‘Ik ga vandaag een pr lopen’

‘Ik ga vandaag een pr lopen’

John voorspelde voorafgaand aan de 4 mijl van Assen dat hij 26:38 ging lopen. Hij liep 26:35. Is John helderziend of kon hij dit ook zonder magie weten?

John Eising is aan het trainen voor de Marathon Nice op 30 oktober. Hij traint met behulp van Stryd en een schema van Klaas Boomsma. In dit artikel vertelt hij je hoe dat nu zit met Stryd en pr’s lopen.

Hoe kan het, als je met Stryd loopt, dat je kunt zeggen: “Vandaag ga ik een pr lopen”? Dat heeft te maken met: data, data en nog eens data. Met behulp van die data kun je in het Powercenter van Stryd berekenen wat jouw eindtijd zal zijn met een bepaald vermogen. Of… Welk vermogen je nodig hebt om een bepaalde tijd te lopen!

Stryd berekent op basis van allerlei data wat jouw Critical Power is. Op basis daarvan kan je bijvoorbeeld een trainingsplan aanmaken voor een 5km-race tot wel een marathon aan toe. Echter, één van de nadelen van de automatische berekening van de Critical Power is dat dit gebeurt op basis van jouw loopprestaties in de afgelopen 3 maanden. En daar zit nu net het geheim hoe je met Stryd een pr kunt lopen.

Voor twee marathons heb ik de standaardschema’s gebruikt van Stryd. Voor zowel Rotterdam als Stockholm 2022 maakte ik gebruik van een vijfdaags schema en was het de bedoeling om 3:30 te gaan lopen. Stryd adviseerde om in Rotterdam met 274 Watt te lopen. De training bestond uit blokken die veelal op extreem laag vermogen dienden te worden uitgevoerd.

Rotterdam Marathon

Tijdens de Rotterdam Marathon (april 2022) merkte ik vooral dat ik de geadviseerde 278 Watt niet kon lopen. Het verschil tussen de duurloopjes met een zeer lage intensiteit van 197 – 226 Watt en de 278 Watt was voor mij te groot. Blijkbaar was mijn lichaam zo gewend geraakt aan die langzame loopjes, dat ik het niet voor elkaar kreeg om harder te lopen. Met 264 Watt ben ik gestart, harder ging niet. Deels had dat ook te maken met dat ik enorm last had van mijn darmen, waardoor ik op 24 kilometer gedwongen werd om een pitstop te maken. Daarna kon ik niet anders dan op een laag tempo de overige kilometers uit te lopen. Soms heb je dat. Met dank aan het uitzinnige Rotterdamse publiek kwam ik met exact 4 uur over de streep. Tijdens de vorige editie in oktober had ik 4:08 gelopen. Een PR.

Stockholm Marathon

In juni stond de Stockholm Marathon op de planning. Met de ervaring van Rotterdam in het achterhoofd, ben ik meer op tempo gaan trainen. Een paar keer een snelle 5k ertussendoor. Dit had impact op mijn Critical Power. Ik zag de voorspelde tijd dan ook naar een sub 3:30 gaan. Hafid, loopvriend, zelf marathonloper (2:34 PR) en bovendien looptrainer, adviseerde me om Stockholm rustig te gaan lopen en zeker niet voor die 3:30 te gaan. “Met Nice in oktober, moet je je lichaam sparen”, was zijn advies. Ik vertrok daarom op zo’n 254 Watt, ging af en toe naar de 265 Watt, maar liet me steeds weer terugzakken naar een, voor mij, mega-comfortabel tempo. In kilometertijden betekende dit tussen de 5:10 en 5:20 per kilometer. Die relatief zware marathon van Stockholm – nogal veel klimmen en dalen – en de warmte die dag, finishte ik toch in 3:54. Wederom een pr!

