Routerennen

Door
Sebastiaan Timmermans
12 september 2017 07:00
Routerennen
Het grote voordeel van hardlopen is dat je gewoon vanuit huis je schoenen onder kunt binden om een rondje te rennen. Niets fietsen naar een fitnesshol, reserveren van een tennisbaan of filezwemmen in het 25-meterbad. Waarom zou je sporten in een inwisselbare betonnen accommodatie, terwijl je tijdens het lopen kunt genieten van verse zuurstof en een steeds veranderende omgeving. 

Maar gek genoeg lopen veel atleten altijd in precies diezelfde omgeving. Blijkbaar is het voor hen logisch om altijd hetzelfde parcours af te leggen en hebben ze geen behoefte aan ongewis hardloop-avontuur. Maar is dat hardlooptechnisch wel zo handig? De voordelen van een vast rondje versus zo vaak mogelijk een andere route:

Het voorspelbare rondje
Hardlopen en dan vooral trainen om steeds harder te lopen gaat voor een belangrijk deel over voorspelbaarheid. Je wilt exact weten hoe hard je per kilometer rent, waar je stiekem kunt plassen en wanneer je de eindsprint kunt inzetten. Als je dan ook nog eens een trainingsrondje van precies de juiste hoeveelheid kilometers hebt gevonden, wil je nooit meer iets anders. Jij weet op de minuut hoe laat je de wekker moet rennen, om hard te lopen voor je werk en toch op tijd binnen te zijn. 

Dit soort motieven zijn vooral belangrijk voor lopers die trainen voor een bepaald doel. Dat kan een tijd zijn (De tien in een tijd van onder de vijftig minuten) of een afstand (de magische 42.195 meter). In beider gevallen, is een goed trainingsschema je beste vriend en het rondje dat je goed kent je beste vriendin. 

Elke keer wat anders
Hoe anders is dit voor de aanhangers van het creatief lopen. Zij willen juist niet over de gebaande paden rennen en nemen het liefst voor elk duurloopje een compleet nieuwe route. Voor hen gaat hardlopen over je hoofd leegmaken, genieten van de natuur en de omgeving leren kennen. Tijden en afgelegde kilometers zijn van secundair belang. Je rent in het hier en nu en niet voor de Zevenheuvelenloop. 

Het lijkt er dus op hoe secuurder je wilt lopen, des te autistischer je vast moet houden aan de route die je kunt dromen en al wel duizend keer gedaan hebt. Tenzij je een goed sporthorloge met GPS of een app als runkeeper op je telefoon zet. Dan kun je ook precies monitoren hoe snel je loopt en hoeveel calorie├źn je reeds verbrand hebt en ben je toch in staat om wat om je heen te kijken en te genieten van je omgeving.

En als je dan toch bezig bent met je GPS-systeem. Maak er dan meteen een kunstwerk van. Wel zo creatief!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

24
september