Trainen op carbonschoenen, is dat nu wel een goed idee?

Foto: Seth Profet

Trainen op carbonschoenen, is dat nu wel een goed idee?

Trainen op je carbonschoenen is zonde! Daarvoor zijn ze te duur en gaan ze te kort mee. Toch? Je herstelt wel lekkerder van een training op van die sloffen met veel schuim eronder. Wat is wijsheid?

Ze mogen je dan helpen een stuk van je persoonlijke records af te lopen, ze zijn ook peperduur, terwijl je er minder kilometers op kunt maken dan op je oude, vertrouwde trainingsschoenen. Trainen op supersnelle carbonschoenen voelt dan ook niet erg economisch en – niet onbelangrijk – is het niet beter om de ‘schoenenbonus’, die seconden of minuten dat je ze je sneller maken, pas te verzilveren op de dag van je wedstrijd?

Schoenenrevolutie

Trainen op je wedstrijdschoenen was iets dat je als hardloper tot een paar jaar geleden sowieso tot een minimum wilde beperken. Je deed er af en toe eens een snelle training op, maar heel veel kilometers wilde je niet maken op die keiharde stappers met nauwelijks demping en een minieme drop (het hoogteverschil tussen de zool onder je hiel en die onder de voorvoet). Dat was namelijk nogal een aanslag op je voeten en onderbenen.

Maar sinds Nike in 2017 de revolutie in schoenenland ontketende met de lancering van de Nike Zoom Vaporfly 4%, een schoen met een flinke hoeveelheid demping, een carbonplaat in de zool en een drop van maar liefst 10 mm. Zo’n beetje alles wat de oude wedstrijdschoenen niet hadden. Wat er vervolgens gebeurde, is geschiedenis. Alle andere schoenfabrikanten wisten niet hoe snel ze hun eigen ‘supershoe’ op de markt moesten brengen. Daar zijn Nike’s aartsrivalen adidas en Asics inmiddels prima in geslaagd. En ook merken als Brooks, New Balance, Saucony, Mizuno en Puma of relatieve nieuwkomers als Hoka, On en Altra doen al een tijdje volop mee aan de carbon-race.

Trainen op je superschoenen

De carbonschoen met z’n dikke zolen is zo goed als ingeburgerd onder prestatielopers en wordt al lang niet meer gezien als een extravagantie die is voorbehouden aan de profes. Voeg daarbij de toegenomen concurrentie en het feit dat je tegenwoordig ook wel eens een ouder model superschoen voor een lagere prijs op de kop kunt tikken, en trainen op zo’n snelle schoen is steeds meer een optie. Veel profs doen inmiddels al hun trainingen op superschoenen, van lange duurloop tot korte tempo’s. Zelfs voor de langzamere lange duurlopen wordt gekozen voor carbonschoenen, vanwege de enorme demping in die schoenen. Dat scheelt fors in het herstel. Ook niet zo gek dat de profs minder zuinig met hun carbonschoenen omspringen, die krijgen ze immers van hun sponsor.

Laten we de kosten van de schoen en hoe lang je er daarom mee wilt doen even loslaten. Is het goed om altijd op je snelle carbonschoenen te rennen? Het lijkt erop dat de spieren en pezen in je benen die extra demping fijn vinden, waardoor die inderdaad sneller herstellen na trainingen op carbonschoenen. Maar de stijfheid in de zool die wordt veroorzaakt door de carbonplaat en die je dat extraatje geeft bij de afzet, heeft ook een belastend effect. Afhankelijke van de schoen waar je op loopt en jouw anatomie, moet die spanning ergens worden opgevangen. Bij sommige hardlopers die veel op carbon lopen, resulteerde dat in pijnlijke achillespezen en bij andere leidde het tot irritatie in de voetboog.

Extraatje achter de hand

Dan hebben we het nog niet gehad over de het psychologisch effect. Het is toch wel heel lekker om het gevoel te hebben dat je het harde werk verricht op minder snelle schoenen, zodat je kunt denken ‘als ik tijdens mijn race nu ook nog die snelle schoenen aantrek, vlieg ik helemaal!’.

