Eliud Kipchoge loopt 2.00.25 in Monza. Wow…

Door
Paul Oude Vrielink
6 mei 2017 12:05
Eliud Kipchoge loopt 2.00.25 in Monza. Wow…
Kipchoge 2 uur net niet
Eliud Kipchoge loopt 2.00.25 in Monza. Wow…

Wow… wat een experiment, wat een run. "it was close, REAL close”

Wat een informatie. Wat een mooie beelden. Wat een informatie over menselijke mogelijkheden, schoenen, vochtvoorziening. Wat een techniekbeelden… Eersteklas lesmateriaal looptechniek marathon. Kipchoge loopt zo perfect als mogelijk is. Hoe dichtbij de magische grens ook…. Nu weten we 100% zeker dat onder de 2 uur mogelijk is, en weten we ook zeker dat het niet voor iedereen weggelegd is. Er is een super loper nodig. Kipchoge kan het volgend jaar doen, maar als hij zijn carrière afsluit kan het nog wel weer even duren voor de volgende loper van zijn kaliber opstaat. 
 Hoewel…hoewel… Door dit soort pogingen wordt het DENKEN van mensen veranderd. Er is veel mogelijk, als je al je krachten op één doel focust en barrières wegneemt. 

De cijfers
Tussentijden per 5 kilometer: 14'14"-14'07"-14'13"-14'15"-14'14"-14'17"-14'17"-14'27"-6'21". Eindtijden: 2.00.25 Kipchoge, 2.06 tadese, 2.14. De grafiek:


In de grafiek is te zien dat de Kipchoge de laatste 7 kilometer wat tijd heeft laten liggen. Dit geeft ook meteen aan dat hij aan zijn taks zit. Hij laat alleen tijd liggen als hij echt niet harder kan… we kunnen dus aannemen dat hij aan zijn absolute limiet zit met deze tijd.

De marathon zelf. De indrukken, de techniek: nogmaals WOW

Mijn gevoel bij de start: wat gaat dit HARD! Wat een tempo, meteen! 21 kilometer per uur is hard, harder dan tijdens grote stadsmarathons. Misschien heeft de camera setting er iets mee te maken. Geen telelenzen maar beelden die de snelheid goed weergeven.

De beelden van de looptechniek. Kipchoge loopt perfect. Nergens overbodige beweging, alles in dienst van snelheid. Zie zijn mooie compacte armbeweging. Ook Tadese lijkt heel zuinig en efficiënt te lopen. Desisa lijkt met iets te grote passen te lopen, daardoor heeft hij ook een iets te grote en wilde armbeweging. Hij loopt net boven zijn macht. Hoewel torsie (schouder naar achter en heup andere kant naar achter) goed is, kost teveel torsie ook kracht. Rompspieren moeten extra werken. Er is een optimum. Niet te veel, niet te weinig.  Het optillen der hakken: zie hoe hoog (of eigenlijk: hoe laag) de hakken komen. Er wordt weleens gezegd dat deze lopers bijna met hielaanslag (hakkenbillen) lopen, maar duidelijk te zien dat zelfs bij 21 km/uur de onderbenen maar net boven horizontaal komen en dat deze lager komen naarmate de loper groter is. Ofwel: benen blijven relatief dicht bij de grond en dit is energiezuinig.

Ik hoor commentaar van Paula Radcliffe over het tempo tijdens een perfecte marathon: "redlining it the whole way” ofwel continu op de grens lopen gedurende de hele marathon. Dit wordt hier gedaan, en is niet nieuw. Voor toplopers is dit lastiger dan voor ons, mindere goden. Wij kunnen bij veel marathons een tempogroep kiezen, toplopers hebben vaak slechts een paar hazen en moeten het de laatste 10 kilometer zelf opknappen. De hazen zijn dus een groot voordeel in deze poging.

Kan het nog harder? 

