Training

The Comeback

Door
Sebastiaan Timmermans
29 juni 2019 08:00
The Comeback
Niets frustrerender dan een comeback. Of beter gezegd: niets frustrerender dan het verlangen naar een comeback. Voor de meeste lopers gaat het rennen met vlagen. Dan ben je weer een zomer lang supergemotiveerd, dan ben je een winter niet vooruit te branden. Dan kost het geen enkele moeite om voor je werk nog in de regen een trainingsrondje te doen, dan ben je zelfs op een zwoele lente-avond  met geen mogelijkheid richting sportkleding te krijgen.

Die ups en downs horen vast bij het loopleven, maar het maakt het er niet makkelijker op. Want als je eenmaal in een mindere fase van je hardloopleven zit, kost het steeds meer bloed, gevloek en blaren om op je oude niveau te komen. Hoe zorg je er toch voor dat je een succesvolle comeback maakt en geen hardloop-eendagsvlieg blijkt?

Doe rustig aan
Het klinkt logisch. Als je na een tijdje weer gaat beginnen met hardlopen, zit je niet direct weer op je oude niveau. Je zal dus rustig aan moeten beginnen om je renskills op te bouwen. En toch stuiten we hier direct op de meest gemaakte fout. Veel lopers (en ja, dit lijken vooral mannen te zijn) kunnen dit niet verkroppen. Ze willen direct weer even ver, even hard en even vaak rennen. Want dan doen echte sportmannen en vrouwen.

En voilà, daar komen de blessures. Want je geest mag dit allemaal bedacht hebben en tot Olympische Prestaties in staat zijn. Je lijf is dat niet. Dus accepteer dat je rustig moet opbouwen en wat vaker rust moet nemen. Begin een paar niveau’tjes lager, neem wat vaker een adempauze en ren een rondje waar je in een vroeger hardloopleven je neus voor ophaalde. En denk na twee weken opbouwwerk niet dat je er al bent. Nee, neem hiervoor een aantal maanden de tijd. Zo zorg je ervoor dat je blessurevrij terug op je oude niveau komt. En kijk, dan komen die persoonlijke records vanzelf binnen bereik en ren je je oude ik fluitend voorbij.

Werk aan je lichaam
Vooral als je een fanatiek sporter bent, zul je in die beginweken van je comeback nogal eens op je nagels bijten. Want van rustig opbouwen word je niet echt moe en spierpijn krijg je ook al niet. Terwijl dat nu net het bewijs is dat je flink hebt gesport. Geen nood. Er zijn nog andere manieren om dat te bereiken. 

Neem bijvoorbeeld eens een maandabonnement op de sportschool en ja: dat is een plek waar lopers eigenlijk niet willen zijn. Maar ondanks dat de lucht er bedompt is en de stilte ver te zoeken, heeft zo’n sportschool wel al die apparaten die je lijf sterker kunnen maken. Want door al dat stilzitten heb je waarschijnlijk veel spierkracht verloren. En lopers hebben spierkracht nodig. Geen opgepompte bodybuilders-kracht, maar wel taaie spieren in je benen, buik en rug. Hoe sterker je core, hoe kleiner de kans op blessures en hoe groter de kans dat de opbouw van het lopen als een tierelier gaat. Dus neem de bedompte zweetlucht even voor lief, des te sneller maak je frank en vrij die lange duurlopen.

Accepteer
Weer beginnen met hardlopen, is kortom accepteren dat je weer een beginner bent. Dat je wat vaker dan vroeger wordt ingehaald. Dat je buikje net wat minder strak is en je benen net wat minder sterk zijn. Het is niet anders. Had je maar door moeten blijven trainen. Maar bedenk wel: je gaat nooit zo snel vooruit als in die eerste maanden van je tweede hardloopleven.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • P.Berg
    Voor diegene die net als ik niet een sportschool in te krijgen zijn ;-) zijn er nog alternatieven. Naast bootcampen kan je ook zelf aan de slag met lunges, squats, opdrukken, crunches, huppelen, springen etc. om de loopspieren kracht te geven. En dat alles in de frisse lucht.
    Reactie geplaatst op 11/09/15 om 16:21 uur

Loopkalender

16
juli