Wat is nu beter? Ons antwoord is: afwisseling. Altijd op dezelfde schoenen trainen en op dezelfde ondergrond geeft steeds dezelfde belasting. Zorg dat je daarin afwisselt zodat je spieren, pezen en gewrichten steeds op een iets andere manier belast en dus sterker maakt. Dat is niet alleen beter voor je lijf, afwisseling is ook nog eens leuker.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 reacties

  • John IJzerman

    Waar vaak geen rekening mee wordt gehouden is het lichaamsgewicht. Uit de onderzoek van Calgary, zo’n 20 jaar gelden, bleek dat het lichaamsgewicht van invloed was op de effecten (positief en negatief) van de carbonzolen.

    mvg

  • Sander Meijer

    Leuke en interessant artikel en ook leuke reacties onder dit artikel.
    Het hardlopen is zoals het hele leven een keten met veel kleine aandachtspunten die wanneer ze optimaal samenwerken leiden tot een goed resultaat.
    Ik denk dat je bij de keus van de schoen goed moet kijken naar het beoogde doel van de training die je gaat doen. Een rustige duurloop op carbon voegt weinig toe dan alleen onnodige slijtage van je kostbare schoenen. Echter doe je een harde interval training dan kun je wel degelijk profiteren van carbon schoenen… mits je looptechniek er goed op afgestemd is. Volle bak op je hakken landen met carbon is vragen om problemen (zoals terecht in één van de reacties wordt gesteld) . Looptechniek is wat mij betreft het belangrijkste aandachtspunt om blessures te voorkomen en progressie te boeken. Carbon schoenen kunnen daarbij helpen, mits op de juiste wijze in de juiste context toegepast.
    Het advies om te variëren is dus wat mij betreft een wijze conclusie van dit artikel.

  • Albert Posthumus

    Ik loop mijn meeste km op Luna Oso Flaco
    En soms heb ik het idee, dat ik dat misschien altijd moet doen. Een paar jaar geleden heb ik daar de marathon van Amsterdam op gelopen.
    Nu een aantal keren halve en hele marathon op Nike Alphafly Next. De dagen erna dan minder spierpijn behalve in mijn bovenbenen.
    Dus wat is wijsheid??

  • Wilmar

    Van mij mogen de carbonschoenen achter het polyurethaan zwempak aan. De ‘snelle schoenen’ leveren nu de prestatie, niet de sporter. Daarom is het naar mijn mening legale mechanische doping. Daarbij wordt je uitgenodigd om met gestrekt ipv gebogen been te landen op je hiel, wat met 6000 klappen per uur je gewrichten sloopt. Die zijn tenslotte niet gemaakt als schok absorbers.

    • Eelco

      Verkeerde vergelijking. Bij dat zwempak gingen ineens zwemmers winnen die dat zonder zo’n pak anders nooit gedaan zouden hebben.
      De carbon schoen past in het rijtje klapschaats of carbon racefiets.
      Zonder super schoen zou Kipchoge ook dominant geweest zijn. Alleen minder snel. Het is pas mechanische doping zoals in het eerste jaar van de klapschaats. Alleen Naderlanders reden erop en dus reden zij iedereen naar huis. Een schaats seizoen later waren klapschaatsen ingeburgerd en werden de verhoudingen weer zoals ze waren. Geldt ook zo voor carbon schoenen.

  • Otto

    Eens met laatste varieer je schoenen!
    Laten de schoenfabrieken de schoenen duurzamer maken.

  • Peter van Leeuwen

    Vraag aan Hans & Ron. Wat is de impact op je Critical Power en het lopen op vermogen als je niet altijd op je carbonschoenen loopt?

    • John Eising

      Hi Peter, die vraag heb ik eigenlijk ook. Wat is de impact op je vermogen met verschillende schoenen? Ik merk overigens wel dat ik met de Nike Vaporfly makkelijker een hoog vermogen kan lopen, dan bijvoorbeeld de Hoka Carbon X2. Maar dát is onderbuikgevoel Ik heb hier geen gewogen data van. Maar… ik vind het wel een heel mooi onderwerp om te onderzoeken. De komende weken zal ik eens wat vergelijkend warenonderzoek doen op verschillende schoenen en hier over schrijven op ProRun.