Mijn eigen voorspelling zat prima in de richting: ik miste ergens nog 27 seconden. Het werden er 25….  Ik denk dat de schoenen een minuutje hebben opgeleverd, het lopen in een groep op de perfecte lijn en met gelijkmatig tempo ook een minuut, en de voeding 30 seconden.

Zodra de euforie een beetje wegtrekt (kan nog ff duren) gaan we ons de vraag stellen waar die laatste 25 seconden nog vandaan kan komen. Er is niet veel marge: Kipchoge liep tot 35 kilomer rond 2.00.00 tempo en moest daarna een klein beetje toegeven (zijn eerste woorden: "ik had een tijd onder de 2 uur in gedachten maar merkte dat in het slot ik iets achter liep op schema”). Het tempomaken leek perfect, maar toch was er hier en daar nog wat tempoverschil. Rondetijden varieerden tussen 6.37 en 6.51… Verder was het misschien ietsje te warm? Een graad of 8 zou net iets beter zijn, maar win je daar 25 seconden mee? 

Al met al lijkt een sub 2 uur mogelijk, maar zal het secondenwerk worden. Het is de vraag of we die tijd de komende jaren gaan zien want wil Kipchoge nogmaals 7 maanden voorbereiden? Of wil hij weer stadsmarathons lopen. En hij wordt ook ouder…

Kipchoge: de trap en de schoen

De winnaar is niet moe. Kipchoge loopt nog vrolijk, met zijn bekende grijns, handtekeningen uit te delen en ziet er fris uit. We zijn uiteraard wel benieuwd hoe híj morgen de trap af komt. Als hem dat, met deze perfecte loop, ook moeilijk afgaat, dan is het dus bij deze NORMAAL DAT TRAP AFLOPEN NIET LUKT…
De schoen. De vraag (bij mij) is, hoeveel Kipchoge nu aan die schoen heeft gehad. Want als ik de videobeelden zie, lijkt hij ondanks de dikke hak op zijn middenvoet te landen waarbij de hak wat in de weg lijkt te zitten. Daardoor lijkt hij minder profijt te hebben van het in de schoen ingebouwde mechanisme van energieteruggave. Mogelijk moet er een schoen ‘Model Kipchoge’ komen met (toch!) een lagere hak. Zomaar een ideetje.

Ook Tadese en Desisa zijn interessant!

Zersenay Tadese loopt 4 minuten van zijn besttijd af. Als we anderhalve minuut op conto schrijven van parcours en gelijkmatig tempo en pacing, dan heeft hij 2.5 minuut gewonnen door met name goede voeding tijdens de loop. Interessant! Vooral ook omdat met gelijkmatiger tempo (bijv 2x 1.02 in plaats van nu 1.00 en 1.06) hij nog sneller zou zijn geweest. Voeding heeft dus een grote invloed.

Desisa: hij liep 2.14 nadat hij 50 minuten op sub 2 tempo had meegelopen. Hij heeft dus veel ingeleverd, wat ook weer het feit onderstreept dat, hoe goed schoenen en voeding en parcours ook zijn, je het begintempo goed moet kiezen.

Hoe verder? 

Hoe nu verder…. Ik ben vooral benieuwd hoe deze prestatie het denken van andere atleten beïnvloedt. Ook ben ik benieuwd naar het commerciële succes dat Nike ongetwijfeld zal hebben. Ze zullen miljoenen dure schoenen verkopen. 

Maar voordat je naar de winkel loopt om ze op te halen laat ik je achter met een quote die Kipchoge zou kunnen hebben gebruikt: "if you don’t control your mind, your mind will control you”. 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Paul
Paul Oude Vrielink
Paul  Oude Vrielink

Paul Oude Vrielink



Is looptrainer bij Groningen Atletiek/loopgroep Roden. In het dagelijks leven is hij technisch specialist bij een groot softwarebedrijf. Vanuit zijn achtergrond als trainer (sinds 1988) en marathonloper (sinds 1983) schrijft hij schema's, artikelen, en levert hij adviezen. Hierbij combineert hij recente (wetenschappelijke) inzichten met eigen ervaring. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

22
oktober