PR op de 5 km

Een week na Stockholm stond de 5k van Assen op de planning. Ik besloot het nu totaal anders aan te pakken. In de racecalculator zag ik dat ik de 5 km in 22:28 zou kunnen lopen op 298 Watt. Maar wat(t) als ik nu eens 320 Watt zou gaan lopen? In de racecalculator zou ik dan uitkomen op 20:52. Dat was een mooie tijd, vond ik. Die dag had ik nog best wat last van mijn hamstrings, het gevolg van iets teveel trainen en die ‘tussendoor-marathon’ in Stockholm natuurlijk.

Goed warm gelopen en vol gefocust stond ik aan de start. In een artikel van Koen de Jong had ik gelezen dat je vooral vol bravoure moet starten. Knallen met die hap. Normaal zou ik de 5K wat rustiger beginnen, maar nu startte ik direct op 320 Watt. 326, 319, 320… Zo ging mijn meter steeds op en af. Dat betekende ook dat ik soms voorbij werd gelopen door iemand, die ik dan even later weer inhaalde. Op wattage loop je gewoon totaal anders dan op gevoel of op hartslag. Aangemoedigd door vrienden en bekenden liep ik op de finish af. Ik zag dat ik ruim onder de 21 minuten kon komen en zette nog eens aan. Met 20:48 kwam ik over de streep. pr!

Yasso’s en Critical Power

Met een sub-3 als doel in het achterhoofd, realiseerde ik me dat ik er met het standaardschema van Stryd niet zou komen. En niet alleen dat schema, maar ook de wijze van gebruiken van Critical Power. Dat werd me vooral duidelijk in week 9 van mijn trainingsschema. Momenteel gebruik ik die voor de Marathon van Nice die in oktober zal plaatsvinden. De warmupwattages waren tot dan toe 221 – 252 Watt geweest. Op dinsdag in die week 9 zou ik Yasso’s gaan lopen. Daarbij komt het erop neer dat je een 800 meter in x minuten loopt, wat weer gelijk is aan je marathontijd. Stel dat je 3:30 op de marathon loopt, zou je 10 keer een 800 meter in 3 minuten en 30 seconden moeten kunnen lopen. Voor mij betekende dat zo’n 309 Watt. Echter, die ochtend om 5:45 uur gaf mijn Stryd aan dat ik op 296 Watt moest gaan ‘Yassoën’. Dat vond ik vreemd. Toen zag ik dat mijn Critial Power drástisch was gezakt! Ik was van 315 naar 304 gegaan. Wederom het gevolg van de lange én langzamere kilometers. Stryd heeft de mogelijkheid om handmatig je Critical Power in te stellen. Ik heb die dan ook handmatig teruggezet op 315 en ben mijn training als zodanig gaan uitvoeren.

PR op de 4 mijl én 5 km!

Op zaterdag 17 september was de 4 mijl van Assen. De 5e editie was extra speciaal opgetuigd met allerlei festiviteiten. Ik luisterde die week naar de podcast van Koen en Klaas (Koen en Klaas lopen weg). Koen zei daar zoiets van dat we eigenlijk van tevoren gewoon eens zouden moeten zeggen wat we gingen lopen. Bijvoorbeeld dat je een PR ging lopen die dag. Een beetje verwijzend naar de bekende geluiden net voor de start van: “ik heb last van mijn linkerteen”, “slecht geslapen joh”, “ben al 3 jaar niet meer aan het lopen” en ga zo maar door. En dan knallen als een idioot. Ik besloot daarop om de racecalculator van Stryd er eens bij te pakken. Ik tikte in: 323 Watt. Iets hoger dan dat ik in Assen gelopen had. Dát zou me toch moeten lukken!

Paniek!

