Gratis webinar: lopen op vermogen

Gratis webinar: lopen op vermogen

Steeds meer lopers trainen op vermogen. Hans van Dijk, Ron van Megen en Koen de Jong schreven er een nieuw boek over. Je snelste weg naar een PR: lopen op vermogen. Vanaf volgende week is het boek gratis als download beschikbaar.

Op 30 maart geeft Koen een gratis webinar over de verschillen tussen lopen op vermogen en lopen op hartslag of tempo.

Een paar jaar geleden moest Koen niets hebben van lopen op vermogen. Hij vond het ingewikkeld en het leek hem overbodige flauwekul. Met een hartslagmeter kun je toch prima gericht trainen, waarom had hij een nieuwe meter nodig? Tot hij in gesprek met Hans en Ron hoorde dat lopen op vermogen rustiger is dan lopen op hartslag. Kon dat echt zo zijn?

Wil je meer weten over lopen op vermogen en ben je nog sceptisch over de mogelijke voordelen? Meld je aan en stel je kritische vragen.

Het webinar is een samenwerking tussen Prorun en Sportrusten, er is plek voor maximaal 1000 kijkers, anders kan de server het niet aan.

Heb je vooraf al een vraag voor Hans van Dijk of Ron van Megen, dan kun je nu meteen je vraag stellen onder dit bericht.

37 reacties

  • Eric H

    Veel interesse in de webinar maar heb helaas de late shift.
    Is er ook de mogelijkheid om deze sessie achteraf te bekijken?

    • Koen de Jong

      Jazeker Eric, als jij je aanmeldt, kunnen we je na afloop een opname toesturen. Enige nadeel is dat je dan geen vragen kunt stellen.

      • Eric H

        Fijn te horen dat deze webinar wordt doorgestuurd. Na lang twijfelen nu anderhalve maand aan het trainen met de stryd. Gebruikte voordien de waarden van de polar v. Spijt dat ik de stap niet eerder gezet had om een stryd aan te schaffen. Eigenlijk dubbele spijt dat ik een 2dehands aangeschaft heb zonder de winddetektie.

        • Koen de Jong

          We sturen je het webinar op Eric. Wat is voor jou een voordeel van Stryd t.o.v. hartslag?

  • Richard Sloot

    Ik heb in december de footpod van Stryd gekocht en ik kreeg het ebook “hardlopen met power” er gratis bij. Nu staat het boek vol met formules, maar wat ik eigenlijk wil weten is hoe je de gegevens kan lezen in de app en eerlijk gezegd kan ik dat niet terug vinden in het boek. Komt er nog een aanvulling op het boek??

    • Koen de Jong

      Ha Richard, ja volgende week komt er een nieuw boek uit van Ron van Megen, Hans van Dijk en mij. Hardlopen met power staat vol met formules, nu ben ik erbij gekomen om er ook wat uitleg over te geven voor lopers die geen fan zijn van natuurkunde 😉

  • René

    Tsja klinkt interessant en leuk maar ook ingewikkeld. Hoe kan ik bijv met mijn ideale schema zelf maken of mijn huidige schema’s voor een snelle 10k of marathon omzetten naar trainen op vermogen?
    Ik ga zeker deelnemen.

    • Koen de Jong

      Ha René, je eigen schema (op hartslag of tempo?) omzetten naar vermogen is niet zo ingewikkeld. Daar gaan we het zeker over hebben.

      • René

        Ik heb zowel schema’s op tempo als hartslag. Vorige voorjaar heb ik weer een keer intensief getraind om weer een keer wat sneller te lopen. Het werd 41:50. Voor het eerst sinds ca 10 jaar weer een keer onder de 42. (PR 39:10 – 2008). Maar de jaren gaan tellen. Ik loop sinds december 2020 met de stryd. Mijn CP = 278W of 3,78W/kg. Als ik training maak met de stryd lijkt het schema dat wordt voorgesteld niet intensief en lijkt de target time 45:35 te zijn. Je zult snappen dat zou ik graag anders willen. 40:59 zou mijn nieuwe doel voor dit jaar graag zijn..😀.

  • Eric

    Ik experimenteer nu paar maanden met vermogen vs hartslag en/of tempo maar dan met Polar want een voetpod is voor Survivalrun / Obstacleracing een no go. Tijdens hardlopen maak ik zowel gebruik van Stryd als Polar met een constant verschil dus ok maar wat beiden nog niet lukt is om de aërobe drempel te bepalen. Misschien tijdens het webinar meer duidelijkheid?

    • Koen de Jong

      Ha Eric, het vermogen van Polar wijkt ongeveer 30% af van het vermogen van Stryd. Daar gaan we het in het webinar zeker over hebben. Heb je met Stryd nog geen Critical Power?

  • Mervyn

    Is er een HUD oplossing zodat je je runningpower continue zichtbaar hebt tijdens je training? Werkt bijvoorbeeld een garmin visio varia hiervoor?

    • Koen de Jong

      Ha Mervyn, Stryd werkt goed samen met een hele rits aan horloges. Met die combinatie heb je vermogen live in beeld op je horloge.

      • Anoniem

        Maar dan moet je best wel vaak op je horloge kijken. Ik denk dat power juist omwonenden ja fijn is om direct in je gezichtsveld te hebben, juist omdat het zo’n directe waarde is. De stryd werkt via prima met Garmin…

  • Ella

    Ik heb een hele basale vraag: wat zeggen de waardes nou, die gemeten worden? En welke is zinvol om te trainen (haalbaar met een beperkte aanpassing van loopstijl) waardoor je makkelijker gaat hardlopen?
    Ook ben ik wel benieuwd naar hoe je de invloed van de wind het beste kan toepassen?

