X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Trailrun tips voor beginners

Door
Andrea van Lieshout
11 april 2019 00:00
Trailrun tips voor beginners
foto Rob Pauel
Springend over boomstronken, klauterend een rots op, zwoegend door het mulle zand, slingerend over een pad met losse stenen. Trailrunning is zwaar, kost wat moeite maar de voordelen maken trailrunnen zo waardevol. Met hardlopen op oneffen terrein verbrandt je meer calorieën, verbeter je je balans, uithoudingsvermogen en coördinatie. Zit jij er over te denken om de gebaande wegen te verlaten en de trails op te zoeken? Dan helpen deze tips je vast op weg… eeeh… pad.

Draag de juiste schoenen
In Nederland kun je in de meeste bossen en op offroad paden vaak goed uit de voeten met de ‘gewone’ hardloopschoenen die je ook op de weg draagt. Maar hoe zwaarder en oneffen de trails en hoe geaccidenteerder het terrein, hoe meer baat je zult hebben bij trailschoenen. Deze bieden net wat meer ondersteuning en bescherming en de zool is voorzien van een grof profiel, zodat je veel meer grip op de oneffen ondergrond hebt. Steeds meer hardloopspeciaalzaken kunnen je goed adviseren over trailrunschoenen. 

Langzaam en vlakke paden
Trailrunnen vraagt veel meer van de beenspieren dan het hardlopen op de weg of loopband. Het constant ontwijken van boomstronken op het pad voor je, het balanceren en het soms scheef plaatsen van de voet door de oneffenheid van het terrein geeft een hele andere spierbelasting. Net als dat je begint met hardlopen, doe je er goed aan het trailrunnen ook langzaam op te bouwen. Begin met een kort stukje (bijvoorbeeld combinatie van weg en trail) en bouw dit langzaam aan (maximaal plus 10% ten opzichte van de week er voor).

Pas je pas aan?
Je kunt je op trails niet permitteren om je voeten (dus ook je tenen!) niet ver genoeg op te tillen. Waar je op asfalt nog al eens ziet dat de voeten nauwelijks van de grond komen en de tenen naar beneden wijzen is het noodzakelijk om bij trailrunning bewust te zijn van je pas en je voetplaatsing op de ondergrond. De gevolgen als je dat niet doet? Een mooi flat face landing omdat je over dat stronkje of steen gestruikeld bent. 


Kijk vooruit
The road ahead is emtpy… or not… Trailrunning is net hardlopen in 3D. Je moet dan ook goed alert zijn op je omgeving en de trails. Kijk dus een stukje vooruit naar waar het pad je naar toe leidt, zodat je obstakels tijdig ziet en veilig kunt passeren.  Beter kijk je niet naar de grond vlak voor je: je hebt dan minder tijd om te anticiperen op obstakels die in eens voor je verschijnen. Ga je straks je tempo verhogen, dan zul je helemaal merken hoe belangrijk het is om goed vooruit te kijken. 

Wandelen is geen schande?
Mijn grootste fout tijdens mijn eerste trail was om bij de eerste de beste heuvel zo snel mogelijk boven te zijn. Halverwege lag ik op apegapen en kon je me opvegen. Een grote beginnersfout. Bij trailrunnen draait het om doseren. De meer ervaren trailrunners zullen zulke beklimmingen vaak wandelend afleggen. Kijk niet gek op als ze dat doen met de handen op de bovenbenen, waarbij ze zichzelf iedere pas afduwen op het bovenbeen. Het spaart energie en vooral veel spierkracht in de benen, omdat de krachten deels door het bovenlijf worden geleverd.?Ook als je op onbekend terrein bent is het vaak slimmer om even een stukje te lopen in plaats van blindelings door te rennen. Achter die ene boomstam waar je overheen springt kan zich zomaar een gat in het pad bevinden, of de regen heeft een grindpad verandert in een glijbaan. Kies voor veiligheid, zeker als je alleen loopt. 

Trailen is delen
Niets heerlijkers dan alleen door de bossen te dwalen en nieuwe paden te ontdekken. Maar we zijn niet de enige in het bos. Wandelaars die de hond uit laten, andere hardlopers, ruiters en ook fietsers genieten van datzelfde bos. Hou dus rekening met elkaar. Rag niet in volle vaart langs een bejaard echtpaar met een nog bejaarder hondje of ruiter en paard.  Zeker bij paarden even voorzichtig zijn. Niet alle paarden zijn even rustig en het is nog altijd een vluchtdier dat ook hard kan uithalen. Even met de ruiter contact zoeken om te kijken of het veilig is om te passeren. Als je op een mountiainbike parcours loopt, geef de mountainbikers dan de ruimte (ze mogen al op zo weinig paden fietsen) en loop tegen de fietsroute in zodat je ze aan ziet komen.

Zelfvoorzienend
Als je gaat voor de langere trails zul je merken dat je vaak op jezelf aangewezen bent. Neem dan water, eventueel koolhydraten, ID, wat geld en een telefoon mee. Zelf loop ik de langere afstanden het meest comfortabel met een rugzakje met waterzak en wat bergruimte.


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Andrea
Andrea van Lieshout
Andrea   van Lieshout

Andrea van Lieshout

redacteur

Is blogger (RunAndreaRun.nl, looptrainer en bovenal sporter. Haar voorliefde ligt vooral bij trailrunning en obstaclerunning en ze nam in 2014 en 2015 deel aan het WK OCR en WK Spartan Race in de Verenigde Staten. Met haar brede interesse, haar passie voor hardlopen en jarenlange ervaring in de loopschoenen werpt ze een kritische en objectieve blik op alles wat er op de hardloopmarkt verkrijgbaar is. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
april