X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

9 simpele manieren hoe jij beter kan presteren

Door
Eleanor Crick
9 oktober 2018 00:00
9 simpele manieren hoe jij beter kan presteren
9 tips hoe jij beter kan gaan presteren

Heb jij al nagedacht over de kleine dingen die je kan doen om je prestaties te verbeteren? Wij hebben een paar simpele tips die jou kunnen helpen.

 

Houd je progressie bij


Door je progressie bij te houden zie je hoe je verbeterd. Verzamel je dagelijks, wekelijks en maandelijkse prestaties op één plek waardoor je duidelijk je vooruitgang kunt zien en daardoor overzicht bewaart. In je hardloopapp kan je ook alles bewaren, maar het kan handig zijn om ook andere informatie te bewaren zoals voeding, hartslag, rust en slaapritme. Zo zie je wat invloed heeft op je trainingen en zie je hoe je vooruitgaat.  

 

Spice it up


Na ongeveer zes tot acht weken bereik je een trainingsplateau. Je lichaam raakt gewend aan de oefeningen en je staat daardoor stil. Om je lichaam dus te blijven prikkelen is het goed om je training zo af en toe wat te veranderen. Verander je looproute, varieer wat meer in je tempo of voeg wat intervalletjes toe.  

 

Crosstraining


Lopen is op zichzelf een gezonde maar ook eenzijdige sport. Je houdt natuurlijk van hardlopen, maar heb je nagedacht over hoe leuk het zou zijn als het hardlopen nog beter gaat als je wat andere sporten toevoegt aan je trainingsschema? Goede opties zijn fietsen en zwemmen. Je leest hier meer over de voordelen van crosstraining voor hardlopers. 

 

Voeg heuvels toe


Door heuvels te lopen, bouw je kracht op in je benen. Hoe meer kracht je kunt generen in een enkele stap hoe sneller je zal lopen. Heuveltraining verbetert je conditie en is in feite een geweldige manier om de voordelen van een intervaltraining te krijgen zonder een atletiekbaan of stopwatch. 

 

Stretchen


Door dagelijks goed te stretchen worden spieren en banden meer en anders belast dan je gewend bent. Het is belangrijk uit het oogpunt van soepelheid en blessurepreventie regelmatig te stretchen.

 

Krachttraining


Vanuit een totaal fitness gedachte is het aan te bevelen je looptrainingen aan te vullen met krachtoefeningen voor buik, rug en schouders. Krachttraining zorgt ervoor dat deze spieren sterker worden. Maar sterker wil niet altijd zeggen groter, en dus zwaarder. Dus je hoeft er niet uit te zien als een bodybuilder om de voordelen ervan te ervaren. Er is namelijk steeds meer wetenschappelijk bewijs dat krachttraining je prestaties op hardloopgebied verbeteren. Een van de verklaringen voor deze verbetering is dat krachttraining zorgt voor een betere reflex. Hierdoor is de contact tijd bij de landing van de voet korter en wordt er beter gebruik gemaakt van de elastische energie. Ook kan krachttraining ervoor zorgen dat de pezen en spieren stijver worden waardoor de spieren meer kracht kunnen leveren met minder energie. 

 

Huur een coach


Coaches zijn niet alleen voor topsporters. Ze zijn er voor iedereen die beter wil worden in hun sport. Er zijn online coaching programma‚Äôs of je kan kiezen om een coach bij je sportschool of atletiekvereniging te vragen. Het ligt allemaal aan hoeveel geld je wil uitgeven en wat je wil bereiken. Ze kunnen een fijne motivator zijn en je dat extra zetje te geven. 

 

Neem een massage

 

Door die vervelende knopen en pijnlijke plekken te masseren, riskeer je minder kans op blessures. En dit kan gewoon thuis op de bank tijdens het televisiekijken. Een sportmassage is daarentegen wat minder ontspannend, maar het is een goede preventieve middel tegen blessures. Dit wordt ook door een professionele therapeut gedaan en die zal ook sneller zien waar er extra aandacht aan besteed moet worden. 


Plan je trainingen


Regelmatig trainen is essentieel als je wilt verbeteren. Maar soms heb je het te druk of komt er iets tussen. Plan ze daarom in en maak er tijd voor vrij. Zo riskeer je een kleinere kans dat je een training overslaat als je het in je agenda zet als een afspraak. 


Welke andere tips gebruik jij om jouw doelen te halen? 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober