Voordelen van mindful hardlopen

Foto: Janneke Poort

Voordelen van mindful hardlopen

Mindful hardlopen, wat is het en waarom zou je dat doen?

Mindful hardlopen wint steeds meer aan populariteit. Bij deze vorm van hardlopen ben je heel bewust van iedere stap die je zet, hoe jouw ademhaling versnelt, hoe de wind langs je lichaam voelt en welke geluiden je om je heen hoort. Je prestatiedrang laat je los en je bevind je echt in het moment. Dit zijn enkele voordelen.

In het hier en nu

Mindfulness betekent dat jij je bewust bent van alles dat zich afspeelt in het hier en nu. Zowel wat je zintuigen waarnemen als wat zich afspeelt in je hoofd, zoals gedachten en gevoelens. Vaak zijn mensen met hun hoofd ergens anders tijdens het hardlopen omdat ze bijvoorbeeld naar muziek luisteren of een situatie die zich die dag heeft voorgedaan nog een keer afspelen in hun hoofd. Of reageren ze juist direct op wat ze ervaren zonder zich hier aan over te geven. Het kan op diverse vlakken positief werken om je wel bewust te zijn van de waarnemingen die je doet, maar hier niet direct op te reageren. In het begin is dit vaak moeilijk. Je kunt thuis al oefenen met mediteren op de dagen dat je niet gaat hardlopen. Op YouTube zijn veel video’s te vinden die je hierbij helpen. Vergelijken van internetpakketten helpt je aan de laagst mogelijke vaste lasten en de snelste verbinding, zodat je deze video’s ook in topkwaliteit streamt naar je tv. Dan heb je de ruimte om te oefenen.

Harder en verder

Je ervaart van alles en nog wat tijdens het hardlopen. Door mindful hardlopen te beoefenen voel je jouw lichaam extra goed. Je voelt je ademhaling versnellen, je voelt eventuele pijntjes en je voelt je spieren zich aanspannen terwijl je jezelf voortbeweegt. Spoken er normaal allerlei zaken door je hoofd, zoals een opkomende hardloopwedstrijd of jouw werkdag die niet helemaal verliep hoe je wilde? Erken dat deze gedachten er zijn en probeer ze ook weer te laten vervliegen. Verleg je focus naar je lichaam en hoe jouw lichaam voelt. Het kan zijn dat je hierdoor sneller of verder loopt dan je gewend bent. Vaak denk je namelijk dat je niet verder of harder kan dan dat je gaat, terwijl je vaak veel meer kan dan dat je zelf denkt. Kijk eens hoe dit gaat als je jouw lichaam de controle geeft in plaats van je geest.

Minder kans op blessures

Begin met mindful hardlopen door prikkels zoveel mogelijk te verwijderen. Ga eens rennen zonder muziek, laat je smartwatch of telefoon thuis liggen en track niet hoe ver en hoe snel jij hebt gelopen. Hierdoor word je alleen maar afgeleid en luister je minder goed naar je eigen lichaam. Als je te veel afleiding hebt tijdens het lopen kun je zelfs onbewust door pijntjes heen rennen en een blessure krijgen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid