Training

Crossen maakt je beter! 6 tips

Door
Marc Gerlings
10 december 2018 00:00
Crossen maakt je beter! 6 tips
foto Rob Pauel
Bijna alle blaadjes liggen van de bomen. De regenbuien maken de bospaden zacht. De sporen raken vol met water. Het is tijd voor de cross of trail . Dat strijdperk is echt niet alleen voor maniakken die van blubber houden. Wordt het voor jou ook niet eens tijd om eens vaker een of  de cross of trail te gaan lopen?

Wij hebben 6 punten om je te overtuigen dat  de cross een goede basis is voor al je loopactiviteiten. 

Kracht en snelheid: 
De cross vraagt de bijzondere combinatie van kracht en snelheid. Dat voel je zeker in de cross op Hollandse bodem die vaak bestaat uit zand. Je moet ongelooflijk veel kracht – lees explosiviteit – gebruiken om je snelheid op peil te houden.

Strijden: 
De cross draait niet om snelle tijden. Het is hardlopen met vechtersmentaliteit. Op je tanden bijten om je tegenstanders heuvel op bij te houden. Op tijd kiezen voor de betere lijn, ook al is die net een paar meter langer dan de ideale lijn. 

Versnellen: 
Alleen met brute kracht win je geen cross. Op de vlakke gladde delen van het parcours moet je meteen kunnen schakelen en brengt pure snelheid de winst. Je moet makkelijk kunnen schakelen tussen diverse snelheden.

Core actief inzetten: 
Dat wisselen van tempo, klimmen en dalen betekent dat je actief je armen en bovenlichaam inzet. Laat dit nu net een trainingsonderdeel zijn waar je normaliter niet van bewust bent. Je weet bij een training op de weg je core stability ook bij het hardlopen hoort. Maar je voelt het niet. Met de cross wel. Dan is het hard werken met je armen, buik- en rugspieren. 
Daardoor A) perfect voor de bewustwording en B) voor het echt trainen van kracht en de verbinding met het hardlopen.  We hebben hier goede core stability oefeningenvoor je.

Ga voor het doel: 
Misschien is de cross niet direct een onderdeel dat je associeert met focus. Voor de cross is het essentieel. Ondanks modder, nattigheid, takken langs je benen, maaiende tegenstanders moet je absoluut je aandacht vasthouden. Niets mag je afleiden van het doel. Opeens is het je duidelijk, de cross is ook een mentaal spel. Lees ook ons artikel: Hoe train je mentale kracht?

Dubbele conditie: 
De cross heeft meestal op een lengte van 5 tot 10 kilometer. Iedere hardloper met een beetje ervaring loopt met gemak de 5 of 10 km uit. Dat is een heel ander verhaal met de cross. Je hebt eigenlijk je conditie maal 2 nodig om die afstanden krachtig te kunnen lopen. Dan weet je wat je te doen staat in de trainingen. Lees ook ons artikel over trainingsprincipes


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Ad van Bruggen
    Naast looptraining op de weg is het heerlijk om door de bossen te lopen. Voor mij is ook belangrijk de verschillende ondergronden. Lang met shin splints gelopen en door de afwisseling er geen last meer van. Ook de gezonde lucht, mooie natuur en rust zijn heerlijk om te ervaren. Snelheid en tijd niet belangrijk. Genieten wel !!
    Reactie geplaatst op 12/12/18 om 21:08 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

18
maart