Hitteberoerte tijdens het lopen: hoe herken je het en wat moet je doen?

Hitteberoerte tijdens het lopen: hoe herken je het en wat moet je doen?

Een hitteberoerte komt vaker voor dan je zou denken. Hoe herken je het en hoe kun je een hitteberoerte voorkomen?

Vandaag wordt het warm.

Morgen nog warmer.

De meeste lopers passen hun schema bij deze hitte wel aan: wat minder lang, wat minder intensief én een extra bidon met water. Dat moet wel genoeg zijn. Toch?

Op de website Hardlopen en Hyperthermie wordt gewaarschuwd voor de gevaren van oververhitting. Want een hitteberoerte komt vaker voor dan je zou denken.

Het fenomeen hyperthermie (of hitteberoerte), waarbij de lichaamstemperatuur boven de 40 graden Celsius stijgt tijdens inspanning is lang niet bij iedere hardloper bekend

Drijvende kracht achter de website Hardlopen en Hyperthermie is Joost Fonville. Zijn zoon Arthur overleed op 21 september 2014 na de Dam tot Damloop en twee jaar overleed een jonge loopster na hetzelfde evenement aan een hitteberoerte.

Dit tragedie was voor Joost Fonville aanleiding om zich te verdiepen in dit fenomeen en om er aandacht voor te vragen. Mede op zijn aandringen waren er later bij hete versies van de Damloop ijsbaden aanwezig bij de finish én hij deelt onderzoek en herhaalt de tips en inzichten van experts op het gebied van oververhitting bij sport.

We zetten hier wat tips op een rijtje:

Wat kun je doen om hitteberoerte te voorkomen?

  • Drink water: vóór, tijdens en na het lopen
  • Drink een halve liter extra per uur lopen
  • Bedek je hoofd met een petje
  • Draag kleding dat zweet afvoert
  • Vermijd hele intensieve inspanning: doe geen wedstrijd en geen hele intensieve interval

Hoe herken je een hitteberoerte?

De volgende symptomen duiden op gevaarlijke oververhitting:

  • Verhoogde lichaamstemperatuur, 40 graden Celsius of hoger
  • Verandering in het zweten: de huid voelt warm en droog aan of is lichtvochtig bij inspanning, en is rood
  • Snelle ademhaling
  • Uitdroging
  • Mentaal niet meer helder, desoriëntatie en intense vermoeidheid
  • Snelle of onregelmatige hartslag (tachycardie)
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid en braken

Wat moet je doen als iemand oververhit is?

Het klinkt te logisch voor woorden, maar het gaat nog geregeld mis. Tijdens evenementen zijn er hardlopers die oververhit zijn en ingepakt worden in een wikkel omdat de hitteberoerte niet wordt herkend. Maar wat je moet doen bij oververhitting is koelen en drinken.

  1. Koelen
  2. Drinken

Dus zo snel mogelijk in een bad met koud water, een riviertje stappen of onder de tuinslang. Pas daarna 112 bellen. Want hoe sneller je koelt hoe beter het is voor de vitale organen.

Kortom: als het heel warm is kun je prima een rondje hardlopen maar drink genoeg en ga niet volle bak.

Mocht en onverhoopt toch mis gaan: KOELEN, KOELEN, KOELEN.

Enne, organisaties die meelezen; geef de EHBO een ijsbad bij de finish én goede instructies, check de website van Joost Fonville.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 reactie

  • Sylvia

    Nog een tip voor organisaties die loopevenementen organiseren: reik natte sponzen uit waarmee lopers hun hoofd mee kunnen koelen. Het uitknijpen van een natte spons over mijn hoofd heeft ervoor gezorgd dat ik mijn halve marathon goed kon uitrennen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer