Wat doet lopen met je lichaam? Deel 3

Deze vergrote warmte productie heeft als prettige bijkomstigheid: dat je het niet gauw koud hebt in de winter.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Wat doet lopen met je lichaam? Deel 3

Inspanning en de aanpassing van bloedverdeling en energiehuishouding

Als we starten met lopen  gaan  de werkende spieren meer energie  leveren  om de spiercontractie mogelijk te maken. Om dat mogelijk te maken moet er meer bloed naar de werkende spieren,  de been en de heupspieren , gaan. Dat kan echter alleen maar, als andere delen van het lichaam minder bloed krijgen. Het hart moet hiervoor niet alleen meer bloed uitpompen, maar ook de bloedverdeling moet aangepast worden.

Eerdere delen van gemist: deel 1deel 2

Bloedverdeling

In rust verbruiken onze spieren heel weinig energie. De doorbloeding is gering, ±5 ml/100gram spierweefsel. Dit is ongeveer 15% van het hart-minuut volume (HMV) (hoeveelheid bloed per minuut  die door het hart wordt rond gepompt), dus 0,15 x 5 (het HMV in liters)= 0,75 l. Tijdens arbeid daarentegen kan het energie- en zuurstofverbruik van de werkende spieren, afhankelijk van het niveau van de loper, zo’n 30-70 maal stijgen. In deze situatie gaat er zo’n 70% van het HMV naar de werkende spieren. Bij een HMV van 15 liter/min is dit dus 0,7 x 15= 10,5 liter!! Bovendien betreft het hier een toename, die alleen plaats vindt in hart en de werkende spieren . Andere spieren zoals die van de armen krijgen nauwelijks meer bloed. Sommige delen van het lichaam, zoals het maag-darm gebied, worden zelfs veel minder doorbloed dan in rust. Alleen de hersenen krijgen, gelukkig, wat meer bloed.

Afvoer overtollige warmte door zweten

Van de totale hoeveelheid energie die we moeten omzetten om de spieren te laten samentrekken gaat ± 75% verloren aan warmte. We gebruiken dus maar 25%  voor de spiercontractie zelf.  Die overtallige warmte moeten we zien kwijt te raken en bij de mens gebeurt dat vooral door toename van de zweetproductie. Om die reden gaat er aanzienlijk meer bloed naar de huid. Hoeveel? Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur en je kleding.

Deze vergrote warmte productie heeft als prettige bijkomstigheid, dat je het niet gauw koud hebt in de winter.

Aanpassing van het energieverbruik

In rust is dus het energieverbruik van het lichaam dus laag. Als je begint met de warming-up zal het energieverbruik van het ene op het andere moment 4-5 x verhoogd worden. Het hele lichaam moet zich daaraan aanpassen en wel op de volgende manier:

1. De zuurstof toevoer en koolzuurafvoer naar en vanuit  de werkende spieren moet worden verhoogd.
2. De bloedverdeling moet worden aangepast.
3. De hartactie moet worden verhoogd evenals de longventilatie.

Door de verhoogde activiteit van het hart gaat de bovenwaarde van de bloeddruk (de systolische bloeddruk) stijgen. Hierdoor en door het verhoogde energieverbruik  zullen lokaal in de spier bloedvaten gaan open staan, waardoor de haarvaatjes aldaar  beter doorbloed worden. Dit wordt mogelijk gemaakt door allerlei lokaal geproduceerde stofjes, die invloed hebben op de bloedvat wand. Door dit alles, zullen de aerobe enzymsystemen geactiveerd worden. Als de spiertemperatuur op ongeveer 38,5 graden is gekomen is het systeem echt klaar voor het grote werk. Tegelijkertijd zal de onderwaarde van de bloeddruk (althans bij gezonden) niet stijgen, of bij heel goed getrainden zelfs dalen. Dit betekent, dat de arbeid, die het hart moet verrichten om zoveel meer bloed rond te pompen nauwelijks stijgt t.o.v. de rustsituatie. Hieruit volgt dus, dat de warming-up een zéér belangrijk onderdeel van de training en wedstrijd is.

Eerdere delen van gemist: deel 1deel 2

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training