De ochtend van 17 september startte ik al vroeg met het innemen van voldoende energie. Voorzichtig met water om klotsen en de drang om te plassen tijdens de race te voorkomen. Natuurlijk mijn vriend, de Apple Watch, de avond ervoor aan de lader gedaan. Tijdens het inlopen liep ik Peter Vosjan tegemoet. Een snelle loper, waarmee ik af en toe train bij de loopgroep. Ik vertelde hem dat ik 26:38 ging lopen. Hij moest er wel om lachen. “38? Hoezo 38?”. “Nou, dat heb ik berekend”, zei ik. Ik wees op mijn Apple Watch en Stryd op mijn schoen. Op dat moment trilde mijn Watch, die aangaf dat er nog slechts 10% batterij aan boord zat… Ik bleek mijn lader die nacht niet goed te hebben aangesloten. Een lichte paniek zette zich in mijn hoofd. “Hopen dat ‘ie het in ieder geval tot na de start volhoudt”, dacht ik.

2 minuten voor de start, wurm ik me naar voren. Veel bekende gezichten. De jonge Assenaar Tom Hendrikse staat er ook al. 10,9,8,5,4,3,2,1. Even is er twijfel omdat er geen startschot of iets dergelijks klinkt. Maar dan zet de massa zich in beweging. Ik loop direct op 323 Watt. 336, 340, 326. Dát stelt gerust. Die 323 loop ik gemakkelijk. Het is in het begin dringen geblazen. Het veld waarover we starten in het Anne Frank Park is drassig. Het fietspad daarna erg smal. Maar dan lopen we de wijk uit, de brug over naar het kanaal.

Vol bravoure

Die brug is nog even een dingetje omdat een langzamere loper de bocht afsnijdt. Ik kan even aanhaken en op adem komen. Ik loop op dat moment 323 Watt. De wind is flink aan het wakkeren. Vol op de kop. De loper waar ik beurtelings mee wissel loopt langzamer. Door de wind is het verleidelijk om dat tempo aan te houden. Maar dan ga ik mijn 26:38 niet halen, denk ik. Even heb ik spijt van de wijn van de vorige avond. En, o ja, die kapsalon was misschien tóch niet zo’n goed idee… Ik zie Peter Strijbosch lopen. Iemand van wie ik weet dat ie aardig mijn tempo loopt. Ik spring ernaartoe en blijf even achter hem hangen. Peter loopt samen met een dame, maar als ik op mijn meter kijk, staat daar 319 Watt. Dat zakt een beetje en ik besluit dan maar toch de wind in te gaan. Vol bravoure had Koen toch gezegd?

De brug over het Noordwillemskanaal kom ik voor mijn gevoel in slakkengang over. Nét daarvoor zie ik met een flinke voorsprong Tom Hendrikse lopen. Met op afstand nummer 2 daarachter. Huh? Zie ik nu Olfert daar ook? Ja dus! Wat een tempo! De waterpost sla ik over. Inmiddels ben ik over de helft. Van de tijden die ik op mijn arm heb geschreven met benzinestift ben ik me al niet meer bewust. Het enige dat ik nu aan mijn hoofd heb, is mijn ademhaling. Wát heb ik een last van die wind zeg! Mijn horloge doet het nog steeds! Ik zak echter wel terug in tempo. 319, 314, 309.

Hulp van Yasso en een haas

Ik visualiseer de Yasso’s die ik van de week liep. Dat ging toch ook prima, denk ik. 323 Watt! Yes, direct weer de gang erin. Ik háát het stuk dat nu komt. Je ziet de snellere lopers al richting de finish lopen, terwijl jij dat hele stuk nog moet. Ook is er veel verkeer van de langzamere lopers die eerder zijn gestart. Ik struikel bijna over een jongeman die plotseling stilstaat. Daar zie ik ineens Willem Koning wandelen. Ook weer iemand uit mijn loopgroep. Willem wilde een sub-25 lopen. “Da’s niet goed”, denk ik. Bijna wil ik uit solidariteit ook stoppen om te vragen of het gaat. “Maar dán kan ik mijn 26:38 wel helemaal vergeten”, denk ik en ik loop door. De bocht door en dan de laatste kilometer. Daar is ineens Willem. “Zal ik je hazen, ’t laatste stukkie?”, zegt ie. Ik zeg “wrahlwiidsbabahlewaa” of zoiets, wat een soort “Ja, graag” moet voorstellen. Willem loodst me die laatste kilometer door.