  • Albert Posthumus

    Ik loop mijn meeste kilometers nog steeds op mijn Luna Sandals Oso Flaco
    Marathons tot nu toe op de Alphafly Next %
    En nu test ik de Edge+ en Sky+ uit
    Door bijna altijd op Luna Sandals te lopen heb ik,?door het gebrek aan demping hiervan en de soepelheid van de dunne zool, sterke voeten ontwikkeld. Maar voor marathons en halve marathons kies ik nu toch voor Carbon en demping.
    Wel koop ik ieder jaar een paar nieuwe Luna Sandals ( loop inmiddels op mijn 8e paar)

  • Bierset Patrick

    Beste,

    Wat ik hier lees, ‘vanwege de enorme demping in die schoenen’ dat scheelt fors in het herstel. Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs over. Het tegendeel komt meer en meer in opspraak, het is maar wat je wil geloven, de fabrikant Nike, Adidas,..MOET verkopen.

    • Nikodemus V.

      Al geruime tijd doe ik oefeningen (plyometrics-achtig, sprong-oefeningen op één been vooral) in de woonkamer op badslippers. Demping stel ik me niet al te veel bij voor, zeker met de marmervloer eronder. Ik wantrouw ten zeerste allerlei claims over demping van schoenfabrikanten. We zijn niet geboren met schoenen aan ons lijf, de voet en de rest van het lichaam moeten het doen.

  • Peter

    Als ik mijn schokbelasting wil verminderen dan zoek ik gewoon een paardenpad op in het Kralingsebos of het lage Bergse Bos. Gewoon lekker onverhard, heerlijk. Met wat uitzoekwerk is er altijd wel een mogelijkhied om onverhard te lopen. Grasveld of weide.

  • Geert Dekker

    Van carbonschoenen worden je voetspieren en -pezen nog slapper dan ze door al die dikke zolen en steeds overmatiger demping van ‘gewone’ schoenen al waren. De rest van je lijf moet dat werk overnemen en dus krijg je daar extra pijntjes. En intussen laat je de potentie van je voeten links liggen. Wil je je leven lang lekker blijven hardlopen, dan ga je juist de andere kant op: blote voeten (of wat daar het dichtst bij in de buurt komt).

    • Leo

      En ook hier is 0 wetenschappelijk bewijs voor.

      Wel of geen blessures hebben helemaal geen enkele relatie met al dan niet gekozen schoeisel.

      Lekker lopen op de manier die je zelf lekker vind, maar ga niet het evangelie verkondigen. Geloof is altijd gebaseerd op verzinsels.

      • Paul Markus

        Het is heel eenvoudig wat schoenen betreft: ze moeten vooral goed zitten, niet te groot, en niet beknellend, en mogen geen pijn gaan doen na pakweg 15-20 km hardlopen. Lopen moet een plezier zijn, en vooral blessurevrij. Heb je eenmaal een paar schoenen gevonden die goed bevallen, dan zou ik daar bij blijven. Verder zijn er varianten met en zonder Carbon, waarbij Carbon zeker kan helpen in de wedstrijd (secondes per km). Maar het is je trainingsomvang, je kracht en je gewicht die het hem moeten doen.

    • Anoniem

      Dat vindt ikzelf een groot onzin.
      Ik lees dit slechte advies helaas vaker.
      Onze voeten zijn nooit ontwikkeld om op harde ondergronden te lopen.
      Tuurlijk kan je het proberen, ik ken enkele die dat hebben gedaan. En allemaal hebben ze het niet volgehouden. 1 daarvan loopt al een jaar bij de fysio met voetklachten.

      • armin

        Helemaal eens met je stelling dat wij niet gemaakt zijn om op blote voeten op vaste ondergrond hard te lopen voor km. Dit moet echt stoppen ook ken ik lopers die dit doen. Echter voor de gemiddelde loper is dit niet aan te raden. Ook het punt over lichaamsgewicht is hier belangrijker dan de schoen. Je minder gewicht je harder rennen. Kijk eens naar de top lopers. Wellicht daar erst de focus op en dan carbon plaat wel of niet gebruiken.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training