Dit is waarom veel hardlopers ook fietsen

Dit is waarom veel hardlopers ook fietsen

Wanneer je regelmatig hardloopt, is de kans vrij groot dat je ook regelmatig op de fiets te vinden bent. Logisch ook, aangezien dit beide vormen van cardiovasculaire training zijn en dus bijdragen aan het verbeteren van je conditie. Toch zijn er een hoop hardlopers die dit niet doen en zijn wij hier eens voor je ingedoken. In dit artikel lees je dus niet alleen waarom veel hardlopers ervoor kiezen om ook te gaan fietsen, maar vertellen we je ook de eventuele voordelen ervan.

Duurtraining op de e-bike

De belangrijkste reden waarom veel hardlopers ook fietsen, is vooral doordat het een goede manier van duurtraining is. Vooral wanneer je een langeafstands hardloper bent, weet je als geen ander hoe belangrijk het is om te weten aan je uithoudingsvermogen en daarbij dus ook cardiovasculaire capaciteit zoals we dit ook wel met een duur woord noemen. Door regelmatig een flink eind te fietsen, zul je merken dat je uithoudingsvermogen beter wordt. Dit geldt overigens niet alleen op een normale fiets, maar ook wanneer je kiest voor een e-bike. Zo is het in bepaalde gevallen juist verstandig om voor de e-bike te kiezen, met name voor het uitfietsen na een halve of zelfs hele marathon. Doordat je zelf de mate van ondersteuning kunt bepalen, kun je dus ook perfect op een bepaalde hartslag blijven fietsen.

Blessurepreventie

Hardlopen is niet alleen intensief als het gaat om onze conditie, maar ook lichamelijk gezien krijgt je lichaam tijdens het hardlopen het nodige te verduren. Bij iedere stap die je zet moet je lichaam deze klappen opvangen. Uiteraard doen goede hardloopschoenen ook veel, maar is dit met fietsen een heel stuk minder. Door regelmatig te fietsen, belast je de gewichten een stuk minder, waardoor je dus prima maximaal kunt trainen, maar de kans op blessures veel kleiner is. Daarbij draagt regelmatig fietsen ook bij aan het versterken van de beenspieren, wat uiteindelijk zorgt voor een betere ‘core’ of terwijl, de stabiliteit van het lichaam tijdens het hardlopen.

Mentaal ontspannen

Fysiek gezien heeft fietsen de nodige voordelen zoals je hebt kunnen lezen, maar wist je dat dit ook mentaal gezien een goede manier is om even te ontspannen? Zo zien we niet voor niets dat steeds meer mensen ervoor kiezen om met de fiets naar het werk te gaan en dat ook veel hardlopers wat vaker op de fiets stappen. Het voordeel van fietsen is dat je je veel minder hoeft te concentreren, wat zorgt dat je een stuk minder vermoeid raakt. Hoe fijn is het om bijvoorbeeld even lekker de nodige kilometers weg te trappen door een natuurlijke en bosrijke omgeving?

Tot slot

We kunnen eigenlijk wel stellen dat iedere hardloper zal moeten gaan fietsen. Als is het alleen al om de belasting op de gewrichten te verminderen. Door bijvoorbeeld iedere week een hardlooptraining te vervangen door te gaan fietsen, lever je niet in op conditie, maar verminder je wel de belasting op je spieren, gewrichten en ook botten. Reden genoeg dus om hier eens serieus over na te denken, mocht je dit nog niet doen.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Gezondheid