Apple Watch 7 en Stryd, een goed huwelijk?

John Eising tijdens de Stockholm Marathon

Apple Watch 7 en Stryd, een goed huwelijk?

John Eising is van de Apple Watch én de Stryd vermogensmeter. We ontvingen van John een uitgebreid verslag over zijn ervaringen met beide apparaten.

Het is net het huwelijk met mijn vrouw Jessica, zeg ik tegen Koen, in een ping-pong van berichtjes over de nieuwe Stryd app. Op het eerste oog tegenpolen, maar in de praktijk een top combinatie. Het gaat hier over de combi van de AppleWatch series 7 mét een Stryd. Naar aanleiding van de laatste update van de Stryd App op de Apple Watch, ben ik nog enthousiaster geworden over dit mooie concept. Tijdens een live introductie van de app op 15 juni via YouTube, worden de laatste modificaties van de app getoond.

Announcement via YouTube

Tijdens dit event kon je reacties geven op de update. Twee hiervan in het bijzonder vielen mij op. Het statement dat serieuze of echte sporters geen Apple Watch gebruiken, triggerde mij enorm. Sinds een half jaar ben ik de bezitter van een Stryd vermogensmeter en jawel… in combinatie met een Apple Watch. In november was dit nog een series 4, sinds februari gebruik ik een series 7. De reden hiervan is voornamelijk dat ik een nieuwe auto had gekocht, die te bedienen was via een Apple Watch. Dat leek me enorm cool. De series 7 had nog een aantal voordelen, ten opzichte van het oude model: de batterijduur én het formaat. Zeker in de Nike uitvoering, met een prachtig geanimeerde wijzerplaat, heb je dan een serieus apparaat om je pols.

Maar John, waarom toch een Apple Watch, als je kunt kiezen uit gerenommeerde merken als Garmin, Suunto, Polar en ga zo maar door, vroeg mijn moeder. Voor mij is het belangrijk om één apparaat te hebben, waarmee ik mijn sporten kan tracken, betalen én mijn auto kan afsluiten en weer openen. Hierdoor hoef ik geen sleutels mee te nemen, als ik ga hardlopen, kan ik onderweg als het nodig is, iets betalen en registreert dit slimme horloge moeiteloos mijn sportactiviteiten. Het enige nadeel dat ik tot op heden heb ervaren, is dat het ontbreken van een ronde-button lastig is. Hierdoor kun je niet gemakkelijk en exact je starttijd handmatig bepalen, of je eindtijd. Maar hoe belangrijk is dat? Als je met een Stryd traint, is die gedachte eigenlijk wel een beetje ouderwets. Zeker als je kijkt naar de trainingsprogramma’s die je zelf kunt invoeren, of die je uit de Stryd library haalt. Jouw Apple Watch Stryd App doet dit allemaal voor jou.

En dat is nu precies dé reden dat ik géén van bovenstaande merken heb aangeschaft. Garmin en Polar zijn (nog) niet heel exact met hun vermogensmeting. Bovendien kun je alleen betalen met zo’n horloge als je bij één bepaalde bank een rekening hebt. Superonhandig! Een kwestie van smaak misschien, maar de meeste sporthorloges vind ik erg suf er uit zien. Alles behalve sport. Ja ze stralen sport uit, maar dat komt omdat er vaak een sportief iemand aan hangt.

Even los van die keuze. Wat vind ik nu van het trainen (én racen) met Stryd. En wat vind ik van die laatste update? Om maar met de deur in huis te vallen: Ik ben ‘enthousiast met een vleugje maar’. Maar… daarover zo meer.

De installatie

Installatie? Na het zien van de announcement, bleek de uitrol een feit te zijn en was de app al ge-updated. (of heet dat updated, upgedated?) In ieder geval stond de nieuwe versie al op mijn watch. Automatisch! Dát was op zich wel wat vervelend. Niet zo zeer dat automatische, maar meer omdat ik het liefst direct was gaan lopen, maar mijn training die dag er al op had zitten. Ik ben verder niet raar of zo, maar ik sliep er slecht van. Ik hoor vaker van ‘Stryders’ dat ze erg enthousiast en betrokken zijn bij dit product. Bij mij is dat blijkbaar zo erg dat ik er slecht van kan slapen als er iets nieuws uit te proberen valt. Dan wil ik meteen aan de slag! En hoe komt dat? Nou… omdat het altijd zo klópt bij die gasten van Stryd!

