X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
Training

Zorg voor afwisseling in je trainingen

Door
Tim Moria
16 april 2018 00:00
Zorg voor afwisseling in je trainingen
Dat hardlopen leuk is, hoeven we je niet te vertellen. Maar dat hardlopen ook saai kan worden, misschien wel. Want hoe groot je hardlopershart ook is, hoe fanatiek het ook klopt: zelfs de meest fervente hardloper kan wel eens uitgekeken raken op zijn of haar zo geliefde sport. Daarom is het goed om regelmatig afwisseling in je trainingen aan te brengen!

Gelukkig zijn er genoeg manieren om je trainingen lekker afwisselend te houden. De eerste en misschien wel meest voor de hand liggende mogelijkheid is om zoveel mogelijk qua afstand te variƫren. Heb je op maandag een lange, rustige duurloop gelopen? Pak dan op dinsdag een korte (snelheids)training en op woensdag of donderdag wat sprintwerk. Of ga eens tussen beide varianten inzitten en loop op matig niveau een tien of 15 kilometer. Zorg ervoor dat de afstanden je niet gaan vervelen. Dat je niet keer op keer meer dan tien kilometer moet lopen, maar ook niet altijd klaar bent na een uurtje. Verandering van spijs doet eten, zeg maar.

Daarnaast is het goed om flink te variĆ«ren met de snelheden die je loopt. En gelukkig hangt dat meteen samen met de afstanden die je loopt. Probeer ervoor te zorgen dat je je lange duurlopen lekker rustig loopt, zodat je na afloop niet helemaal 'gesloopt' bent. Probeer onderweg te genieten van alles wat er om je heen gebeurt. Maar bij intervaltrainingen is dat toch een ander verhaal. Heb je een aantal sprints op het programma staan waarbij je volle bak moet? Doe dat dan ook. Geen excuses (behalve als je echt pijn hebt en bang bent dat dit bij inspanning erger wordt) en gaan met die spreekwoordelijke banaan. Het is een goed idee om elke opeenvolgende training een ander tempo aan te houden. 

En dan tot slot de omgeving: probeer zoveel mogelijk verschillende routes te lopen en daarbij diverse ondergronden aan te doen. Loop jij standaard je rondje over asfalt? Probeer dan eens dat bospaadje uit of kies ervoor om een paar bruggen mee te pakken! Loop jij vaak op het strand? Heerlijk natuurlijk, maar duik dan eens een druk fietspad op of loop eens door een gezellig centrum. Want ook hier geldt: verandering van spijs, doet eten.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

16
december