Rustig is relatief

Door
Marc Gerlings
17 mei 2017 08:00
Rustig is relatief
Veel hardlopers volgen het recept van hard day en easy day. Een rustig tempo is relatief. En hoe ga je daar mee om als de dag van de wedstrijd nadert? Het is nog steeds een perfect recept maar maak er wel maatwerk van.

Je hebt lopers die 6 keer in de week trainen. Dan kun je niet altijd voluit gaan. Ergens in al die kilometers zal je lichaam duidelijke signalen geven dat het genoeg is geweest. Dan is de mix van rustig en stevig trainen een heerlijke oplossing. 

Ook voor de lopers die minder vaak trainen, 3 tot 4 keer in de week, is hard en zacht goed te combineren. Denk bijvoorbeeld aan je weekend waarin je op een dag rustig traint en de volgende dag zwaarder of intensiever. Bijna alle hardlopers gebruiken dit effect in hun trainingen.

Proces van ontwikkeling

Het grote voordeel van hard en zachter trainen komt goed tot zijn recht als je even niet op tussen- en eindtijden let. Loop ook eens op je gevoel intensief en rustig. Vaak weet je wel hoe een bepaald tempo aanvoelt. Met de combinatie van de twee dagen heb je het voordeel dat je je kilometers maakt en daarbij dat je ook een snellere hardloper wordt. Het ideale plaatje.

Voorbereiding op de wedstrijd

?In de aanloop naar een wedstrijd heb je de grote wens om een snelle tijd op de klok te zetten. Je kunt dan in de laatste 8 tot 6 weken voor de wedstrijd aardig wat tijdswinst pakken om de rustige trainingen minder rustig te maken. Loop die kilometers bijvoorbeeld 10% sneller. Dat voelt rustig genoeg om op die dag en in die nacht goed te herstellen. Je zal merken dat de intensieve of hardere training nog wat makkelijker zal gaan. 

Je kunt in deze training ook kort nog wat sneller gaan naar bijvoorbeeld 80% van je hoogste inspanningsniveau want dan stimuleer je de aanmaak van capillairen. Dat betekent extra zuurstofopname en daar heb je als duursporter veel aan. Zie voor de werking het artikel van Dr. Hans Keizer.

Minder

Schaal na de wedstrijd ook weer de rustige trainingen terug. Een wedstrijd, zeker de wekenlange voorbereiding vraagt veel van je. Geef jezelf het cadeautje om niet alleen van de wedstrijd te herstellen maar ook van die intensieve trainingsperiode vooraf.

Snelle dag

Wil je meer resultaat uit je intensieve trainingsdag? Daag jezelf uit en loop met een vriend of vriendin waarvan je weet dat deze nog een stukje sneller is. Natuurlijk voel je dat zeker in de laatste paar kilometer. In de praktijk zie je dat als het toch lukt om die ander bij te houden, je voor je gevoel een enorme stap vooruit maakt. ‘Hé, ik kan wel zo lang zo snel hardlopen’, hoor je dan vaak. Op dat moment breek je door je eigen grens. Achteraf blijkt dat meestal een mentale barrière.

Je bent er niet met alleen maar langzame en snelle kilometers maken. Kijk wat je nodig hebt aan uitdaging of juist de rust en probeer dan de plannen te maken in wat je nodig hebt aan soorten trainingskilometers. Je kunt altijd blijven spelen, proberen en testen en dat maakt het concept van intensieve en rustige trainingsdagen je hele loopcarrière boeiend.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

29
mei