Eyes Free Workouts

En daar ging ie dan! Nachtje draaien, zweten, raar dromen. En dan… eindelijk de wekker! Om 5.45, zoals 4 (soms 5) dagen per week in huize Eising. Want: tijd om te trainen! Paar koppen koffie, schoenen aan en dan… data verzamelen! Want dat is wat ik doe met die Stryd. Data verzamelen. Zo weet ik precies waar ik ga en sta als het gaat om progressie. In de race betekent dat eenvoudig naar je vermogen kijken en zorgen dat je doet wat de race calculatie heeft voorspeld. En daar zit direct de eerste mooie verbetering van de Stryd App: De Eyes-Free workouts. Een combinatie van geluid en trillingen informeert je of je ‘on spot’ loopt, te hard of te zacht. Dit is optioneel en zelfs tijdens de workout uit te zetten, mocht het je bijvoorbeeld irriteren tijdens de workout. In de praktijk werkt dit erg lekker. Je hoeft niet steeds op je watch te kijken om te zien hoe je loopt ten opzichte van wat de training of race van jou vraagt. Ook is dit erg prettig tijdens loopjes, met lawaaiig publiek en je dus niet goed hoort wat die aardige juffrouw te vertellen heeft. Het is even wennen, maar al snel voelt het heel intuïtief aan.

Count Down

Jaren tachtig figuren zullen ongetwijfeld nu Alfred Lagarde voor zich zien. Het icoon van de Veronica vrijdagavondradio, Count Down Café, in die tijd. De Count Down van Stryd is onderdeel van de audiofunctie en telt de laatste vijf seconden van een trainingsblokje af. Bij langere trainingsblokken is het even wennen. Daar krijg je twintig seconden van tevoren te horen dat het blok bijna klaar is. De eerste keer stond ik al even bij te komen, terwijl het blok nog niet helemaal af was. Zou Bill Bowerman de Stryd hebben ontwikkeld, zou je waarschijnlijk op dat moment 220 volt door je pols voelen gaan. De Audio Queue van de Stryd app laat je gelukkig wat subtieler weten met een klein trillinkje en geluid dat je ‘Speed Up’ moet doen.

En mét Eyes?

Visueel is de default display ook grondig aangepakt. Nu was ik al best wel fan van de oude hoor. Hier vond ik vooral de sliderbar onderin het schermpje erg prettig. Zo kon je precies zien hoelang je training(sblok) nog duurde. Dit heeft Stryd perfect opgelost door een, misschien wat meer gangbare, cirkel, in combinatie met de nog resterende tijd (1) te gebruiken. Soortgelijke oplossingen kennen we bijvoorbeeld van de downloads in de app store. Direct daarboven zie je continu het aantal watt dat je op dat moment loopt (2). De slider, met blauw balletje (3) geeft een visuele indicatie wat jouw inspanning is ten opzichte van de te verrichten inspanning. Die inspanning zie je terug boven de slider (4). Hierdoor kun je precies zien wat er in dat blok van je verwacht wordt. Dit was in de oude app één van mijn wensen die ik graag terug zou zien, et voilà! Dat geeft ook wel aan dat Stryd luistert naar de input van haar gebruikers. Dien eenvoudig een vraag in, men overweegt dit erg serieus en stuurt ook feedback hierop. Top!

Always On

Op het visuele gebied is er nog een belangrijke update: Always On. Dit houdt in dat tijdens de training het scherm altijd aan staat. Dit was in de oude app erg lastig. Hier moest de app eerst snappen dat je naar het horloge keek, voordat je de info op het scherm kon zien. Big improvement, zou ik zeggen.

Water Lock

Nog zo’n fijne functie op visueel gebied. Eenvoudig zet je je scherm op een lock. Hiermee voorkom je ongewenste acties door bijvoorbeeld een lange mouw of regen die over je watch komt. Via het wieltje aan de zijkant van je watch ontgrendel je de waterlock weer.

Home Screen

Hier komt mijn vleugje ‘maar’ om de hoek kijken. Komt een beetje uit de ‘zeikhoek’ hoor. Critical Power wordt hier weergegeven in W/kg (1). Liever zou ik hier mijn critical power als getal zien staan. Bijvoorbeeld 415 watt. Today’s run (2) is geniaal! Normaal zou je in de oude app eerst ‘upcoming runs’ moeten ophalen, voordat je de deur uit kunt. Nu tap je gewoon je ‘Today’s Run’ aan en is het gaan met die banaan. Gewoon lekker gemakkelijk en overzichtelijk.

Custom dashboards

Niet echt een nieuwe feature, toch is de leesbaarheid een stuk verbeterd. Plus een meer verduidelijking in de vorm van mini icons. Je kan zelf bepalen hoeveel verschillende dashboards je wilt hebben en hoeveel metrics je wilt tonen. Je kan hier kiezen voor realtime metrics of average metrics. Tijdens het rennen, scroll je eenvoudig door de verschillende layouts via een vingerbeweging over het scherm of door te draaien aan het scroll wieltje. Zelf gebruik ik vermogen en pace in mijn eerste scherm. Zo hou ik de focus op mijn primaire KPI’s

Trainingsprogramma inzien

In de oude zag je niet, voorafgaand aan het trainen, de details van je trainingsprogramma van die dag. Nu weet ik niet of het aan mijn leeftijd ligt, drankgebruik of wie zal het zeggen, maar ik kon niet altijd goed onthouden wat er van me verwacht werd. Dat is zeker lastig als je 10x een 400 meter op het programma hebt staan, met tussendoor 2x een 600, een 800, terwijl je had verwacht 8x 400 te mogen lopen. Met de nieuwe app zie je dan ook keurig op de watch hoe het programma er uit ziet. Nog mooier zou zijn als je dit tijdens de training nog eens kon oproepen. Wellicht een leuke als future feature request.

