Vakantievoordelen: trainen op de loopband

Door
Tim Moria
19 mei 2017 10:30
Vakantievoordelen: trainen op de loopband
De zomer staat voor de deur en dat betekent warm weer. Zeker als je je vakantie in het buitenland viert. Vaak heb je in Spanje, Italiƫ, Frankrijk of waar de zon ook schijnt, minder zin om hard te lopen. Te warm en dus te zwaar. Gelukkig staat er in het gemiddelde hotel een loopband. En daar kun je prima op trainen!

Sterker nog: een loopband heeft behoorlijk wat voordelen ten opzichte van buiten hardlopen. En ondanks dat hardlopen natuurlijk een sport is die je bij uitstek buiten doet, kun je er op de heetste dagen dus voor kiezen om lekker binnen te blijven. Airco aan, geen zon in je ogen en een bidon met sportdrank die je niet hoeft vast te houden of op je rug te binden, maar gewoon in het apparaat kunt zetten. Ideaal.

Competitief
Terwijl je op de loopband traint, hoef je nergens op te letten. Fietsers, automobilisten: je hebt er niks mee te maken. Nergens zal er een wilde hond achter je aan rennen. En als je wilt, zet je gewoon een muziekje of een film op. Voor je het weet ben je een paar kilometer (en een leuke film) verder. Betekent dat dan meteen dat je training heel relaxed moet zijn? Nee hoor. De loopband daagt je namelijk perfect uit. Ben je het gewend om altijd op 'snelheid 10' te lopen? Probeer dan eens '11'. En loopt er iemand naast je op de loopband? Dan kun je proberen om het tempo eens omhoog te gooien. Heerlijk voor de competitieve lopers onder ons.

En wanneer er dan toch een loper naast je aan het trainen is, kun je meteen eens een gesprek met hem of haar aangaan. Voor de gezelligheid, of om inspiratie op te doen. Met een beetje geluk is het een loper waar je veel van kunt leren. En laten we eerlijk zijn: het sociale aspect van hardlopen is geweldig. Zowel buiten als binnen. Kun je na afloop van de training gezamenlijk een drankje op het strand drinken!

Spiegel
Terwijl je in de gym aan het trainen bent, zie je voldoende andere sporters. Niet alleen lopers. Een mooie afleiding tijdens die soms best pittige kilometers. Maar ondertussen kun je ook naar jezelf kijken. Schuif de loopband eens voor de spiegel - als die daar nog niet staat - en analyseer je eigen looptechniek. Dan zie je meteen op welke vlakken jij jezelf nog kunt verbeteren. 

Op vakantie kan het ook nog wel eens eng zijn om buiten hard te lopen. Je kent de omgeving niet, weet niet waar je naartoe moet lopen en kunt dus ook verdwalen. Op de loopband heb je dat probleem niet. Je weet precies hoe ver je gelopen hebt en kunt stoppen wanneer je wilt. Hoef je alleen nog maar naar het zwembad te wandelen voor een verfrissende duik. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa) en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. Nu in training voor Challenge Roth (3.8km zwemmen, 180km fietsen en 42.2km hardlopen) op 1 juli 2018.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

12
december