Training

Zon, zee, strand en je hardloopschoenen

Door
Eleanor Crick
10 juli 2019
Zon, zee, strand en je hardloopschoenen
Het mooie aan hardlopen op het strand is dat je direct het super-buitengevoel hebt. Dat wil je eigenlijk elke dag beleven. Maar hardlopen op het strand vraagt bepaalde vaardigheden en loopervaring. Het is niet helemaal hetzelfde als een verharde weg, maar juist daarom is het zachte strand een perfecte trainingsvorm! 

Ga je dus nog heerlijk weg voor een strandvakantie? Neem dan je hardloopschoenen mee! Als je normaal niet dichtbij een strand woont en dus niet gewend bent om hard te lopen, moet je tijdens je vakantie niet te enthousiast van start gaan. Want dan bestaat er de kans dat je met een blessure thuiskomt.

Dus voordat je je hardloopschoenen in je koffer stopt, geven wij je nog een aantal tips. 

Belasting

Hardlopen op het strand is een grotere belasting voor je voeten, enkels en benen. Verwacht dus niet dat je net zo snel zal zijn als op het asfalt. Daarnaast kan het lopen op zulke ondergronden belastend zijn voor je knieën en heupen. Het strand loopt namelijk vaak schuin af, waardoor je met je ene voet hoger loopt dan met je andere. Als je dat te lang blijft doen, kan dat klachten geven. Loop daarom altijd heen en terug op hetzelfde stuk. Zo zorg je voor een gelijke belasting. 

Relax

Op het strand lopen kan extra zwaar zijn voor je spieren, Het verraderlijke is dat je dit niet meteen merkt. Verwacht dus niet dat je meteen lange afstanden kan gaan lopen. Begin daarom maar met 15 tot 20 minuten in een rustig tempo en bouw dat elk keer op met een paar minuten. Heb je het zwaar? Wissel 2 minuten hardlopen af met 1 minuut wandelen. Voordeel is dat door het zachte zand je kuiten extra hard worden getraind. Je verbrandt dus lekker veel en kan prima dat extra ijsje eten. Geen vakantiekilootjes voor jou! 

Zonnebrand

Over verbranden gesproken. Smeer een half uur voordat je naar buiten gaat. Je hebt het misschien niet zo snel door als je even 20 minuten naar buiten gaat, maar door dichtbij zee te lopen, weerkaatsen de zonnestralen via het water. Draag een zonnebril en een petje tegen de zonnestralen. Dan hoef je niet constant je ogen dicht te knijpen om iets te kunnen zien. 

Tijdstip 

Als hardloper weet je dat je niet op de warmste tijden van de dag moet hardlopen. Dan vraag je gewoon om een zonnesteek. Daarnaast wil je niet steeds over zonnende mensen heen moeten springen. Denk ook niet dat zij dat zo prettig vinden. Ga daarom vroeg in de ochtend of bij zonsondergang. Kan je ook nog eens genieten van het uitzicht!
 
Kleding

Zwart absorbeert warmte, dus is het verstandiger om in lichtgekleurde kleding te lopen, dan blijf je koeler. Een korte broek en T-shirt van functioneel materiaal is prima voor een zonnige dag. Vergeet niet om je ogen te beschermen met een zonnebril en pet. Zo heb je minder kans op een zonnesteek. 

Eb en vloed 

Zoek voordat je gaat hardlopen het getij op. Het is namelijk handigst om bij Eb hard te lopen. Dit creëert het beste oppervlak: het oppervlakte is vlak en het zand is compact. Het beste moment om te lopen is wanneer het eb is, of één of twee uur voor of na dit punt. Blijf dicht langs de vloedlijn lopen. Als je rond vloed gaat lopen ligt er zacht en droog zand. Op dit soort ondergronden moet je meer kracht zetten om vooruit te komen. 
  
Blote voeten

Vind je het vervelend dat er constant zand in je schoenen komt? Misschien is het een idee om op blote voeten te lopen! Het strand is de ideale plek. Heb je meteen je voeten een lichte scrub massage gegeven. 
 
Drink

Drink voor en na je training een glas water. Ga je langer dan een halfuur lopen? Neem dan een flesje water mee. Je droogt snel uit met het zonnige weer! 

Dus van plan om je hardloopschoenen mee te nemen op vakantie? Vergeet dan niet een foto te maken van je loopschoenen en deze naar ProRun te sturen! De leukste en/of origineelste foto wint een paar hardloopschoenen. Je kan je foto tot 31 augustus mailen naar info@prorun.nl 

Eleanor Crick
Eleanor Crick is freelance journalist en blogger. In het dagelijks leven schrijft zij teksten als freelancer. Daarnaast blogt ze over hardlopen en gezondheid voor haar website www.loopdepressievrij.com. 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

18
september