X
MIIEGO®WINACTIE
De MIIEGO®
Een Bluetooth hoofdtelefoon met superieure geluidskwaliteit!
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Het gat dichten

Door
Marc Gerlings
23 oktober 2018 05:49
Het gat dichten
Dicht het gat - Foto Erik van Leeuwen
Heb jij een te groot verschil tussen training en wedstrijd? Zit er een groot verschil tussen wat je ervaart in de training en in de wedstrijd? Dicht het gat met beter trainen. Misschien breek je je pr niet maar loop je de volgende wedstrijd veel soepeler uit.

Ook bij ons op de  redactie kennen we het probleem. Je werkt ambitieus naar een mooie wedstrijd toe. Je steekt veel kilometers en uren in je poging om een mooi resultaat te halen. Toch lukt het dan niet. Maar tijdens de training ging het zo goed.

Is het overschatting?

Meten is weten, geldt bij hardlopen. Heel veel lopers trainen zonder horloge om. Of met sporthorloge denken ‘mwah ik zit dicht in de buurt’. In dat geval zie je de overschatting aan twee kanten. De eerste is dat hardlopers denken veel kilometers te maken maar de werkelijkheid is lager. De tweede is een overschatting van de snelheid. Dat is een gevaarlijke dubbele valkuil.?Heb je geen zin om zo’n fraai hardloophorloge aan te schaffen? Meet een parcours na – makkelijk via internet te doen – en gebruik dat bij je testmoment. Voor de duurloop is het handig als je een afstand van 3 en 5 kilometer precies weet. Test hierop één keer per twee weken je wedstrijdsnelheid.

Test je 3 en 5 kilometer

Probeer voor jezelf het gevoel van je snelle wedstrijdtempo te onthouden. Test dat een paar keer in de trainingen. Veel hardlopers slaan dit onderdeel over. Hoe voelt dat hoge tempo? Hoe hoog is je ritme? Daarmee kun je ook je trainingen leuker maken. Met wat ervaring weet je al snel of je onder of boven je wedstrijdritme zit. Ook zonder een sporthorloge weet je wat je tempo is.

Leer jezelf gelijkmatig te lopen 

Te hard starten, dat is zo verleidelijk. Die pompende muziek bij de start en ook nog die andere zenuwachtig dribbelende hardlopers gedrongen achter de hekken. Dan wil je ook los na het startschot. Tijdens je trainingen heb je dat publiek niet en waarschijnlijk ook niet van die megaspeakers naast je. Een van de beste strategieën voor het lopen van een optimale tijd is om een redelijk vlakke wedstrijd te lopen. Verdring die té snelle start uit je gedrag.

Veel hardlopers zijn in een wedstrijd in staat nog net wat sneller te lopen dan tijdens een training. Haal daarom net wat seconden per kilometer af van je beste tijden tijdens je trainingen. Je hebt je goed voorbereid, je kan dat echt.

Een vlakke wedstrijd lopen is goed maar een beetje opbouw maakt het beter. Het is goed om de eerste kilometer net wat rustiger dan gemiddeld te lopen. Je hebt in dat startvak gestaan, misschien geen echt goed warming-up kunnen doen. Dan is zo’n eerste kilometer waar je van jezelf bijvoorbeeld 10 of 20 seconden langer over mag doen realistisch. Het spel is natuurlijk om in de laatste paar kilometer die 10 of 20 seconden goed te maken. Door je vlakke race is dat mogelijk.

De andere kant: sneller in de training

Het zal je verbazen maar er is echt een groep hardlopers die tijdens de trainingen beter presteert dan in de wedstrijden. Niet één keer, maar meerdere keren achter elkaar. Misschien zijn zij nog gefrustreerder omdat ze weten hoe hard ze echt kunnen. Dan zit het antwoord toch tussen de oren. Of je traint altijd heuvel af. Ga voor jezelf na wat de blokkade is. Dat is wat er gebeurt. Denk aan je trainingen waarbij je wel dat snellere niveau haalde. Hoe voelde dat? Wat beleefde je toen? Waarom gaat het in de training zo makkelijk?

Als meerdere trainingen veel sneller gaan dan je wedstrijd dan moet je echt kijken waarom je in je trainingen makkelijker beweegt. Blijkbaar zit de spanning je in de weg. Soms kun je het oplossen door precies dezelfde routine van voor een training en de warming-up te doen. Je zit dan in de flow die je net zo laat bewegen als tijdens de training. 

Heel soms eten en drinken hardlopers anders voor een wedstrijd. Die verandering kan ook al zorgen voor een verstoring, fysiek en mentaal.

Laatste tip: je zit in de wedstrijd maar je voelt je energie dalen. Probeer mee te gaan in een groepje. Dat maakt ongeveer 2% verschil uit. Die andere brede hardlopers houden je lekker uit de wind. Dat kan net de omslag zijn dat je lekker blijft lopen of dat je tempo verder inzakt.

Met al deze tips kan je misschien niet meteen een persoonlijk record verbeteren. Hopelijk loop je wel veel soepeler je wedstrijd uit. In ieder geval is het gat gedicht tussen wedstrijd en werkelijkheid. Dat is fijn want dan weet je dat al die goede trainingen je echt brengen waar je voor loopt.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Marco
    Als je in de training altijd sneller loopt dan een een wedstrijd, dan train je veel te hard. Tegen de tijd dat je een wedstrijd hebt ben je niet fit, maar uitgeput van de zware trainingen.
    Reactie geplaatst op 21/02/18 om 20:30 uur
  • Jan
    Uh.... Laatste tip: je zit in de wedstrijd maar je voelt je energie dalen. Probeer mee te gaan in een groepje. Dat had je eerste tip moeten zijn. Loop altijd mee in een groepje en probeer als het kan dan over te stappen naar een sneller groepje als je daarin mee kunt of als dat nodig is afzakken naar een rustiger groepje als dat nodig is. Belangrijkste; loop nooit alleen - of zoals we dat noemen in limbo...
    Reactie geplaatst op 25/12/16 om 18:28 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
november