X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

In gesprek met jezelf: mentale trainingstips deel 2

Door
Yvonne Janssen
10 april 2019 00:00
In gesprek met jezelf: mentale trainingstips deel 2

In het artikel "Van doel naar resultaat: mentale trainingstips deel 1” ging ik in op het motiverende effect van het formuleren van een "groot doel”, dat je niet zomaar kunt "aanraken”. Een groot doel kan je helpen bij het bereiken van uitzonderlijke prestaties, waarvan je zelf aanvankelijk wellicht niet eens dacht dat je het kon, waarmee je jezelf dus versteld kunt doen staan. In het tweede artikel over het belang van mentale training wil ik ingaan op je gedachteprocessen tijdens het hardlopen, en hoe je deze kunt veranderen.

Iedere hardloper houdt een dialoog met zichzelf tijdens het hardlopen, of dat nu een training is of een wedstrijd. Deze gedachtes kunnen je maken of breken en kunnen zowel je succes als je ondergang bepalen. De vraag waar het om gaat is: helpen jouw gedachtes jou bij het realiseren van jouw hardloopdoel of belemmeren die jou juist? Als je gedachteprocessen je succes verhinderen of zelfs tegenwerken, dan is het van belang om deze te erkennen en om te zetten naar een ‘mindset’ die jouw hardloopdoel juist ondersteunt.

Het is belangrijk om je te realiseren dat je gedachtes ‘hebt’; je ‘bent’ niet je gedachtes. Dit inzicht opent de poort naar het kunnen ombuigen van jouw gedachtes naar gezonde denkpatronen, die in lijn zijn met jouw hardloopdoel. In het artikel "Van doel naar resultaat: mentale trainingstips deel 1” noemde ik zelf geloven dat je het kunt als de grootste mentale uitdaging. Zodra mensen het vertrouwen in zichzelf hebben, dat zij alles in zich hebben om hun doel te bereiken, dat het mogelijk is, dan zijn mensen tot dingen in staat, waarvan ze zelf aanvankelijk nooit hadden gedacht dat ze dat zouden kunnen. Dé manier om grote doelen te bereiken, om jezelf verbaasd te doen staan, is dus "gek genoeg zijn” om te denken dat je het kunt.

De eerste stap is om je gedachtes tijdens het hardlopen in kaart te brengen. Wat denk je zoal als je aan het lopen bent? Als jouw gedachtes jou ondersteunen bij het realiseren van jouw hardloopdoel, dan is het goed om je je van deze gedachtes bewust te zijn en er bewust voor te kiezen om deze gedachtes in tact te laten. Mochten jouw gedachtes jou echter naar beneden brengen, mochten jouw gedachtes jou wijsmaken dat je iets niet kunt, dat je maar beter kunt opgeven, of dat je het niet waard bent, dan loont het de moeite om te leren dat je gedachtepatronen niet gegeven of statisch zijn, maar dat je die kunt veranderen en dat je over de vrijheid beschikt om je gedachtes te kiezen. Met andere woorden, wat wil je denken? Dat is de tweede stap.

Wat je denkt, is een keuze en als je jouw hardloopdoel wilt bereiken, is het essentieel om je van deze keuzevrijheid en verantwoordelijkheid bewust te zijn. Dit is wat men bedoelt met "succes is een keuze” in de welbekende Cup-A-Soup reclame uit de jaren negentig; om je doelen te bereiken, moet je geloven dat je het kunt, dat is de grootste mentale uitdaging. Dus als je ervoor kiest om te denken dat je het kunt, dan ben je al aardig op weg.

Als je eenmaal jouw grote hardloopdoel hebt gedefinieerd, dat je niet zomaar kunt "aanraken”, is de volgende stap om te bepalen welke gedachtes je nodig hebt om dat doel te realiseren. Wat wil je denken? Neem je gedachtes niet als een gegeven, als een voldongen feit, maar kies je gedachtes bewust; zeg "nee” tegen de gedachtes die jou niet helpen en zeg volmondig JA! tegen de gedachtes, die jou helpen om jouw grote hardloopdoel te realiseren. Aangezien zelf geloven dat je het kunt de grootste mentale uitdaging is, is het in het kader van mentale trainingstips raadzaam om te gaan oefenen en trainen met de gedachte dat jij alles in je hebt om jouw hardloopdoel van wens om te kunnen zetten in een tastbaar resultaat.

Train your brain!

Klik hier voor deel 3
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Yvonne
Yvonne Janssen
Yvonne   Janssen

Yvonne Janssen



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
mei