Hardloopmythes: welke wil jij uitgezocht hebben?

Door
Sebastiaan Timmermans
15 oktober 2015 00:00
Hardloopmythes: welke wil jij uitgezocht hebben?
Hardlopen is de oudste sport te wereld. Dat betekent dat er al duizenden jaren allerlei fabels en feiten worden beweerd over rennen, presteren en de combinatie van deze twee. Alle hardloop-experts en semi-experts (ikzelf incluis) papegaaien deze wijsheden vaak vrolijk na. Totdat je zo af en toe keihard met je neus op de feiten wordt gedrukt. Want die ene loopzekerheid blijkt toch niet helemaal te kloppen. Deze week werd bijvoorbeeld het idee dat wij van de runners high hebben ernstig ontkracht. En zo zijn er nog wel meer mythes die we goed onderzocht willen zien.

Runners High
Oh wat is ie lekker he die Runners High. Die staat van zijn waarin je alles lijkt aan te kunnen. Kilometer na kilometer leg je af. Je voelt je zo licht als een veertje. Niets doet pijn. Dit is beter dan de beste XTC-pil. Dat gevoel komt, zo weet elke loper, door de stoot endorfine die vrijkomt tijdens je training. 

Ehh. Dat dachten we dus. Want endorfine is helemaal niet het stofje dat zorgt voor dat kalme gevoel. Het stofje dat dit wel doet heet anandamine. Ook dit wordt door de hersenen aangemaakt en zorgt voor een ‘canabis-achtig gevoel’. 

Dit ontdekten Duitse wetenschappers die bij muizen heel precies onderzochten welke stoffen er vrijkwamen tijdens fysieke inspanning in de tredmolen. Ze konden namelijk meten hoe niet-angstig, kalm en al dan niet pijnvrij muizen werden tijdens het rennen. Kortom: ze konden meten of ze een Runners High hadden. Sommige muizen manipuleerden de wetenschappers zo dat ze geen anandamine meer konden aanmaken. En wat bleek: die muizen werden tijdens het rondrennen niet high en daarmee niet rustig en kalm. Dat stofje andanamine moet daarmee volgens de Duitsers de veroorzaker van de Runners High zijn. Want zonder dat stofje niet dat kalme gevoel. 

Er is echter een klein probleem. Bij muizen kun je niet meten in hoeverre ze euforische gevoelens hebben. En laat dat nu net voor veel lopers een belangrijke component van de Runners High zijn. Wellicht dat daar toch het meer oppeppende endorfine voor zorgt. Een mooie nieuwe opdracht voor wetenschappers.

Hardlopers zijn Doodlopers
Nu we weten dat endorfine in ieder geval niet de hoofdveroorzaker is van de Runners High, zouden we ook wel andere mythes willen onderzoeken. Want wie weet eigenlijk zeker dat hardlopers doodlopers zijn? Toegegeven er is veel onderzoek naar gezondheid en beweging, en ook hoor je af en toe dat een deelnemer aan de marathon dood neervalt, maar dat betekent nog niet dat hier afdoende wetenschappelijk bewijs voor is. 

Of wat te denken van de mythe dat je niet te hard moet starten, omdat je anders al je kruit verschiet. Ik denk dat dit helemaal niet zo is, maar ik zie het graag bewezen. En is het echt zo dat mensen uit Ethopie een beter looplichaam hebben door hun genen, of komt dat gewoon door de omgeving waarin ze opgroeien. Allemaal vragen die schreeuwen op een antwoord. 

Welke hardloopmythe wil jij uitgezocht zien? Schrijf hem hieronder in de reacties en ik ga de komende weken op zoek.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • jolanda
    Mythe om weinig vezels te eten voor een wedstrijd. Is het niet beter om je gebruikelijke eetpatroon aan te houden; dus als je altijd heel vezelrijk eet, dit te blijven doen? (geobstipeerd aan de start is vast ook geen pretje). Maakt het eigenlijk wel wat uit? Voordat ik ga lopen, moet is altijd een paar x naar de wc en ben ik de maaltijd van de vorige dag \'s morgens al weer kwijt.
    Reactie geplaatst op 16/10/15 om 22:38 uur
  • Rob
    De mythe van het veronderstelde effect van \"hoofd leegmaken. De eerste kilometers gaan bij mijzelf de gedachten vaak op volle toeren. Pas bij langere duurlopen, en hoe meer getraind je raakt hoe langer ze moeten zijn, ervaar ik dat het denken echt stopt en het hoofd \"leeg\" raakt. Maar wat is dat en kan het?
    Reactie geplaatst op 16/10/15 om 14:15 uur
  • Sander
    Junk miles: dat wat extra kilometers bovenop je schema per definitie slecht voor je zouden zijn.
    Reactie geplaatst op 16/10/15 om 09:27 uur
  • Harm
    De dag voor een wedstrijd moet je ook goed op je eten letten. Wat is het verband tussen de eiwitten, de vetten en bijv. de koolhydraten? Heb je last als je te veel van een bepaald soort binnen krijgt, of is dit toch onzin? En wat helpt nu echt om steek in het lichaam te voorkomen en wat kun je er aan doen om dit te voorkomen/verhelpen?
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 15:48 uur
  • Piet de Kraker
    Je lichaamsbouw bepaald of je een goede hardloper kan worden.
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:43 uur
  • Gerard
    BOVENDIEN: Theorieën en onderzoeken spreken elkaar tegen. Artikelen in hardloopbladen spreken elkaar tegen. Is er niet zo iets als: op ieder potje past een deksel?
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:41 uur
  • Toon
    Door in verzuring te trainen word je niet sneller en sterker. Is dat waar?
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:39 uur
  • Corne Haast
    Met nieuwe loopschoenen mag je niet op de kunststof baan lopen. Vind ik zelf grote onzin. Rare verhalen over "dubbele demping" etc.
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:33 uur
  • Fred Mertens
    Met hardlopen soupeer je kraakbeen op, dit regenereert niet. Dit is minder het geval als je op zachte ondergrond, b.v. bos loopt. Met vriendelijke groet, Fred
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:15 uur
  • Gerton Maurix
    Deze mythe zou ik graag onderzocht/ nader toegelicht willen zien: niet te hard starten, omdat je dan je kruit al verschoten zou hebben.
    Reactie geplaatst op 15/10/15 om 12:01 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

26
maart