    In ieder geval vind ik deze webinar een heel mooi en zinvol initiatief. Ben een paar keer in het boek begonnen maar dat blijft toch hogere wiskunde voor mij. Blijf zoeken naar praktische toepasbaarheid.

    • Koen de Jong

      Ha Ella, wat de waardes zeggen en hoe je die kunt gebruiken om te trainen, komt uitgebreid aan bod. Tot webinar!

  • Karoliene

    Beste,
    Ik kan er helaas niet bij zijn. Ik meldde me aan maar zie nu pas in mijn agenda dat ik een andere vergadering heb. Kan je deze sessie ook achteraf bekijken aub?
    Mvg,
    Karo

    • Joop

      Hallo Karoliene,
      Ja dat kan, zie antwoord van Koen op vraag van Eric H hierboven: “Jazeker Eric, als jij je aanmeldt, kunnen we je na afloop een opname toesturen.”

  • Karoliene

    Beste,
    Ik kan er helaas niet bij zijn. Ik meldde me aan, maar zie nu pas in mijn agenda dat ik een andere vergadering heb. Kan je deze sessie ook achteraf bekijken aub?
    Mvg,
    Karo

  • Wouter

    ik zie helaas geen tijdstip staan, hoe laat het begint. Ik neem aan dat het volgt na de aanmelding.\\Succes met de voorbereiding

    • Joop

      Hallo Wouter,
      Het is om 20:00 uur.

  • Leo Groeneweg

    Ik moet op dinsdag training geven bij mijn atleten groep, kan ik hem later beluisteren.

    • Joop

      Hallo Leo,
      Ja dat kan, zie antwoord van Koen op vraag van Eric H hierboven: “Jazeker Eric, als jij je aanmeldt, kunnen we je na afloop een opname toesturen.”

  • Ingrid

    Hoi,
    Helaas moet ik die avond ook werken maar zou graag deze sessie nog willen beluisteren.
    Is dat mogelijk?

  • JPP

    Is de stryd compatibel met de Polar Vantage M?

  • Erika van der Heijden

    deze vraag wordt nooit beantwoord maar het volgende vraag ik mezelf af. Jullie schrijven altijd over sneller worden enz enz. maar hoe accepteer je dat je ouder wordt (56) en niet meer de tijden loopt die je bijv. 6 jaar geleden liep, en hoe kun je dan toch nog jezelf motiveren om te bedenken dat het niet meer om snelheid draait, ik ben nog steeds competatief aan mezelf en vind het lastig om dit te accepteren en hoe ga ik dan lopen wat zijn mijn goalsettings dan nog?? ook nog in combinatie met een hamstringblessure die al 4 jaar doorsuddert………. geeft daar maar eens een reactie op in ben benieuwd, ben zeker niet de enige die hier vragen over heeft

  • Paul Markus

    Mijn vraag is of dit met name gunstig is voor wedstrijden of duurlopen of lopen met negatieve split zonder pauzes. Zou het ook bruikbaar zijn voor trainingen met de souplessemethode waarbij je wandelpauzes inlast en voornamelijk in Z2/Z4 of Z2/Z5 traint?

  • Gerro

    Ik heb de allereerste Stryd footpod. Deze houdt geen rekening met de wind. Is deze footpod nog steeds goed bruikbaar. En kan ik dezelfde Strydzones hanteren of moeten deze worden bijgesteld.
    Verder zou ik graag intervaltrainingen met de Stryd willen instellen in een Workout op mijn Garmin Fenix 6X pro. Hoe kan ik dat instellen?
    Sinds 6mnd gebruik ik een Bètablokker daardoor kloppen de Hf-zones niet meer. Ik mag gelukkig wél voluit trainen en mijn CP is nu 255. Wat lager dan voorheen zonder de Bètablokker.

  • Umran

    Ik vind het ook erg ingewikkeld op mijn vermogen te lopen. Wanneer weet welke vermogen is juist? Hoe vergelijk ik met HRmeter?

  • Nelly Lemmens

    Is het een meerwaarde om op vermorgen te lopen. Ik loop ongeveer 20 km per week. En word ik dan een snellere loper.

  • Niki Mulder

    Graag zou ik deelnemen aan het webinar.

  • Leo

    Graag zou ik de link van de webinar willen ontvangen, zodat ik hem achteraf nog kan bekijken.

  • Jan Tegelaar

    Ontvang graag de opname

  • Alie Brouwer

    Ik ben benieuwd of dit voor mij ook handig zou zijn in een training. Ik loop nu met Polar en dus op Hf.
    Twijfel al een tijd of ik Stryd zal kopen. Misschien nu duidelijke uitleg

  • Pim R

    Ik loop al een tijdje met Stryd, maar lastig vind ik de sprong die CP maakt na een snelle 5 of 10k, die dan vertaald wordt in een hogere advies power voor bv een marathon. Ik heb het idee dat deze dan te ambitieus is om lang vol te houden, of moet ik dan anders trainen?

  • Jeroen Tielbeke

    Koen, ik kon helaas niet aansluiten gisteren, is er de mogelijkheid om de webinar terug te kijken, ben zeer geïnteresseerd. Zou je mij de link kunnen toesturen? alvast bedankt!

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gadgets & Gear