Slijten je gewrichten extra van het hardlopen?

Is hardlopen slecht voor je gewrichten?

Eerder schreven we het al: je knieën hebben veel minder te lijden onder het hardlopen dan we vaak denken. Sterker nog: hardlopen zou wel eens heel goed voor je knieën kunnen zijn en de aanmaak van natuurlijke ontstekingsremmers kunnen stimuleren.

Toch zijn velen er van overtuigd dat hun stramme knieën, heupen en enkels komen doordat ze heel wat kilometers hebben hardgelopen. Volgens hen is onze sport leuk en lekker, maar veroorzaakt het ook flink wat slijtage aan je gewrichten. Tijd om te onderzoeken of dit klopt!

De mening van artsen

De site everydayhealth.com vroeg aan een aantal artsen wat zij van deze kwestie dachten. Zo is het volgens Karen Morice, een arts uit New York, absoluut niet zo dat hardlopen zorgt voor vormen van artritis ofwel slijtage en ontstekingen van gewrichten op latere leeftijd.  “Maar weet je wat er wel gebeurt naarmate de tijd verstrijkt. Mensen worden ouder. En dat is precies de reden dat je artritis in je lichaam krijgt. Of je nu wel of niet rent.”

Reuma-specialist Shazia Beg stelt dat veruit de meeste studies bewijzen dat er geen verband is tussen osteoarthritis en hardlopen. Professor Tracy Ray maakt wel een belangrijke kanttekening hierbij, want je gezonde knieën mogen dan niet verslechteren door het hardlopen. Anders wordt dit als je al een blessure hebt: “Als je al een beschadiging aan je knie hebt, dan kan hardlopen dit verergeren. Hetzelfde geldt overigens ook voor andere sporten als basketbal.” Maar als je nooit een blessure hebt gehad of een scan waarop allerlei beschadiging aan je gewrichten zichtbaar is, dan is ‘er niets dat een indicatie geeft dat het onveilig is om te hardlopen.’

Grote groep volgen

Om echt goed te kunnen bekijken of hardlopen voor slijtage aan het lijf zorgt, moet je een grote groep mensen volgen. Dit stuk van Harvard vertelt over een zeer interessant onderzoek hiernaar.

Vanaf 1948 werden meer dan 5200 inwoners van het plaatsje Framingham gevolgd en vanaf 1971 werden ook hun (aangetrouwde)  kinderen gevolgd. Tussen 1993 en 1994 bleken 1279 van de proefpersonen artritis te hebben. Ze kregen allemaal uitgebreide vragenlijsten over bijvoorbeeld hardlopen, pijn in de knieën en stijfheid. Ook werden ze allemaal gewogen en werden er röntgenfoto’s van hun knieën gemaakt. Dit werd herhaald tussen 2002 en 2005.

Wat bleek, er was geen verband tussen beweging en artritis. Hardlopers en regelmatige wandelaars hadden niet meer last hiervan dan mensen die dit niet deden.

Wel stellen alle artsen dat het belangrijk is om belasting van je gewrichten geleidelijk op te bouwen. Maak dus verstandig gebruik van een trainingsschema en neem ook af en toe een dagje rust om je lijf en leden te doen herstellen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid