Training

Hardlopen doe je met je buik

Door
Sebastiaan Timmermans
12 januari 2019 00:00
Hardlopen doe je met je buik

Wie aan rennen denkt, denkt aan dijbenen, voeten en kuiten. Die maken het verschil en zorgen dat jij je trainingsrondje fluitend (of juist hijgend als een paard) voltooit. Natuurlijk zijn je benen belangrijk en gelukkig train je die volop tijdens het hardlopen. Wat veel lopers echter vergeten is dat goed lopen begint bij je buik.


Spieren


Hier bij ProRun worden we niet moe het volgende adagium te herhalen: om goed en blessurevrij te presteren is een sterke core onontbeerlijk. De spieren in je buik (en ook in je rug) houden je bovenlijf op z’n plaats. Zo ga je niet zwabberen, waardoor er bijvoorbeeld een hele rare druk op je beenspieren ontstaat.


Want ga maar na. Met hardlopen verplaats je constant je hele gewicht van je ene naar je andere voet. Dat zijn heel wat klappen als je tien of twintig kilometer loopt. Je buik- en rugspieren fungeren dan als een soort schokdempers. Niet alleen voor je benen, maar ook voor je maag, darmen en andere organen.


Doe jezelf dus een plezier en start met buikspieroefeningen. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Met twee keer per week een sessie van 10 minuten kom je al een heel eind. En voor de sceptici die denken dat het saai is: dat valt reuze mee. Je kunt namelijk bijna eindeloos variëren.


Strakke buik


AIs hardlopen dan ook het wondermiddel om die superstrakke buik te krijgen (essentieel nu het eindelijk weer lekker weer is). Volgens dit artikel is rennen zeker een goede manier om aan dat wasbordje te werken. Je kunt namelijk alleen met een sixpack pronken als er geen laagje vet bovenop zit. Met hardlopen verbrand je tot wel 1.000 calorieën per uur en dat is meer dan bij veel andere sporten. 


Spijsvertering


Zoals gezegd kun je nog zulke keiharde buikspieren hebben en wellicht doe je ook twee lange duurlopen per week. Toch zul je op jacht naar die 'killer abs'  ook op je voeding moeten letten. Dus daar gaan we weer: doe rustig aan met suiker, vet, zout en alcohol. Doe juist niet zo rustig aan met groente en fruit. En eet je pasta, rijst of brood; kies dan altijd voor de volkoren of de zilvervlies-variant. Dan doe je je buik en daarmee je benen het grootste plezier.


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Rob
    Jammer dat er velen onder ons zitten die op ongenuanceerde wijze kritiek leveren! Als je vindt dat een artikel niet aan je verwachtingen voldoet,tel dan eerst tot tien en denk, baat het niet...
    Reactie geplaatst op 15/01/19 om 09:35 uur
  • Bert
    Hesther, Helemaal eens met je reactie. Jammer van al die negativiteit. Schrijf zelf eens een zinvol verhaal! Bert
    Reactie geplaatst op 13/01/19 om 23:42 uur
  • Ton
    Hoezo, 'nu het eindelijk weer lekker weer is'. Het weer is juist verslechterd. Harde wind en veel regen. Als je een stukje herplaatst, kijk dan wel even naar de inhoud.
    Reactie geplaatst op 13/01/19 om 15:10 uur
  • Hesther
    Jos, waarom stuur je zelf niet even een mooi artikel, dan kijken wij wat voor reacties je daarop krijgt. Succes man, en ook daarna met het incasseren van de kritiek.
    Reactie geplaatst op 13/01/19 om 11:31 uur
  • Joop Vermeer
    Goed bericht voor mijn loopgroep.
    Reactie geplaatst op 13/01/19 om 09:26 uur
  • Jan
    Helemaal eens met Jos, wat een flutartikel, totaal geen beschrijving van de functie van de core waar het gaat om de rotatie en heupinzet. Die spieren train je niet om je organen op hun plek te houden of om een sixpack te tonen.
    Reactie geplaatst op 19/12/16 om 11:08 uur
  • Marjolein
    Ook al is het voor mij als fysiotherapeut meestal bekende info, ik vind het toch leuk jullie berichten te lezen! Bedankt!
    Reactie geplaatst op 18/12/16 om 15:52 uur
  • Hennie Jellema
    Als je goed leest Jos, zie je dat inderdaad niet alleen de buikspieren moet trainen maar je hele core.zie ook de oefeningen.
    Reactie geplaatst op 16/12/16 om 20:57 uur
  • Jos
    jammer, weer een flauwekul artikel dat gaat over de zichtbare buikspieren oftewel rectus abdominus. Laat het nu eens gaan over het hele korset van spieren rondom het bekken dus naast transversus abdominis en obliques ook de bilspieren, periformis en de stabiliserende spieren in de rug. Allemaal belangrijk voor stabiliteit tijdens het hardlopen dus niet alleen buikspieren. Hopelijk de volgende keer een serieus artikel
    Reactie geplaatst op 16/12/16 om 11:59 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
maart