X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Looptechniek is meer dan skippings

Door
Paul Oude Vrielink
5 juni 2018 08:11
Looptechniek is meer dan skippings
We kennen het allemaal: inlopen, beetje rekken, wat zwaaien en draaien, even een paar skippings en hup: het programma! Doordat we de skippings gedaan hebben denken we dat we aan looptechniek gewerkt hebben, zo vertelt ons immer de trainer. Fijn. Die techniek zit goed. Go!
Maar looptechniek is veel meer.

De oorsprong van skippings

De loopbeweging bestaat uit een aantal fasen. Een zinvolle indeling is:
Voorste steunfase: landing, voet komt aan de grond, opvangen lichaamsgewicht
Achterste steunfase: overgang naar afzet, leveren van kracht
Achterste zwaaifase: voet los, been naar voren brengen
Voorste zwaaifase: knie inzet, uitpendelen been

In een plaatje:


Hier horen oefeningen bij. Bij de voorste zwaaifase horen bijvoorbeeld skippings, bij de steunfasen horen sprongen, kaatsjes, loopsprongen. Bij de achterste zwaaifase is "de hakkenbil” bedacht. Elke fase zijn eigen oefening, en als achterliggende idee dat als je de delen traint, de hele beweging gemakkelijker gaat. 

Ook andere begrippen zoals voorspanning tijdens landing, korte snelle afzet, felle schaarbeweging (het snel naar voren brengen van het been na afzet), bekken- en romprotaties en torsies horen bij de loopbeweging en ook hierbij zijn allerlei oefeningen mogelijk.

Integratie en perfectionering: de parallel met leren autorijden

Natuurlijk, de oefeningen helpen, en werken verbeterend op looptechniek. Maar er ontbreekt een schakeltje. Het idee van oefenen van deelbewegingen is vergelijkbaar met het idee dat als je het schakelen, remmen en optrekken oefent, je dan opeens ook kan autorijden. Of dat het kunnen aanslaan van de individuele letters op je toetsenbord voldoende is om snel en efficiënt te kunnen typen. 
Autorijden leren: echt rijden in moeilijke omstandigheden en continu gecorrigeerd worden. Looptechniek verbeteren: hardlopen in hoog tempo (bijvoorbeeld: 8x100 meter vlot tot snel) is een veel belangrijker onderdeel van looptechiektraining dan velen, inclusief trainers, denken.  Er zijn vele redenen:

1.Integratie: alle deelbewegingen die je met oefeningen traint worden gesmeed tot één efficiënte hele beweging.
2.Belasting: om goed / hard te kunnen lopen moeten met name pezen goed kunnen omgaan met de hoge krachten. Bij hoog tempo kan er 3 a 4 maal je lichaamsgewicht op de achillespees komen. Deze belasting wordt met alleen oefeningen niet bereikt!
3.Timing: het moment van landing en de afzet daarna vereist een ingewikkeld samenspel van allerlei spieren die op juiste momenten spannen en ontspannen. Dit gaat tot op de 100sten seconden nauwkeurig, onmogelijk om zonder oefening te kunnen. 
4.Dwangstelling: hardlopen in hoog tempo is slechts mogelijk als je al een aantal dingen goed doet. Zodoende is hardlopen een "dwangstelling”: de hoge snelheid regelt automatisch dat techniek verbetert. Vergelijk het met autorijden: je wordt opeens in het drukke verkeer gegooid en MOET je wel aanpassen. 

Geen ontkomen aan. 

Daarnaast is van belang: pas bij hardlopen in hoog tempo komen fouten naar boven. Fouten, die bij tien kilometer per uur helemaal niet zichtbaar zijn. Denk hierbij aan symmetrisch lopen, landen op middenvoet in plaats van hard op hak, voldoende hoge pasfrequentie, weinig rotatie bovenlichaam, niet teveel inzakken tijdens landing, korte krachtige afzet, snelle beenzwaai. 

Vooral bij het identificeren van fouten speelt de trainer een belangrijke rol. Het zou goed zijn om gewapend met slow motion camera de lopers te filmen en elk van bovengenoemde aspecten te checken. Op basis van waarnemingen de juiste oefeningen voorstellen (bijvoorbeeld kracht, core oefeningen) of de juiste hints geven ("gebruik hogere pasfrequentie”, "loop iets rechter op”, "strek je heup tijdens afzet”). Reeds in de jaren ’80 werd dit vaak gedaan. De looptechniek van Sebastian Coe wordt als vrijwel perfect beschouwd: "hij kan goed autorijden”:


Ook voor mij belangrijk?

Misschien denk je nu: jaha leuk verhaal, heb ik al zo vaak gelezen en bovendien maakt het voor mij niet uit want ik loop toch heel rustig, val me niet lastig!
Daar breng ik tegenin: ook rustig hardlopen wordt gemakkelijker als je looptechniek beter voor elkaar is. Misschien dat precieze timing van afzet niet zoveel uitmaakt, maar iedereen weet dat als je lichaamsspanning hoog is: benen goed op spanning, buik/rug goed getraind etc, dat dan hardlopen veel prettiger aanvoelt, lekker rustig kaatsend, die kick in je benen, … 

Blessurepreventie
Er popt soms een argument "tegen” op: als ik ga sprinten of sprongen ga doen dan raak ik geblesseerd! Aan de ene kant: als je zomaar vanuit het niets opeens 10x100 meter voluit doet, ja… dat is een te grote overgang. Maar als je het gecontroleerd opbouwt dan is het effect juist dan pezen, bandjes, voeten, sterker worden en tegen grotere stootjes kunnen. Die eindsprint die je doet leidt dan niet meer tot schade: je kan er tegen.

De praktijk: verbeteringen



Hardlopen: hoe geautomatiseerd en efficiënt is jouw looppas?
"Perfect practice makes perfect”. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Paul
Paul Oude Vrielink
Paul  Oude Vrielink

Paul Oude Vrielink



Is looptrainer bij Groningen Atletiek/loopgroep Roden. In het dagelijks leven is hij technisch specialist bij een groot softwarebedrijf. Vanuit zijn achtergrond als trainer (sinds 1988) en marathonloper (sinds 1983) schrijft hij schema's, artikelen, en levert hij adviezen. Hierbij combineert hij recente (wetenschappelijke) inzichten met eigen ervaring. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    -Doordat we de skippings gedaan hebben denken we dat we aan looptechniek gewerkt hebben, zo vertelt ons immer de trainer.- Wat een stemmingmakerij, geen trainer die dit vak serieus beoefent zegt dit! Alleen de grote kudde hobbytrainers die zonder opleiding en bijscholing wat zwart staat bij te klussen.
    Reactie geplaatst op 08/06/18 om 22:07 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
september