Crossen maakt je beter! 7 tips

Door
Marc Gerlings
3 november 2017 00:01
Crossen maakt je beter! 7 tips
??Bijna alle blaadjes liggen van de bomen. De regenbuien maken de bospaden zacht. De sporen raken vol met water. Het is tijd voor de cross. Dat strijdperk is echt niet alleen voor maniakken die van blubber houden. Ook de serieuze atleet verschijnt aan de start. Ook als zijn ogen gericht zijn op de beste tijden op de weg of de atletiekbaan. Zelfs Mo Farah keert weer terug naar de cross. Word het voor jou ook tijd om je in te schrijven op de cross???

Mo Farah, het loopfenomeen op de 5 en 10 kilometer op de baan, kondigt aan dat hij weer de cross zal lopen. Vijf jaar lang was hij slechts op banen te vinden en af en toe op bergpaden. Nu toch weer naar de Britse blubber en het gladde gras. Daar zit een plan achter dat van nu tot aan de Olympische Spelen in Rio loopt. Zeker geen maniak maar een weldenkende sporter die koele planning verbindt aan zijn opmerkelijke loopvermogen.

?"Vast trainingsblok”?
Tot 2012 liep hij ieder jaar wel één of meerdere cross wedstrijden. "Heel veel jaren was de cross een vast trainingsblok voor het jaar erop,” liet de topatleet aan de BBC weten. Het verraadt dat de cross in het najaar echt heel belangrijk kan zijn. Hij vertelt nog niet hoe dat dan werkt. Je kunt natuurlijk in het najaar en het begin van de winter op de weg blijven lopen. Dan doe je jezelf tekort. 7 punten waarom de cross de basis legt voor succes.??

Kracht en snelheid: 
De cross vraagt de bijzondere combinatie van kracht en snelheid. Dat voel je zeker in de cross op Hollandse bodem die vaak bestaat uit zand. Je moet ongelooflijk veel kracht – lees explosiviteit – gebruiken om je snelheid op peil te houden.??

Strijden: 
De cross draait niet om snelle tijden. Het is hardlopen met vechtersmentaliteit. Op je tanden bijten om je tegenstanders heuvel op bij te houden. Op tijd kiezen voor de betere lijn, ook al is die net een paar meter langer dan de ideale lijn. Dat strijden moet hij straks ook doen op de baan in Rio.??

Versnellen: 
Alleen met brute kracht win je geen cross. Op de vlakke gladde delen van het parcours moet je meteen kunnen schakelen en brengt pure snelheid de winst. Je moet makkelijk kunnen schakelen tussen diverse snelheden.??

Core actief inzetten: 
Dat wisselen van tempo, klimmen en dalen betekent dat je actief je armen en bovenlichaam inzet. Laat dit nu net een trainingsonderdeel zijn waar je normaliter niet van bewust bent. Je weet bij een training op de weg je core stability ook bij het hardlopen hoort. Maar je voelt het niet. Met de cross wel. Dan is het hard werken met je armen, buik- en rugspieren. Daardoor A) perfect voor de bewustwording en B) voor het echt trainen van kracht en de verbinding met het hardlopen.??  We hebben hier goede core stability oefeningenvoor je.

Ga voor het doel: 
Misschien is de cross niet direct een onderdeel dat je associeert met focus. Voor de cross is het essentieel. Ondanks modder, nattigheid, takken langs je benen, maaiende tegenstanders moet je absoluut je aandacht vasthouden. Niets mag je afleiden van het doel. Opeens is het je duidelijk, de cross is ook een mentaal spel. Lees ook ons artikel: Hoe train je mentale kracht?

??Dubbele conditie: 
Farah loopt zijn eerste cross sinds 5 jaar in januari 2016. De cross zit meestal op een lengte van 5 tot 10 kilometer. Bij deze wedstrijd gaat het om een afstand van 8 kilometer. Normaliter op de weg, een eitje. Iedere hardloper met een beetje ervaring loopt met gemak de 8 uit. Dat is een heel ander verhaal met de cross. Je hebt eigenlijk je conditie maal 2 nodig om die 8 krachtig te lopen. Dan weet je wat je te doen staat in de trainingen.?? Lees ook ons artikel over trainingsprincipes

Trainingsblokken:
 Mo Farah is vermoedelijk nu al bezig om meer op de specifieke inhoud van de cross te trainen. Hij bouwt er kracht, uithoudingsvermogen en de kunst om te versnellen mee op. Vermoedelijk zal hij na dit blok zich meer richten op de weg, langere trainingsafstanden en tempowerk. In het laatste blok voor de Spelen zal hij zich sterk richten op de lange sprint. Dan is Farah in augustus 2016 weer tot de tanden bewapend, klaar om als favoriet de baan op te gaan in Rio.??


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Koen
    Misschien de jaartallen even nalopen ipv copy-paste werk..?? Rio is al echt verleden tijd toch.??
    Reactie geplaatst op 06/11/17 om 17:47 uur
  • Jos Veldscholte
    Vanwaar al die dubbele vraagtekens achter een punt van zinnen met beweringen? Dat leest heel vervelend! Gebruik de leestekens alsjeblieft zoals het hoort!
    Reactie geplaatst op 05/11/17 om 10:01 uur

Loopkalender

23
november