Training

Marathondag: niets vergeten?

Door
redactie Redactie
2 april 2019
Marathondag: niets vergeten?
Bijna iedereen die bezig is aan zijn trainingsschema voor de marathon herkent het, de zenuwen op de wedstrijddag zelf. Bepaal al ver van te voren waar je aan moet denken en wat je mee moet nemen. Dan kun je de focus leggen bij je hardlopen en de wedstrijd. Handig voor aanstaande zondag, bijvoorbeeld tijdens de marathon van Amsterdam.

Of het nu je eerste marathon is of je tiende, de marathon heeft een bijzondere plek in je hart veroverd. Als je voor het eerst op een wedstrijd komt, word je meteen ingewijd in de kenmerkende "loopatmosfeer" met zijn eigen dynamiek en regels. Troost je, al de andere "ervaren" lopers hebben hetzelfde meegemaakt. Ook als je voor de tiende keer loopt zul je de kriebels herkennen vlak voor of op de wedstrijddag.

Wees de kriebels voor, je kunt er zo maar een paar belangrijke punten voor de wedstrijd mee over het hoofd zien en dat kan je van je stuk brengen. Neem al ver van te voren door wat je nodig hebt op de dag zelf en waar je aan moet denken. Ook die dag zelf kun je trainen, neem het nu al op in je trainingsschema.

Lees de toegezonden informatie nauwkeurig

Zeker bij grotere evenementen krijg je veel aanwijzingen en tips over kleedgelegenheid, route-aanwijzingen en drinkposten. Hoe beter je van te voren geïnformeerd bent, des te comfortabeler voel je je op je wedstrijddag. Je bereikt er meer rust mee in je hoofd.

Wat ga je meenemen?

Denk van te voren goed na wat je zoal mee gaat nemen. De meeste lopers denken na over wat voor kleding ze zullen dragen, op welke schoenen ze gaan lopen. Leg je spullen een dag van te voren klaar en vergeet je "borstnummer" niet! De meeste lopers komen in hun runningoutfit naar de wedstrijd. Denk ook aan kleding voor na de wedstrijd!

Borstnummer

Bij hardloopwedstrijden moet je nummer op je borst bevestigen. Dit tegenstelling bij baanwedstrijden waar de nummers op de rug worden bevestigd. Zorg dat je altijd voldoende spelden bij je hebt om het nummer vast te maken. Maak het op alle hoeken goed vast. Het is heel irritant als tijdens de wedstrijd je nummer loslaat.

Kom op tijd

Zeker als je eerste race is moet je zorgen dat je er op tijd bent. Je kunt dan vanaf het begin genieten van de speciale sfeer en bovendien voel je je dan niet gehaast. Zorg dat je minstens drie kwartier tot een uur voor de feitelijke start aanwezig bent. Als je startnummer nog moet ophalen adviseren we je om nog wat eerder aanwezig te zijn (2 uur). Je bent vast niet de enige bent die zijn startnummer nog moet ophalen.

Warm je goed op en ga nog vooraf nog even naar het toilet. Ook dat laatste is een tijdrovende bezigheid, daar de meeste lopers dit voor de start doen. Let goed op wat de andere lopers doen. Wanneer iedereen richting start beweegt, moet je meteen aansluiten.

Start achteraan

Als het je eerste race is, maak niet de fout om in de voorste rijen te gaan staan. Indien je dat wel doet loop je het risico dat in de eerste kilometers iedereen je voorbij loopt. Dat is niet echt leuk. Start daarom in de achterste rijen. De lopers achterin zijn relaxter omdat hun doelstelling niet een snelle tijd is maar het uitlopen van de wedstrijd. Als je achteraan start verlies je wel wat tijd, zeker in de grote wedstrijden, maar tijd is in je eerste wedstrijd niet belangrijk, in ieder geval behoort het niet te zijn.

Houd je in

Een belangrijke reden om achterin te starten is om te voorkomen dat je in het begin door je enthousiasme te snel loopt. Als je voorin start ben je geneigd om mee te gaan met de andere, vaak snellere, lopers. Zodra je de startlijn bent gepasseerd probeer dan meteen in je normale trainingstempo te gaan lopen.
Je geniet het meest van je eerste wedstrijd als je comfortabel loopt en geniet van wat er om je heen gebeurt. Bewaar de persoonlijke records voor latere wedstrijden.

Waar staan ze?

Komen vrienden en familieleden je aanmoedigen? Leuk en goed voor de moeilijke stukken om wat extra support te krijgen van mensen die dicht bij je staan. Bij de meeste marathons is het druk met veel mensen langs de kant. Bovendien loop je tussen vele andere lopers en heb je niet goed zicht op de zijkant. Spreek daarom een duidelijk punt af waar je ze kunt zien. Laat die vrienden of familie ook een herkenningsteken meenemen. Dat hoeft niet meteen een spandoek te zijn, het kan ook iets kleins kleurrijks zijn waardoor je meteen ziet 'ah daar zijn ze'.

Plezier

Is het je eerste marathon, richt je op het uitlopen van de wedstrijd. Of je nu voor het eerst loopt of voor de tiende keer, houd plezier in het lopen. Dat zal niet meevallen op sommige momenten. Berucht is het 35 kilometerpunt. Probeer je goede vibe van je trainingen weer voor ogen te halen en geef die marathon een mooie finish. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

18
september