen het meest ‘economisch’ is. Oftewel: welke manier het minste energie kost.
… Toch wel verschil
Toch stelt hoofdonderzoeker Allison Gruber dat de hiellanding wel eens minder energie zou kunnen kosten. Zo zouden hiellanders iets minder calorieën verbruiken tijdens het lopen. Ook vroeg Gruber de onderzoeksgroepen om als tweede opdracht op de andere manier te landen. De hiellanders gingen meer energie verbruiken toen ze overschakelden op de voorvoet-landing, terwijl sommige voorvoet-landers juist efficiënter gingen rennen.

Wat is dan beter?

Is het nu zo dat de hiellanding zeker weten beter is? Nee, aldus de onderzoekers. Zo lopen hiellanders vaker op klassieke schoenen met veel demping. Al die kussentjes nemen werk van de benen over. Daardoor zou je wat minder energie kunnen verbruiken. Veel voorvoet-landers geloven juist dat te veel demping niet lekker rent en alleen maar zorgt voor meer blessures. Onze voorouders liepen immers ook niet met zware klompen over de savanne.

Hiellanding zou dus iets minder van de spieren kunnen vragen, toch is er nog heel wat onderzoek nodig. Want het snelle gevoel van de voorvoet-landing is voor veel atleten een sensatie waar geen hiellanding tegenop kan.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Hans
    Al die onderzoeken lijken aan de kern voorbij te gaan. Hiel of haklanding lijkt mij toch vooral een proces van natuurlijk lopen. Bij wandelen is haklanding bij iedereen de natuurlijke manier van lopen. Hoe sneller iemand loopt hoe meer het punt van landing naar voren verschuift. Afhankelijk van het snelheidspotentieel in relatie tot de afstand landt iemand op de hak of verder naar voren. Ik ben geïnteresseerd in een onderzoek dat de relatie legt tussen absolute snelheid en vooral relatieve snelheid van personen in relatie tot hun maximum en de voetlanding.
    Reactie geplaatst op 09/07/18 om 12:16 uur
  • Jan
    Even het originele artikel opgezocht. \"Hiellanding ZOU voordelen KUNNEN hebben voor beide typen lopers bij endurance events.\" Inderdaad, hoewel het verschil interessant is, is het niet significant. De kans dat het resultaat toeval is, is groter dan 5%. Toch nog maar even een slag om de arm houden.
    Reactie geplaatst op 29/08/17 om 16:29 uur
  • Jan Oehlen
    Viel me ook al op Erik! Hiel & hak is hetzelfde.... En betwijfel de ietwat simplistische benadering..... Ben benieuwd naar het volledige onderzoek!
    Reactie geplaatst op 29/08/17 om 00:38 uur
  • Kees
    Er is ook nog de midenvoet landing, zie Chirunning, is dit de beste tussen oplossing zeker voor de langere afstanden. De voorvoetlanding is geschikt voor de sprinters
    Reactie geplaatst op 26/02/17 om 11:12 uur
  • Erik de Groot
    Uhmmm, in alinea 3 schrijf je 'De wetenschappers bekeken twee groepen van geoefende lopers: een groep die op de hak landt en een hiellanding-groep.', dit lijkt me hetzelfde... Eén van deze zal vast voorvoetlanders moeten betreffen.
    Reactie geplaatst op 09/11/16 om 09:29 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
juli