De brug over voelt als een soort Mont Ventoux. Het laatste stuk in het Anne Frank Park gaat weer over sompig gras. “We halen onder de 26 als we zo doorgaan”, roept Willem. Ik trek het haast niet meer. Mijn ademhaling leeft een geheel eigen leven. Ik kak echt flink in nu. “Nog maar 200 meter!” roept Willem. Ik stort me als het ware vooruit, hoor wat bekenden mijn naam roepen en kom over de finish. “26:34” zegt Willem direct. “Na, iets langer misschien. Of nee, jij startte direct met mij”, zegt ie. En ja hoor. De chip zegt uiteindelijk 26:35. Een dik PR! (was 27:54) En… die 5km trouwens ook. Nog eens keer 4 seconden er af.

De volgende keer schrijf ik hoe je zo’n PR inricht in het Stryd Powercenter. Niet alleen met de wattages of tijd, maar ook met GPS-gegevens van het parcours.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 reacties

    • ProRun | Mark

      Ha Joop, dank je wel voor je scherpe blik. We hebben het aangepast.

  • Joop

    Goed bezig John. Succes in Nice,
    Jammer dat we je niet kunnen aanmoedigen. 🤙

  • Willem Koning

    Ha John, mooi heroïsch verhaal!

    • John Eising

      Ja die pacer was ook wel stoer he? 😂

  • Pedro

    Mooi verhaal! Ik maak me echter nu wel wat zorgen. Ik ben bezig met een Stryd High Volume marathon training plan van 6 weken. Volgens de Race calculator zou ik uit moeten komen op 3:56:48. Net wat jij schrijft heel erg veel langzame kilometers in het trainingsplan. Nu had ik vanochtend een time trial die echt te langzaam was. Net aan onderkant van de CP. Kan komen door het vroege tijdstip, maar mogelijk ook door de te langzame trainingen. Maar ja, is het dan verstandig om 4 weken voor de race nog handmatig de trainingen aan te passen?

    • John

      Hey Pedro, dat is zeker niet handig. Beter fijn uitlopen, dan gefrustreerd over de lijn komen. Wat je zou kunnen doen, is een halve marathon te lopen op je marathonwattage. Als dat prima relaxed voelt, dan ga je met veel meer vertrouwen jouw race in. Succes! Ben benieuwd hie het je vergaat💪

      • Pedro

        Hoi John, bedankt voor je reactie. Toevallig stond er gisteren een halve marathon op het programma. Op marathontempo met 3 x 10 minutenblokken versnellen. Die training ging uitstekend! Na afloop is de prognose van Stryd bijgesteld naar 3:55:00. Een kleine 2 minuten sneller dus. Dat geeft weer wat mentale rust 😉

        • John Eising

          Kijk, dat geeft de burger moed. Je kan altijd een CP test doen via Stryd. Het CP Wattage dat daar uit komt, stel je dan handmatig in. Op die manier blijven de trainingen van je schema op dat getal berekend. Let wel op dat de calculatie van de race zelf, altijd op basis van de actuele CP is. In een volgend artikel leg ik trouwens uit hoe je het parcours van de race kan importeren in Stryd. Op basis hiervan kun je nog nauwkeuriger voorspellen wat je eindtijd zal moeten kunnen zijn. Succes! PS: Welke marathon wordt het trouwens?

          • Pedro

            Dank je! Marathon van Amsterdam. Ben benieuwd naar het artikel hoe het parcours van Amsterdam in Stryd te importeren. Er staan diverse grote marathons pre-configured in, maar helaas (nog) niet Amsterdam.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Gadgets & Gear