Training

Trailrunning: wat heb je nodig?

Door
Andrea van Lieshout
27 december 2018 00:00
Trailrunning: wat heb je nodig?
Als je net om de hoek komt kijken in de wereld van trailrunnen kun je je ogen uitkijken. Want trailrunners gebruiken best wat attributen, die je tijdens een wegwedstrijd niet tegen zult komen, of in ieder geval in mindere mate. Toch kunnen deze items jouw trailrun een stuk veraangenamen.
 
Trailschoenen?

Een trailrunner kan niet zonder de juiste trailschoenen. De zolen van trailrunschoenen zijn grof qua profiel en zorgen er voor dat je grip hebt op oneffen terrein, rotsen,  modderige single tracks of mulle zandvlakten. De neuzen zijn vaak ook verstevigd, waardoor je tenen net wat extra bescherming hebben als je met je voet tegen een rots stoot. Over het algemeen geeft het bovenwerk van een trailrunschoen wat meer ondersteuning dan een wegschoen. Handig om zwikken tegen te gaan en je enkels wat te ontlasten op zware afdalingen.

Gaiters?

In Nederland zul je ze niet zo hel snel zien: gaiters. Dit zijn soort beschermhoezen die je over je schoenen draagt en een deel van de bovenkant van de schoen en het onderbeen bedekken. Je bevestigt ze middels een band, die onder de schoenzool doorgaat. Het is eigenlijk net een sok zonder onderkant.
Gaiters zorgen er voor dat steentjes en takjes minder snel in je schoen komen en beschermen je onderbenen tegen sneeuw en opspattend water. Vooral in combinatie met waterdichte schoenen (vaak de gore-tex variant van standaard trailschoen types) blijven je voeten zo beschermd tegen kou en nattigheid.??

Rugzakje met drinkzak?

Een rugzakje waar je een drinkzak in kunt hangen zie je tegenwoordig niet alleen meer tijdens trailruns, maar ook bij lange afstandswedstrijden, zoals marathons. Als je er eentje aan wilt schaffen bedenk dan eerst aan welke voorwaarden die moet voldoen. Hoeveel water wil je mee kunnen nemen? Vaak worden de rugzakjes geleverd in verschillende formaten met verschillende groottes van drinkzakken, variërend van 1 tot 2 liter. Er zijn ook rugzakjes waar je nog flasks aan kunt bevestigen. Hoeveel bergruimte heb je nodig? Wil je voeding voor onderweg meenemen, een extra setje kleding voor als je de bergen in gaat, wil je je stokken er aan kunnen bevestigen? Wil je makkelijk iets op kunnen bergen in een vakje op de schouderbanden, of vind je het niet erg om hem zo nu en dan af te doen om er iets uit te pakken? Via internet bestellen is makkelijk, maar zorg eerst dat je weet welk rugzakje voor jou goed zit. Een rugzakje moet stevig op de rug te binden zijn, liefst met een sluiting op de borst en eentje ter hoogte van de onderkant van het borstbeen. Een schuivende rugzak kan veel ellende veroorzaken, zoals schuurplekken. Dat wil je voorkomen. Pas dus altijd een rugzak goed door voor je er eentje aanschaft.

Loopstokken

?In het vlakke Nederland zijn ze niet nodig, maar zodra je de Ardennen of de bergen in gaat kunnen loopstokken handig zijn. Door de stokken te gebruiken kun je actief je armen en bovenlijf gebruiken bij het klimmen, wat de benen ontlast. Ook hierin is de keuze reuze. Wil je niet de hele tijd met de stokken in de handen lopen, kies dan voor een inklapbaar setje, die je aan je rugzakje kunt bevestigen. Stokken zijn op lengte instelbaar. Handig, want zo kun je de lengte van de stokken aanpassen op de hellingshoek van de klim. En wil je je niet een breuk sjouwen, kies dan voor lichtgewicht stokken.

Safety?

