Training

Luisteren naar jezelf, het helpt!

Door
Marc Gerlings
2 september 2019
Luisteren naar jezelf, het helpt!
Vooral als je een hardloopdoel hebt dat veel tijdsinvestering vraagt, mag je jezelf wel eens de vraag stellen of het allemaal wel goed met je gaat. Duizenden lopers hebben een halve of een hele marathon in het vizier. Een prachtig doel; je moet er vele uren voor trainen in de week. Je loopt dan natuurlijk voor je plezier maar heel vaak staat ook de automatische piloot aan. Je loopt je omvang in kilometers en langzaam aan mix je dat steeds meer met kwaliteit. Het gaat allemaal (nog) goed. Luister op dat moment goed naar jezelf, je komt in de kwetsbare piekperiode terecht. Ervaring en wijsheid zijn nu op z’n plaats. 

De automaat loopt door

Dat automatische vormt een klein gevaar. Je loopt en gaat door en door; dag na dag. Je staat er letterlijk niet meer even bij stil hoe het gaat. Vooral in de piekperiode heb je al een flinke belasting achter de rug en daar ligt een grote kans op blessures. Dat is een moment om even je bewustzijn op te frissen en dat automatisme uit het hardlopen te halen. Als trainingen perfect verlopen maakt die hernieuwde aandacht je waarschijnlijk bewust dat je met een mooie opbouw bezig bent. Belangrijker is het als je kleine pijntje en andere ongemakken verdringt met je automatisme. Door er bewust bij stil te staan kun je keuzes maken. Wel of niet die pijntjes aanpakken? Zijn ze een serieuze bedreiging in mijn piekmoment? Wat kan ik nog doen om mijn wedstrijd nog beter voor te bereiden? Met het luisteren komt de mogelijkheid om erover te beslissen.

Schuif emoties niet aan de kant

Vaak gaat dat luisteren samen met emoties. Je krijgt er vast een gevoel bij hoe je het doet als loper. De een zal misschien zichzelf aanrekenen dat de trainingen niet goed gaan, of te weinig. Een ander zal de positieve kant ervaren; de trainingen gaan goed en gaan steeds beter.

Stop die gevoelens niet weg, het hoort bij de trainingsopbouw die je doormaakt. Al die gevoelens maken plaats voor trots, of bezinning of de wens om er nog een tandje bovenop te leggen. Duw de emoties niet aan de zijkant omdat je alleen maar denkt aan de uitkomst; die wedstrijd. Je leert veel van wat je tijdens en rondom je trainingsperiode ervaart. Het is tenslotte een onderdeel van je karakter. Je geeft veel aan je sport en dan hoort erbij dat je luistert wat die sport met je doet. Dat kan je helpen in groei. Vaak is voor groei verandering nodig en die hoor je niet als je hardlopen als een automatisme doorleeft.

Wat heb je nodig?

Het is niet verkeerd om routines te volgen als hardloper. Dan weet je wat je krijgt en dat biedt voor veel lopers zekerheid. Handig voor periodes waarin je veel traint. Je ziet bij ervaren lopers dat ze de schema’s los durven laten. De ervaring is er om te weten wat die komende marathon of halve marathon van ze vraagt. Meestal weten ze dan ook wat ze nog moeten aanpassen in de training om helemaal honderd procent klaar te zijn voor de wedstrijddag. Het mooie van de periode is dat je doorgroeit naar je volledige potentieel. Veel lopers hopen en werken hard om op de wedstrijddag te kunnen zeggen: ik heb er alles uitgehaald. Dat geeft veel plezier tijdens de wedstrijd.

Forceren of productief trainen

Door te luisteren naar je lichaam kun je er achter komen wat je lichaam nodig heeft. Dat is een andere kijk dan zomaar het aantal kilometers te maken dat voor die dag op je schema staat. Doorlopen met kleine pijntjes houdt je weg van je doel om je volledige potentie op de wedstrijddag te bereiken. Je kunt met luisteren voorkomen dat je forceert in plaats van dat je productief traint.

Luisteren naar je lichaam, het klinkt voor veel lopers wat vaag. Toch blijkt achteraf dat hoe je je trainingen en wedstrijden ervaart voor een groot deel bepalen hoe je met het hardlopen omgaat en wat je er uit haalt. Daarom op een rij een paar punten om bij stil te staan.

- Schakel het automatisme uit.
- Waar zitten kleine pijntjes?
- Hoe zit het met je gevoel van vermoeidheid? Ben je vitaal of sleep je je door je trainingen.
- Wat voor emoties en gevoelens heb je bij je trainingen?
- Geef je teveel aan de sport of is het plezier vele malen groter?
- Bereik je je volledige potentieel of forceer je naar de wedstrijddag toe?
- Wat is nu verstandig om te veranderen? Of pas je de verandering toe bij je volgende wedstrijddoel.
- Onder welke omstandigheden en met welk schema bereik je je productiefste trainingsopbouw?

Succes!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

22
september