Is alles dan perfect?

Nee. Ik heb al eerder dat ‘vleugje maar’ genoemd. Eentje die ik echt irritant vind, is dat als je tijdens het trainen buiten het bereik van de Stryd komt, deze niet gemakkelijk automatisch reconnect. Dit is met name als je tijdens je training bijvoorbeeld een ‘dipje’ in het water doet. In de oude app kon je dan pauzeren en weer reconnecten. Alhoewel… ook hier was al een, wat mij betreft, bug. Alleen door te scrollen door de verschillende dashboards was dit de workarround om de Stryd weer tot leven te brengen. Deze heb ik al gemeld bij Stryd. Ik eindig nu met de nieuwe app de training en start een nieuwe als ik verder ga.

Race Calculation

Een van de gaafste opties van Stryd is dat op basis van jouw Critcal Power en jouw activiteiten een race calculatie kan worden gemaakt. Deze gaat heel ver. Je kan een afstand intikken, waarop Stryd jouw verwachte eindtijd opgeeft. Gaat je mond nu open van het gapen en vind je dat heel normaal? Wat vind je dan van deze. Laad de GPS data van het race parcours in. Stryd houdt dan rekening met type ondergrond, hoogte etc. Voeg hier wat weerszaken aan toe, zoals temperatuur en je krijgt een voorspelling, getrokken uit best complexe data. Andersom werkt het overigens ook. Geef een eindtijd in, combineer die desnoods met bovenstaande ingrediënten en Stryd geeft jou het recept terug aan wattages. Zo weet je altijd precies hoe hard je zult moeten lopen om een bepaalde eindtijd te halen. Toch is hier een feature request van mijn kant ontstaan. Stryd vond ‘m mooi in ieder geval. Die request houdt in dat is dat je op basis van al die data, live jouw eindtijd wilt kunnen zien. Dat is tijdens een race erg fijn. Natuurlijk blijf je jouw tussentijden met benzinestift op de binnenkant van je arm zetten. Dat staat zo lekker stoer. Maar ondertussen laat Stryd precies zien wat jouw eindtijd zal zijn bij jouw huidige tempo. Ik kan me voorstellen dat dit één van de features gaat zijn die we in een volgende update gaan terugzien.

En dan die batterij

Ja hoe zit dat eigenlijk? Volgens sommigen is de batterijduur van de Apple Watch ontoereikend. Is dit gebaseerd op ‘gut feeling’ of op data? Met zowel de Apple Watch series 4 als de series 7 heb ik marathons gelopen. Na Rotterdam had ik in november nog ruim 41% batterij over met mijn series 4. Na Stockholm in juni, maar liefst 56%! Ik zou haast vermoeden dat de haters over de batterijduur nogal langzame lopers zijn ;). Met die batterijduur zit het dus wel goed. Mocht je een ultra willen lopen, dan kan ik me voorstellen dat je wat meer batterij zou wensen. Al klap je met een snellader binnen no time flink wat sap in je Apple Watch. Voor wat betreft de batterijduur van de Stryd zelf kan ik kort zijn: Perfect! Die houdt het heel wat trainingsweekjes, van gemiddeld 50-60k, gemakkelijk vol.

AWESOME!

De Apple Watch Stryd App. Als acroniem is dit AWSA. Met een beetje dyslectie zie je hier AWESOME! staan. Want dat is die combinatie zeker. Mijn persoonlijke datagedreven trainingsmaatjes, die me keer op keer weer richting een PR weten te drijven. Als echte loper die zijn trainingen en races erg serieus neemt, ben ik superblij met dit fraaie concept.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 reacties

  • Steven

    Ik heb een Apple Watch 6 en zit al een tijdje te twijfelen om een stryd aan te schaffen. Werkt dus perfect? Hoe werkt het synchroniseren met een Strava bijvoorbeeld met een iWatch? Gaat dit allemaal via de Stryd app en dan later uploaden in Strava?

    • John

      Hi Steven, De sync met Apple Watch gaat perfect met Strava. Zelf heb ik deze in sync met:
      – Strava (Voor delen met sportvrienden)
      – Garmin (voor mijn gewicht)
      – My Fitness Pal (voeding en caloriemeting)
      Kortom. Integraties genoeg!

  • Gert

    Hmm, de vorige versie van de Stryd app was wel heel erg basic; maar mogelijk dat het met de nieuwe versie nu wat beter is.
    Maar zelf zweer ik bij de combinatie Apple Watch + Stryd + Workoutdoors app: enorm veel flexibiliteit in het weergeven van alle data, met maps, en trainingen kunnen achteraf even goed weer naar Stryd’s PowerCenter geëxporteerd worden voor analyse van critical power en andere data.

    • John

      Dat maakt me nieuwsgierig Gert! Kan je ook trainingen daarin configureren?

      • Rohnny

        Ja heel;makkelijk, ik vind het zelf ook een super app workoutdoors

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Gadgets & Gear