Bij veel trails wordt een aantal items verplicht gesteld om mee te nemen. Maar het is altijd handig om wat spulletjes mee te hebben, die jouw veiligheid kunnen vergroten. Een klein EHBO-setje met onder andere drukverband, sporttape, een fluitje, een warmtedekentje (met een gouden en een zilveren kant) en telefoon zijn eigenlijk onmisbaar in een basis uitrusting. Loop je zomers in de bergen? Vergeet dan ook niet zonnebrand met een hoge factor mee te nemen. De kans op zonnebrand is hier groter. Bij oververhitting kun je een beschut plekje maken met je warmtedekentje door de zilveren kant richting de zon te keren en er onder te schuilen. Bij onderkoeling gebruik je de gouden kant aan de buitenzijde en wikkel je jezelf of een medetrailer in je dekentje. Handig ezelsbruggetje: heb je het koud, dan maak ik je goud!

Sportwatch?

Veel lopers zijn gek op het verzamelen van data. Dat geldt ook voor trailrunners, die daar nog extra, zeer functionele, elementen aan toe kunnen voegen, namelijk hoogtemeters, stijgingspercentage, een geografische kaarten kompas voor navigatie, barometer, extra lange batterijlevensduur, tot een stormalarm aan toe. Aan dit soort extra functies hangt wel een aanzienlijk prijskaartje…

??Hoofdlampje?

Bij een ultra- of nachttrail of invallende duisternis is een goed hoofdlampje absoluut geen onnodige luxe en meestal verplicht gesteld door de organisatie. Het is zelfs bittere noodzaak om veilig thuis te komen. Maar dan heb je wel een lampje nodig die ook echt veel licht geeft. Want in een schemerlichtje zie je nog niet veel. Bij de aanschaf dien je goed te letten op de brandtijd, levensduur en lichtopbrengst. Is dat allemaal abracadarba, laat je dan goed informeren bij een outdoor sportzaak.

Outfit?

Voor trailrunning hebben veel merken een compleet eigen lijn ontwikkeld. Met materialen die extra licht zijn, wind- en waterdicht, verstevigde delen op schouders ter bescherming voor je rugzakje, ondersteuning van de spieren door materiaalkeuze en compressie en ga zo maar door. In de bergen kan het weer van het ene op het andere moment om slaan en schommelen temperaturen gedurende dag enorm. Om zo min mogelijk tijd te verliezen zijn er handige kledingstukken, die je snel aan en uit kunt doen en in je rugzakje op kunt bergen, zoals jasjes met afritsbare mouwen en armsleeves. ?Ook handig is de onmisbare buff, die je vaak als aandenken bij een trailrun krijgt uitgereikt of aan kan schaffen. Handig als zweetdoek om de pols, bescherming tegen de koude wind om de nek of als zonbescherming om je hoofd. ??

Avontuurlijke mindset

?Niet te koop, maar wel helemaal gratis: je eigen mindset. Om te trailrunnen moet je een beetje avontuurlijk ingesteld zijn. Omarm het onbekende, geniet van het buiten zijn en de natuur, maal niet om natte voeten als het pad veranderd is in een grote modderpoel en pin je niet vast op een bepaalde finishtijd. Trailrunnen is soms een beetje je weg zoeken en verkeerd lopen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Dus vergeet vooral niet enorm te genieten!

See you at the trails


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Andrea
Andrea van Lieshout
Andrea   van Lieshout

Andrea van Lieshout

redacteur

Is blogger (RunAndreaRun.nl, looptrainer en bovenal sporter. Haar voorliefde ligt vooral bij trailrunning en obstaclerunning en ze nam in 2014 en 2015 deel aan het WK OCR en WK Spartan Race in de Verenigde Staten. Met haar brede interesse, haar passie voor hardlopen en jarenlange ervaring in de loopschoenen werpt ze een kritische en objectieve blik op alles wat er op de hardloopmarkt verkrijgbaar is. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • RVS
    Een lampje die, abracadarba,... Voor trailrunning hebben veel merken een compleet eigen lijn ontwikkeld, aan kan schaffen,... Eindredactie gaan trailrunnen?
    Reactie geplaatst op 30/12/18 om 09:56 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
maart