Training

Waar aan denken bij een marathon

Door
redactie Redactie
23 februari 2019 06:00
Waar aan denken bij een marathon
Loop je binnenkort je eerste marathon? De 'eerste' is een speciale. Er komen nog zeker meer hardloop-hoogtepunten maar deze eerste marathon is een speciale belevenis. Als je voor het eerst op een wedstrijd komt, word je meteen ingewijd in de kenmerkende " loopatmosfeer" met zijn eigen dynamiek en regels. Troost je, al de andere "ervaren" lopers hebben hetzelfde meegemaakt. We hebben wat tips voor je

Lees de toegezonden informatie nauwkeurig

Zeker bij grotere evenementen krijg je veel aanwijzingen en tips over kleedgelegenheid, route-aanwijzingen e.d. Hoe beter je van te voren ge├»nformeerd bent, des te comfortabeler voel je je op je eerste wedstrijddag. 

Wat ga je meenemen? 

Denk van te voren goed na wat je zoal mee gaat nemen. De meeste lopers denken na over wat voor kleding ze zullen dragen, op welke schoenen ze gaan lopen etc. Leg je spullen een dag van te voren klaar en vergeet je " borstnummer" niet! De meeste lopers komen in hun runningoutfit naar de wedstrijd. Denk ook aan kleding voor na de wedstrijd! 

Borstnummer
 
Bij hardloopwedstrijden moet je nummer op je borst bevestigen. Zorg dat je altijd voldoende spelden bij je hebt om het nummer vast te maken. Maak het op alle hoeken goed vast. Het is heel irritant als tijdens de wedstrijd je nummer loslaat. 

Kom op tijd 

Zeker als je eerste race is moet je zorgen dat je er op tijd bent. Je kunt dan vanaf het begin genieten van de speciale sfeer en bovendien voel je je dan niet gehaast. Zorg dat je minstens drie kwartier tot een uur voor de feitelijke start aanwezig bent. Als je startnummer nog moet ophalen adviseren we je om nog wat eerder aanwezig te zijn ( 2 uur). Je bent vast niet de enige bent die zijn startnummer nog moet ophalen. Warm je goed op en ga vooraf nog even naar het toilet. Ook dat laatste is een tijdrovende bezigheid, daar de meeste lopers dit voor de start doen. Let goed op wat de andere lopers doen. Wanneer iedereen richting start beweegt, moet je meteen aansluiten. 

Start achteraan 

Het is je eerste race en maak niet de fout om in de voorste rijen te gaan staan. Indien je dat wel doet loop je het risico dat in de eerste kilometers iedereen je voorbij loopt. Dat is niet echt leuk. Start daarom in de achterste rijen. De lopers achterin zijn relaxter omdat hun doelstelling niet een snelle tijd is maar het uitlopen van de wedstrijd. Als je achteraan start verlies je wel wat tijd, zeker in de grote wedstrijden, maar tijd is in je eerste wedstrijd niet belangrijk, in ieder geval behoort het niet te zijn. 

Houd je in 

Een belangrijke reden om achterin te starten is om te voorkomen dat je in het begin door je enthousiasme te snel loopt. Als je voorin start ben je geneigd om mee te gaan met de andere, vaak snellere, lopers. Zodra je de startlijn bent gepasseerd probeer dan meteen in je normale trainingstempo te gaan lopen. 
Je geniet het meest van je eerste wedstrijd als je comfortabel loopt en geniet van wat er om je heen gebeurt. Bewaar de persoonlijke records voor latere wedstrijden.

Veel succes!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
redactie Redactie
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jos
    Nee, ook niet zo ver mogelijk naar voren! Dat is heel irritant voor de snellere lopers die je voorbij moeten. Zeker als je ook nog met je vriendjes samen naast elkaar gaat lopen! Ga gewoon in het vak staan voor de lopers die jouw verwachte tempo gaan lopen. Als iedereen dat doet hoeft er maar weinig ingehaald te worden. Dat scheelt iedereen irritaties en tijd. Voor je persoonlijke tijd hoef je het niet te laten: je wordt pas geklokt wanneer je over de startlijn komt.
    Reactie geplaatst op 25/02/19 om 14:09 uur
  • Ray Duijn
    De eerste 4 alinea's zijn op elke wedstrijd van toepassing , beetje flauw. Achteraan starten ? Als je nu nog steeds geen realistische tijd in gedachten hebt wel ja , anders gewoon lekker zo ver mogelijk van voren. Dat scheelt seconden/minuten en je kan alsnog lekker je eigen tempo aanhouden , zonder ellebogenwerk. Realistisch zijn dat er mensen je inhalen , maar sommigen haal je later toch weer in : de te snelle starters zeg maar. Kijk naar degenen die je voorbij lopen , dat zijn verder in de wedstrijd gewoon betere lopers , niets om je voor te schamen , dus werkt ook niet demotiverend. Tsja het mooiste is die runners high vanaf kilometertje 15/16/17 tot ..... ? Oogkleppen op , geen perifeer zicht meer , dikke smile waarschijnlijk lol. We moete er ook niet te moeilijk over doen he ? Just (fucking) do it !!!
    Reactie geplaatst op 23/03/17 om 18:47 uur
  • G.H. Kwee
    Volledig de waarheid! Mijn eerste marathon was New York en die heb ik \"gelopen\" maar vooral genoten van de ambiance, de sfeer, het publiek, etc. Tijd was volledig ondergeschikt aan genieten. Je moest wel zorgen om binnen de zes uur te lopen want dan kreeg je een vermelding in de NY times bij de uitslagen en dat is mij ook gelukt. Elke marathon moet je genieten EN lopen. De voldoening aan de finish is dan groot.
    Reactie geplaatst op 10/10/16 om 13:09 uur

Loopkalender

19
augustus